متن کامل گفت وگوی ظریف با سی ان ان: اوباما باید بر صحبت‎های خود دربارهٔ احترام متقابل پایبند باشد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر خارجه در واکنش به صحبت‎های رئیس جمهوری آمریکا گفت وی باید به صحبت‎های خود در زمینه قصد برای تعامل بر اساس احترام متقابل پایبند باشد و دست از تهدید و ارعاب بردارد

 خبراقتصادی:محمد جواد ظریف در مصاحبه ای که امروز بعد از ظهر از شبکه سی.ان.ان. پخش شد، به سوالات فرید ذکریا در برنامه GPS پاسخ گفت.

به گزارش مهر وی در پاسخ به میزان خوشبینی ایشان دربارهٔ گفتگوهای انجام شده در نیویورک گفت: “اولین دیداری که داشتیم مثبت بود اما وارد جزئیات نشدیم و همواره مذاکره دربارهٔ جزئیات دشوار تر است اما آغاز مناسبی داشته ایم و امیدوارم با اراده دیپلماتیک دو طرف به جلو حرکت کنیم و این مشکل را حل کنیم. آنچه در ده سال قبل رخ داده است به ضرر دو طرف بوده است. تحریم های بسیار جدی، به مردم ایران آسیب رسانده است و در عین حال به جای چند صد سانتریفیوژی که ده سال پیش داشته ایم، به ۱۸ هزار رسیده ایم. “

وی ابراز امیدواری کرد دو طرف به این نتیجه رسیده باشند که نیاز به تغییر در روند سابق وجود دارد.

ذکریا در زمینه نیاز ایران -به عنوان یکی از اصلی ترین صادر کنندگان نفت- به سرمایه گذاری کلان در انرژی هسته ای پرسید.

 ظریف پاسخ داد: “عوامل متعددی برای این تصمیم وجود دارد اما اگر بخواهم خلاصه بگویم باید اول بگویم که ایجاد تنوع در منابع انرژی یکی از سیاست هایی است که در سطح بین المللی پیشنهاد شده است. شاید برای شما جالب باشد که در سال ۱۹۷۴ آمریکا این پیشنهاد را به به شاه ایران کرده بود. این نیاز نسل های آینده است.”

وی همچنین دربرابر این نکته که چهل کشور استفاده کننده از انرژی هسته‎ای تنها مصرف کننده آن می باشند و چه نیازی ایران به داشتن چرخه هسته‎ای دارد، گفت: “ما قصدی در این زمینه نداشتیم. ما ۲۰ درصد از یک شرکت غنی سازی فرانسوی به نام یورودیف را در اختیار داریم. اما متاسفانه حتی یک گرم از اورانیوم غنی شده به ما ندادند. ایران را به شرایطی وادار کردند که مجبور به استقلال در این زمینه شود و حال امکان بازگشت به عقب وجود ندارد. ایران یک کشور بزرگ است که امکان فناوری و منابع انسانی آن را داراست که بر روی پاهای خود بایستد.”

وزیر خارجه جمهوری اسلامی دربارهٔ اتهامات وارده دربارهٔ مخفی بودن تاسیسات نطنز گفت: “بر اساس تفاهم با آژانس، موظف هستیم ۱۸۰ روز قبل از ورود اورانیوم به چرخه، گزارش بدهیم. هنگامی که تاسیسات نطنز توسط محمد البرادعی -رئیس وقت IAEA- مورد بازدید قرار گرفت حتی یک گرم اورانیوم استفاده نشده بود. اما متاسفانه تلاش کردند واقعیت را جور دیگری جلوه دهند. اما حال به جای این که به عقب نگاه کنیم IAEA با کمک ابزار نظارتی خود می تواند اطمینان حاصل کند که از برنامه خود منحرف نمی شود. آژانس تا کنون موفق نشده است حتی یک انحراف پیدا کند و این در حالی است که در ده سال اخیر بیشتر از هر کشور دیگر در زمینه ایران فعال بوده است. ما آمادگی همکاری با آژانس و پاسخگویی به سوال های آن ها داریم تا در مسیر اعتمادسازی به جلو حرکن کنیم و هرگونه شک را برطرف کنیم. این به نفع ماست که جامعه بین الملل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته ای ما به طور کامل صلح آمیز است.

ظریف در زمینه سخنرانی بنیامین نتیانیاهو گفت: “متاسفانه بعضی از اشخاص در منافع خود می بینند که جامعه بین الملل را نا امید کنند و سیاست رعب را پیگیری کنند. اسرائیل از سال ۱۹۹۲ و اکثرا توسط همین فرد در این زمینه فعالیت کرده است و هر بار اعلام کرده تا شش ماه آینده ایران به سلاح هسته ای دست خواهد یافت و حال ۲۱ سال از این واقعه قبل است و هنوز بمب هسته ای نداریم و به دنبال آن نیستیم، زیرا به نفع ما نیست. اسرائیل یکی از سه رژیمی است که عضو ان پی تی نیست. اسرائیل یک برنامه مخفی هسته ای دارد. اسرائیل حداقل ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد و جالب است که آنها این گستاخی را دارند که در جامعه بین الملل کشوری که عضو ان پی تی بوده است و تمام تعهدات خود پایبند بوده، را یک تهدید هسته ای بداند. همگان می دانند که اسرائیل یک تهدید هسته ای است.”

وی افزود: “چرا وی ابراز نگرانی دربارهٔ تفاهمی می کند که این اطمینان را به وجود می آورد که برنامه هسته ای ایران هیچ گاه نظامی نبوده است؟”

در این زمان، ذکریا سبب ادعای نتانیاهو را بخشی از کتاب حسن روحانی عنوان می کند که با ایجاد یک محیط آرام امکان تکمیل فعالیت ها در اصفهان را به وجود آوردند.

وزیر خارجه در این زمینه گفت: “منظور وی در کتاب این بوده که نمی توان یک برنامه صلح آمیز هسته ای را در حالی پیش برد که تمام جامعه بین الملل با نگرانی به آن می نگرند. تنها در صورتی می توان آن را پیش برد که جامعه بین الملل در این زمینه همکاری کند و شفافیت وجود داشته باشد. این دقیقا در نقطه مقابل چیزی است که نتانیاهو سعی می کند به دنیا تلقین کند. وی به دروغ گویی مشغول بوده است و به این کار ادامه می دهد و به دنبال ایجاد رعب و وحشت برای پیشبرد اهداف خود است.”

ظریف دربارهٔ صحبت های اوباما در دیدار با نتیانیاهو افزود: “به نظرم رهبران سیاسی باید مدیریت کنند. تا حدودی نسبت به آنچه گفت احساس نا امیدی کردم زیرا وی لحن توهین آمیزی برگزید. باور دارم اوباما باید به مقاصدی که خود اعلام کرده بود در زمینه تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل پایبند باشد. شما با تهدید و ارعاب با کسی بر اساس احترام متقابل برخورد نمی کنید به خصوص هنگامی که می دانید این مفید نیست. مردم ایران واکنش بسیار منفی به چنین رفتارهایی دارند.”

مجری مشهور سی ان ان در سوال آخر خود پرسید: “آیا فکر می کنید اگر به تفاهم هسته ای دست‎یابید راه را برای بهبود رابطه با واشنگتن باز می کند؟”

وی پاسخ داد: “تاریخچه بدی از بی اعتمادی وجود دارد که تعداد بسیاری از اقدامات توسط آمریکا انجام شد. به عنوان مثال بحث استفاده عراق از سلاح شیمیایی بود که آمریکا مانند الان به آن پاسخ نداد. دلایل بسیاری برای نگرانی از طرف ایران وجود دارد و همچنین آمریکایی ها هم نگرانی هایی دارند برای همین باید به صورت جدی حرکت کنیم تا آن ها را حل کنیم اما فوری ترین بحثی که الان داریم بحث هسته ای است.”


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.