متراژ و قیمت مسکن اجتماعی

http://www.bananews.ir/
رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن- مسوول تدوین دستورالعمل اجرایی طرح‌های جدید تامین‌مسکن- با اعلام مشخصات اولیه طرح «مسکن‌اجتماعی» گفت: مسکن‌اجتماعی با متوسط متراژ ۵۰‌مترمربع و به‌صورت اجاره‌ای ساخته می‌شود و هزینه تهیه آن برای کم‌درآمدها حدود ۴۰ درصد درآمد آنها خواهد بود. این در حالی است که برنامه وزارت راه‌وشهرسازی برای ایجاد «بازار رهن» بابت تامین «وام ساخت در طرح مسکن‌اجتماعی» و «وام خرید در طرح مسکن‌حمایتی» به چالش خورده است. بانک‌ مرکزی دو اشکال به این برنامه (راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن) وارد کرده‌است‌ و نرخ‌سود ۲۵ درصدی رایج در بانک‌ها و احتمال استقراض آنها برای پرداخت ‌وام را نگران‌کننده می‌داند.

جزئیات مسکن اجتماعی که روزگذشته ابلاغ شده، نشان می‌دهد بنیاد مسکن، مسئول اجرای این طرح است. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد و شهرداری‌ها نسبت به اولویت‌بندی و شناسایی گروه‌های هدف اقدام کند.

متراژ و قیمت مسکن‌اجتماعی مشخص شد

به گزارش ممتاز رییس سازمان ملی زمین و مسکن – معاون وزیر و مسوول تدوین دستورالعمل اجرایی طرح‌های تازه تامین مسکن- از برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن اجتماعی با قیمت و متراژ معین، پس از تدوین طرح تازه جامع مسکن خبر داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد پژمان روز قبل با بیان اینکه هرگونه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد نحوه و تعداد مسکن‌های اجتماعی مورد نیاز مستلزم داشتن اطلاعات دقیق از تعداد خانوارهای فاقد مسکن در دهک‌های مختلف و همچنین اطلاع از پراکندگی این خانوارها در نقاط مختلف کشور و نحوه توزیع استانی آنها است، افزود: به این منظور در حال به‌روزرسانی طرح جامع مسکن هستیم که در دهه ۸۰ نوشته شد. وی تاکید کرد: براساس اطلاعات موجود، حدود ۳۰ درصد از اشخاص جامعه در دهک‌های بالای درآمدی ۸، ۹ و ۱۰ قرار دارند که با توجه به توان مالی و قدرت خرید آنها ضرورتی به دخالت مستقیم دولت برای تامین مسکن این قشر وجود ندارد. این در حالی است که ۵۰ درصد اشخاص جامعه در دهک‌های میانی قرار دارند و ۲۰ تا ۲۵ درصد اشخاص نیز در دهک‌های ۱، ۲ و بخشی از دهک ۳ قرار دارند که تمرکز مسکن اجتماعی باید روی این دهک‌ها باشد.
پژمان ادامه داد: در طرح مسکن اجتماعی نیازی نیست که اشخاص واقع در دهک‌های پایین از مسکن ملکی برخوردار شوند؛ بلکه باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که این اشخاص بتوانند با حداکثر ۴۰ درصد میزان درآمد ماهانه خود از مسکن اجتماعی به صورت اجاره‌ای برخوردار شوند. رییس سازمان ملی زمین و مسکن در توضیح این موضوع گفت: با توجه به نیازهای فراوان مالی گروه هدف مسکن اجتماعی ممکن است این اشخاص در هر زمانی اقدام به فروش واحدهای مسکونی اجتماعی ملکی کنند و مجددا به بازار تقاضای مسکن بازگردند، اما با واگذاری مسکن اجتماعی اجاره‌ای به آنها می‌توان از این امر اجتناب کرد.
وی افزود: در مسکن مهر متوسط متراژ واحدهای مسکونی ۹۰ متر مربع است که این میزان در مسکن اجتماعی باید ۵۰ مترمربع باشد، این در حالی است که در مسکن اجتماعی برخلاف مسکن مهر نیازی به آورده مالی و نقدینگی از جانب متقاضیان نیست.

 

ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۶نظر ثبت شده
  1. نرگس:

    والا ما که سر در نیاوردیم چی به چی شد؟؟ فقط اینو میدونیم که دوتا کارمند بیچاره هستیم که با ۳۵ و ۴۰سال سن هنوز مستاجریم…برای همه ی مسوولین متاسفم

  2. رسول:

    سلام.ایا مسکن اجتماعی در منطقه های حومه شهر ساخته میشود یا اینکه در تمام نقاط شهری.وایا مردم بابت ان همچون مسکن مهر باید پولی پرداخت کنند یا نه

  3. مهدی کاظمی:

    در واقع ازهنگامی که مسئله مسکن اجتماعی در دولت کنونی مطرح شد ، تاکنون بیش از هرچیز شاهد ضدونقیض گوئی در در این مورد بودیم ، البته در این باید اذعان داشت ، دستگاه اجرائی به تدریج در حال نزدیک شدن به برداشتی واقع گرایانه دراین رابطه است . یعنی تاکنون مسکن اجتماعی همه چیز بود جز انچه باید باشد . گاه واگذاری مسکن ارزان به دهک کم در امد ، گاه میپنداشت باید برای احداث ان مکانیابی! نماید . وبلاخره بسیاری از اظهارنظرهای جور واجور که تاکنون مطرح شده است . از ان جمله : ,,نگوئید مسکن اجتماعی بگوئید مسکن اشتباهی ,, ویا اینکه : ,, در کشورهای پیشرفته همه مسکن های اجتماعی راتخریب نموده اند ,, وبلاخره افاضاتی از این قبیل ! اما در مطالب مطرح شده فوق ، تاکید شده که مسکن اجتماعی مسکن اجاره ای است . که این خود یک گام به پیش است . بنابراین مسکن اجتماعی همانگونه که از نامش میتوان پیداست ، مسکن ویا واحدهای مسکونی متعلق به جامعه است ، یعنی نمیتواند ملک خصوصی باشد .درغیر اینصورت لازم نبود «اجتماعی» ویا «سوسیال» نامیده شود . اما انچه که توجه مشخص واصولی ای به ان نمیشود ، این استکه مسکن اجتماعی علاوه بر اینکه متعلق به جامعه ویانهادهای اجتماعی ان است ، در واقع متعلق به شهرهم باید باشد . نه جای خاصی که به اصطلاح ,,مکانیابی,, شده باشد ! واقعیت این استکه مسکن اجتماعی در مرحله ایکه کشور در حال گذر ازتوسعه نیافتگی است ، باید از دهه های پیش بکار گرفته میشد، انهم به تعداد کافی . دستکم باشمار بیست در صد کل واحد های مسکونی شهر . تابتوان در حد امکان جدانشینی ، حاشیه نشینی ، طردشهری ومشابه انرا کمی تعدیل نمود . مسکن اجتماعی میبایست در «شهر» درهمه محلات ان ، نه در جائی که این یا ان کارشناس مکانیابی نمایند ، احداث میشد . که نشد !! مسکن مهر چرا درماند ؟ چون جزئی از بافت شهر و یا هرمحله ازشهر نبود ، دولت قبلی هم که توجه چندانی به این مسئله نداشت در خارج وبه دور از شهر، مجموعه هائی را البته با خط دهی مشاورین وانبوه سازان و سایر ذینفع ها احداث نمود . مکانهائی را بوجود اورد که فاقد شهربود ، حال شهر را باید به مکان های احداث شده برد! خوب چگونه؟؟ «سایت شهرسازی وتوسعه »

  4. سهیل:

    واقعا خجالت نمیکشید,شما مردم رو چی فرض کردید,مگه طویله میخواین تحویل مردم بدین,شما خودتون میتونین در ۵۰متری زندگی کنین,خدایا برس به داد دل ما

  5. علی طهماسبی:

    ایا بعداز ۱۸سال اجاره‌ای بودن صاحب خانه ویلایی ۵۰متری میشیم بادوتابچه

  6. ملی:

    سلام بنظرتون پنجاه متر زیادی کوچیک نیست .الاقل شصت میکرید..واسه سه نفر ادم پنجاه متر..؟؟؟؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.