متن گزارش محرمانه وزارت کشور عراق درباره ترور شهید سلیمانی و همراهانش

کمیته تحقیقات در پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در گزارش خود از این جنایت، جزئیاتی از عملیات ترور این دو شهید را منتشر کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از شبکه الفرات، کمیته تحقیقات وزارت کشور عراق گزارش اولیه خود درباره جنایت ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکا را به نهادهای مسئول در این کشور ارائه کرد. 

در این گزارش که فوق محرمانه توصیف شده و به رسانه‌ها درز کرده است، آمده است:

تشکیل کمیته:

کمیته تحقیقات در ترور دو فرمانده شهید در تاریخ هشتم ژانویه به دستور عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق و به ریاست یاسین الیاسری، وزیر کشور وقت تشکیل شد.

اعضای کمیته تحقیقات:

اعضای این کمیته متشکل از عبدالامیر رشید یارالله، معاون فرماندهی عملیات مشترک و سعد مزهر محسن، مدیر اطلاعات نظامی و جبار عبید کاظم، فرماندهی پدافند عراق و محمد فاضل عباس، از اعضای دفتر نخست‌وزیر و شهاب جهاد علی، فرمانده نیروی هوایی و حمید رشید فلیح، معاون رئیس سرویس امنیت ملی عراق و ضیاء عبدالعزیز سعد، مدیر کل سرویس اطلاعات ملی عراق و محمد خنجر تقی، مدیر اطلاعات سازمان الحشدالشعبی و ولید خالد علی اکبر، مدیر اداره مبارزه با جنایت ها در بغداد و علی خلیل ابراهیم، مدیر کل سازمان هواپیمایی عراق و فاضل کاطع بدن، مدیر کل هوانوردی وزارت حمل و نقل عراق است.

ماموریت کمیته:

ماموریت کمیته، تحقیق درمورد چگونگی هدف قرار گرفتن خودروهای سازمان الحشد الشعبی در جاده فرودگاه بین‌المللی بغداد و بررسی کلیه جزئیات مربوط به این حمله و اطلاع از حقایق آن و ارائه پیشنهادهای لازم برای پیگیری بهتر این پرونده است.

برای تدوین این گزارش از ۶ کارمند شرکت هواپیمایی اجنحه الشام(متعلق به سوریه)، ۲ کارمند بخش خدمات خطوط هوایی العراقیه، دو کارمند شرکت «بر» دبی، ۹ کارمند شرکت امنیتی ”جی فور اس” انگلیس و ۶ کارمند دستگاه‌های امنیتی فعال در فرودگاه بغداد بازجویی شده است و تمام تصاویر و فیلم‌های ضبط شده در دوربین‌های مدار بسته و همچنین گزارش های دستگاه‌های گوناگون از جمله سازمان هوانوردی، سازمان اطلاعات ملی، شرکت امنیتی جی فور اس بررسی شده است.

آنچه روی داد:

در ساعت ۰۰:۰۶ بامداد تا ساعت  ۰۰:۱۱ بامداد جمعه سوم ژوئن ۲۰۲۰، دو خودرو به شماره‌های  ۲۰۵۶۶ /ف بغداد از نوع تویوتا آوالون مشکی و دیگری ۲۰۹۲۱ /ف بغداد با پلاک تاکسی هیوندای استارکس وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شدند و پس از تفتیش و بازرسی به سوی پله های هواپیما حرکت کردند. در ساعت ۰۰:۲۶ هواپیمای شرکت هوایی «اجنحهالشام» از مبدأ دمشق در بغداد به زمین نشست و پس از توقف تدارکات لازم برای خارج شدن مسافران آن صورت گرفت و همزمان خودروی شرکت امنیتی جی فور اس در نزدیکی هواپیما توقف کرد تا به شکل روتین به وظایف خود عمل کند. در ساعت ۰۰:۲۸  از دو خودروی مذکور که شماره‌های آن در فوق ذکر شد و مقابل پلکان هواپیما توقف کرده بودند، «حسن عبدالهادی الساعدی» و «محمد عبدالرضا الجابری» از اعضای تشریفات الحشد الشعبی به استقبال پنج نفر از افرادی که از هواپیما پیاده شدند، رفتند. از این پنج نفر، دو نفر نسبتا مسن بودند و ماسک بر صورت و کلاه بر سر داشتند و سوار خودروی تویوتا آوالون شدند و سه نفر دیگر سوار خودروی دوم شدند.

در ساعت ۰۰:۳۱ دو خودرو از فرودگاه خارج شدند و دو دقیقه بعد سایر مسافران از هواپیما پیاده شدند.

در ساعت ۰۰:۳۷ صدای سه انفجار در نزدیکی فرودگاه به گوش رسید و از زمان حرکت دو خودرو تا اصابت موشک به آنها تنها شش دقیقه طول کشید. در ساعت ۰۰:۴۵ اولین نیروهای امنیتی خود را به محل حادثه رساندند و مشخص شد که این دو خودرو هدف حمله موشکی قرار گرفته‌اند و کلیه سرنشینان آنها از جمله سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسیده‌اند که تعداد آنها به ده نفر می‌رسد.  ۵ شهید این حادثه از طریق گذرنامه‌هایشان و مدارک به دست آمده در محل حادثه شناسایی شدند. پنج نفر از عراقی‌های شهید شده در این حادثه نیز عبارت بودند از ابومهدی المهندس، حسن عبدالهادی الساعدی، محمد رضا الجابری، محمد رشید الشیبانی و علی حیدر.

پیکر شهدا با آمبولانس‌های الحشدالشعبی از محل حادثه انتقال یافتند و اجزای خودروهای منفجر شده و مواد ضبط شده از محل حادثه نیز برداشته شد و تحقیقات اولیه درباره این حادثه از سوی مرکز پلیس مستقر در فرودگاه آغاز شد.

پس از حمله آمریکا به منطقه القائم(حمله هوایی آمریکا به نیروهای حشد الشعبی عراق در مرز با سوریه که ۹۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت) شورای امنیت ملی عراق تصمیمات زیر را اتخاذ کرده بود:

اول: توقف اعطای مجوزهای پرواز به ائتلاف بین‌المللی بر فراز مناطق ممنوعه شامل بغداد، کربلاء و بابل از تاریخ ۲۰۲۰/۱۲/۳۱

دوم: قطع فوری دسترسی ائتلاف بین‌المللی به رادارها و سیگنال های راداری فرماندهی پدافند عراق

سوم: تداوم اقدام مشترک میان نیروهای سرویس مبارزه با تروریسم با نیروهای ائتلاف علیه سازمان های تروریستی

توصیه‌های و پیشنهادهای کمیته

کمیته تحقیق در پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی در بخش پایانی گزارش خود ۱۶ توصیه و پیشنهاد مطرح می‌کند از جمله تشکیل یک تیم تحقیقات مشترک میان عراق، ایران، سوریه و لبنان برای بررسی ابعاد مختلف این جنایت را داده است و اینکه خلل های امنیتی در هر سه کشور بررسی شود و گزارش خود را به نخست‌وزیر عراق ارائه و تاکید کرده است که این تحقیق تنها یک گزارش اولیه است و نیازمند تحقیقات تکمیلی است.

به روز رسانی دوربین های فرودگاه، تقویت توان پدافند هوایی عراق، اقدام حقوقی و قانوی وزارت امور خارجه برای پیگرد قضایی حمله تروریستی، اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت عراق برای جلوگیری از نقض‌های مکرر حاکمیتی از سوی هواپیماهای مختلف ائتلاف بین‌المللی، عدم تمدید قرارداد با شرکت جی فور اس و استفاده از نیروهای عراقی به جای آن، عدم تمدید قرارداد شرکت خدماتی سرکو و …از پیشنهادهایی است که این کمیته به نخست‌وزیر عراق داده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.