مترواترنت استان کرمان آماده بهره‌برداری است

شبکه مترواترنت استان کرمان به عنوان یکی از اجزای زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات که تاکنون به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته بود آماده بهره برداری و ارائه سرویس به متقاضیان است.
شبکه های استانی مترواترنت در راستای پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات در کشور و اجرای دولت الکترونیک تعریف شده است که فاز آزمایشی آن در دو استان قم و کرمان راه اندازی شد تا بتواند الگوی کاری برای سایر شبکه های مخابرات استانی باشد.

براین اساس هسته مرکزی شبکه مترواترنت استان قم ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است که می تواند پهنای باند داخل استان را تا سطح یک گیگابایت به متقاضیان ارائه کند که در این راستا بسیاری از نیازهای استانی بر روی این شبکه برطرف می شود و به آن نسبتی که پهنای باند نیاز دارد می تواند به شبکه ملی و شبکه جهانی متصل و مورد استفاده قرار گیرد.

شبکه مترواترنت ظرفیت عرضه خطوط پرسرعت به تمام شهروندان استانی از طریق شرکت مخابرات و شرکتهای دارای مجوز اینترنت را دارد و اپراتورها می توانند پهنای باند مورد نیاز خود را از طریق این شبکه دریافت کنند.

ازاین رو خدماتی چون ویدیو درخواستی (VOD)، انتقال مکالمات تلفن اینترنتی (voip)، تلویزیون اینترنتی (iptv ) و شبکه های اختصاصی (mpls) از جمله خدمات قابل ارائه روی شبکه مترواترنت است و خدمات تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و آموزش الکترونیکی نیز از دیگر خدماتی است که برروی این شبکه به متقاضیان عرضه می شود.

در این راستا علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی کامل استان کرمان برای بهره برداری از شبکه مترواترنت خبر داد و گفت: وزارت ارتباطات در سالهای گذشته و به منظور توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان کرمان ۱۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری کرده که شبکه مترو اترنت کرمان یکی از این پروژه ها محسوب می شود.

وی افزود: آماده شدن طرح جامع فناوری اطلاعات استان کرمان با حمایت وزارت ارتباطات یکی دیگر از این پروژه ها محسوب می شود که امیدواریم بر اساس آن و تا پایان سال جاری بیش از ۴۰۰ خدمت الکترونیکی بر بستر مترو اترنت به مردم ارائه شود.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: امسال یکی از برنامه های اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه حمایت از توسعه فناوری اطلاعات در استان ها، الکترونیکی کردن خدمات و پیاده سازی طرح های ایجاد امنیت در فضای مجازی خواهد بود که در این راستا مسئولان در سطح استان ها می توانند از حداکثر توان بخش خصوصی، دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان فعال در استان، برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه با توجه به زیرساختهای موجود در سطح استان، بخش عمده ای از شبکه ملی اطلاعات می تواند به صورت پایلوت در کرمان اجرایی شود گفت: تجهیزات دیتا سنتر استان کرمان تامین شده و به زودی نصب خواهد شد تا در کنار دیگر امکانات زیرساختی موجود در استان، زمینه ارائه سرویس و خدمات در قالب این شبکه فراهم شود.

به گزارش مهر، شبکه های مترواترنت تحت پروتکل های اینترنتی هستند که در استانهای کشور از سوی مخابرات استانها طراحی و پیاده سازی می شوند و قابلیت ارائه پهنای باند تا ۲٫۴ گیگابیت برثانیه را به مشترکان دارد.

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.