مثبت بودن تست الکل و اعتیاد۲۶‌درصد رانندگان تهرانی

مثبت بودن تست الکل و اعتیاد۲۶‌درصد رانندگان تهرانی

عصرخودرو : جواب آزمایش الکل‌و اعتیاد ۲۶‌درصد رانندگان تهرانی در اردیبهشت‌ماه مثبت بوده است. پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در اردیبهشت‌ماه از ۹۵ راننده این آزمایش را به عمل آورد که مشخص شد ۲۵ نفر از این افراد تحت‌تاثیر الکل رانندگی می‌کردند.

به نقل از ممتاز نیوز، در این طرح پلیس رانندگان مشکوک یا در حال انجام رفتارهای مخاطره‌آمیز را مورد تست قرار داده است. اجرای این طرح از اواخر آذرماه سال گذشته و در راستای اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در تهران آغاز شد و تا آخر اردیبهشت این آزمایش روی ۶۶۵ نفر انجام شده است.

آمارهای تفکیکی نشان می‌دهد مثبت بودن جواب آزمایش رانندگان تهرانی در طول اجرای این طرح روند صعودی داشته که به گفته مسوولان راهور تهران ناشی از تخصصی‌تر شدن ماموران در شناسایی این افراد است. «سرهنگ دوم دکتر حسین قربان‌خانی» در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «نکته جالب در این بین، پاسخ صددرصد منفی آزمایش‌های انجام‌شده در ایام محرم بود.» رییس بهداری راهور تهران همچنین اضافه می‌کند: «تجهیزات این آزمایش استانداردترین تجهیزات موجود در جهان است که هم‌اکنون در کشور آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

او می‌گوید به سبب حمایت از تولیدات ملی قرار است که این تجهیزات با نمونه‌های مشابه داخلی جایگزین شوند. هم‌اکنون دو خودرو پلیس به این تجهیزات مجهز هستند اما پلیس درصدد افزایش تعداد این خودروهاست. مطابق قانون در صورت مثبت بودن آزمایش مصرف الکل حین رانندگی پلیس راهور با جریمه فرد خاطی به مبلغ دو‌میلیون ریال وی را به جهت شرب‌خمر به دادگاه می‌فرستد. اما پلیس چه کسانی را مورد آزمایش قرار می‌دهد. فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «این آزمایش با تشخیص ماموران آموزش‌دیده راهور که در محل حضور دارند انجام می‌شود.»
«سردار رحیمی» اضافه کرد: «به طور کلی رفتارهای مخاطره‌آمیز مانند سرعت بالا، ورود ممنوع در خیابان‌های اصلی و بزرگراه‌ها و حرکات مارپیچ بیشترین مواردی بوده‌اند که شامل انجام این تست شده‌اند.» مطابق آمارها بیشتر رانندگان تحت‌تاثیر الکل و مواد در ساعات پایانی شب مبادرت به رانندگی در سطح شهر و به‌خصوص بزرگراه‌های شهر کرده‌اند. سردار رحیمی معتقد است که پلیس هرگز در مقابل این عده که جان مردم را با رفتارهای خود به خطر می‌اندازند کوتاه نخواهد آمد. تهران هم‌اکنون تنها شهر اجرا‌کننده این طرح در محدوده خود به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد با اجرای چنین طرح‌هایی بوده است که تهران توانست کاهش ۲۹‌درصدی در میزان تصادفات و تلفات خود را رقم بزند.

تست الکل و اعتیاد
تست الکل و اعتیاد یکی از رایج‌ترین اقدامات پیشگیرانه پلیس برای ممانعت از تخلفات حادثه‌ساز در دنیا به شمار می‌آید. پلیس‌ها در تمام دنیا یکی از غیرقابل انعطاف‌ترین رفتارهای خود را در برابر این نوع تخلف نشان می‌دهند. جریمه این تخلف گاهی تا مرز ممنوعیت دایمی از رانندگی پیش می‌رود.

پلیس‌ها برای این سختگیری نیز دلایل قابل قبول و اثبات‌شده‌ای دارند؛ از جمله تحقیقات فراوانی که نهادهای دانشگاهی معتبر و جهانی انجام داده‌اند. از جمله نتایج تحقیقاتی با عنوان «الکل و رانندگی» از سوی «آلوارز اف جی» استاد دانشگاه ملی سوییس که نشان داد: «الکل با برداشتن مهار مغزی، تیره‌سازی قدرت قضاوت و در غلظت‌های بالا با کند کردن پاسخ به محرک‌ها و کندی واکنش‌ها خطر تصادفات را افزایش می‌دهد.» به استناد این گزارش «جوانان، زنان و کسانی که تجربه کمی در مصرف الکل دارند بیشتر در معرض تصادفات مرتبط با الکل هستند.» جوانان در سنین ۱۸ تا ۲۵سالگی بیشتر در معرض مصرف الکل و خطرات ناشی از رانندگی تحت تاثیر این پدیده قرار دارند.

همچنین این نکته تایید شده که رانندگی بعد از مصرف الکل با درک کمتری از خطر همراه بوده است. در مجموع تحقیق انجام‌شده بر نتایج حاصل از مرور پژوهش‌های انجام‌شده در مورد نقش علوم انسانی در تصادفات جاده‌ای ثابت کرده است که مصرف الکل در بالاترین درجات جدول موارد افزایش «شانس تصادف» قرار دارد. خطر کردن در درازمدت «شانس تصادف» تعریف می‌شود. ۳۷‌درصد تصادفات آمریکا، ۱۱‌درصد تصادفات در آلمان و چهار‌درصد تصادفات سوئد به دلیل تاثیر الکل روی راننده گزارش شده است. درباره ایران هنوز گزارش دقیقی ارایه نشده است اما پیش‌بینی می‌شود با اقدام مثبت پلیس در تجهیز گشت‌های خود به تست‌های مصرف الکل و مواد اطلاعات کافی جهت برنامه‌ریزی و کاهش این پدیده در تصادفات کشور جمع‌آوری شود.

یکشنبه ۲۱ خرداد   ۱۴:۲۲


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.