مجابی و کلانتری آثار نقاش نوگرا را بررسی می‌کنند

۲۲ آبان ،

مدیرمسئول نشریه تندیس خبر داد:

سی‌امین نشست پژوهشی هنر گالری برگ که با همکاری نگارخانه برگ و نشریه تندیس، برگزار می‌شود به بررسی زندگی هنری و آثار هوشنگ پزشک نیا اختصاص خواهد داشت.

محمدحسن حامدی، مدیرمسئول نشریه تندیس در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نشست بررسی آثار پزشک‌نیا گفت: هوشنگ پزشک‌نیا یکی از مهم‌ترین چهره‌های هنر معاصر ایران و از ناشناخته‌ترین آنها است و با توجه به این که هدف ما از برگزاری نشست‌های پژوهشی هنر، معرفی و شناساندن چهره‌های ناشناخته و غریب احوال هنر تجسمی ایران است.

وی افزود: البته ۱۲ سال پیش در قالب نمایشگاهی که از آثار هنرمندان نوگرای ایران در موزه هنرهای معاصر ایران برپا شد، بزرگداشتی هم برای پزشک نیا برپا شد.

مدیر مسول نشریه تندیس درباره اهمیت پزشک نیا گفت: در وقت حیات پزشک نیا افرادی چون جلال آل احمد، نجف دریابندری و ابراهیم گلستان درباره او و آثارش در مطبوعات نوشته اند.

به گفته حامدی باتوجه به این که آذرماه سال جاری چهلمین سال درگذشت پزشک‌نیا خواهد بود و مقارن با ماه محرم خواهد بود مراسم بزرگداشت او را سریعتر در گالری برگ برگزار می‌شود.

به گفته مدیر مسول نشریه تندیس در این مراسم جواد مجابی و پرویز کلانتری درباره هوشنگ پزشک نیا و آثارش سخن خواهند گفت و نمایشگاهی از آثار، اسناد و مدارک به جا مانده از او به نمایش گذاشته خواهد گفت و فیلم مستندی درباره پزشک نیا پخش خواهد شد.

هوشنگ پزشک نیا در سال ۱۲۹۶ در تهران به دنیا آمد. او پس از اتمام تحصیلاتش در ایران، به سال ۱۳۲۱به آکادمی هنرهای بسیارزیبای استانبول ترکیه رفت و زیر نظر پرفسور “لئو پولد لوی” نقاشی را فرا گرفت.

سال ۱۳۲۵ به ایران بازگشت و در شهر آبادان مشغول به کار شد. سپس سال ۱۳۳۷ به تهران نقل مکان کرد.

پزشک نیا ۱۰ سال پایانی زندگی اش را با سختی، تلخی و آشفتگی گذراند و آذر ماه ۱۳۵۱ بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت.
طراحی مدرن در مطبوعات ایران را اولین‌بار او معمول‌ کرد.دو-سه سال،پیشتر از آن‌که مرتضی ممیز شیوهء تازهی رادر طراحی مجلات پایتخت(با چاپ اولین‌ شماره مجله کتاب هفته در ۱۳۴۰) به‌نام خود ثبت کند، این تحول در”ماهنامه اطلاعات” و توسط هوشنگ‌ پزشک‌نیا بود که ایجاد شد.

آثارش میان تجربه های کوبیستی، اکسپرسیونیستی ، رئالیستی و یافتن شیوه ای شخصی در نوسان بود.تشابه میان همه آثارش، بیان اکسپرسیوی مسایل اجتماعی مردم زحمت کش و طبقه کارگراست.از پزشک نیا آثارحکاکی (گراور سازی) نیزبه جا مانده است که درآنها بیشترازعنصرخط به صورت هاشورهای سیال برای دورگیری شخصیت ها استفاده کرده است و گاه آثارش با خطوط سفید که از دل سیاهی زمینه به خارج پریده اند تصاویری نگاتیو (منفی) ارائه داده اند.

اگرچه او ازنخستین هنرمندان نوگرای ایرانی بود اما به سبب گوشه گزینی و تردید و تشویش هایش و کشمکش میان مکتب های مختلف نقاشی، نتوانست نقشی فعال درتحول هنر معاصرایران داشته باشد وبه این ترتیب بسیاری او را در وقت حیاتش درنیافتند و بسیاری نیزپس از مرگش او را به فراموشی سپردند.

این نشست ساعت ۱۶ الی ۱۸ روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه در گالری برگ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۳۱/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.