متولیان بازرسی و رسیدگی به شکایات خط مقدم مبارزه با فساد اقتصادی و مالی می باشند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

101.jpg

مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کشور گفت: متولیان بازرسی و رسیدگی به شکایات خط مقدم مبارزه با فساد اقتصادی مالی در ادارات و سازمان‌ها می‌باشند.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، همایون احمدی‌خطیر در همایش سالانه ادارات بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در سالن اجتماعات مرکز گسترش مراقبت‌های اولیه بهداشتی (PHC) وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به ارتقاء سلامت با رویکردهای مبارزه با فساد خاطر نشان نمود: اهمیت بررسی ریشه فساد در تاریخ است و بزرگانی در علوم اجتماعی، اقتصادی، دین و فلسفه بارها به این موضوع اشاره نموده‌اند.

احمدی خطیر افزود: در چند دهه‌ی اخیر با پایان جنگ سرد و باز شدن اقتصاد کشورها و نیز افزایش نظام‌های مردمی و جهانی شدن اقتصاد وهمچنین نقش فعال سازمان‌های غیر دولتی و گسترش انعکاس اقدام‌ها، بررسی فساد در جوامع بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کشور در ادامه گفت: فساد تعاریف و اشکال گوناگونی دارد و نیز فساد به عنوان پدیده‌ای برخاسته از تلافی‌های بخش‌های عمومی و خصوصی با یکدیگر و حاصل تضاد منفعت جویانه کسانی است که نمایندگی عمومی را بر عهده دارند و از قدرت و اختیارات دولتی خود سوء استفاده سیاسی و اقتصادی می‌کنند.

وی افزود: یکی از معروف‌ترین فسادها فساد اداری، سیاسی و اقتصادی است که رشوه، اختلاس، رانت‌جویی، فساد در خرید و قراردادها، تقلب، کلاه‌برداری، ‌فساد سیاسی (مقامات بلند پایه)، فساد ناشی از سیاست گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، سوء استفاده از موقعیت، تبعیض‌گرایی،‌ پارتی بازی و اخاذی‌ها از مهمترین فسادهای اداری سیاسی و اقتصادی می‌باشند.

احمدی خطیر با اشاره به عوامل موثر در بروز فساد خاطر نشان نمود: عرف‌ها و سنت‌های اداری نادرست، سطح حقوق و مزایای کارکنان دولت، ضعف نظارت‌های داخل سازمانی، نبود امنیت شغلی برای کارکنان دولت، عدم شفافیت سیستم‌های مالیاتی و مناسبت‌های اجتماعی از مهمترین عوامل موثر در بروز فساد در ادارات می‌باشد.

مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کشور در پایان با اشاره به اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران در جهتی مبارزه با فساد افزود: پتانسیل قانون اساسی، آزادی‌های مدنی، تبیین اقتصادی، مالکیت کسب‌وکار و مشارکت آحاد جامعه در تصمیم‌گیری از اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران در جهتی مبارزه با فساد می‌باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.