مجازات زندان برای رانندگان متخلف

۲۹ آبان ،

پس از افزایش محسوس تصادفات اتوبوس های مسافربری و تلفات جانی این تصادفات؛ رییس پلیس راه خبر از مجازات زندان برای راننده های متخلف داد.

به گزارش تفسیری گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ سرهنگ محمدرضا مهماندار در حاشیه برگزاری دوره بازآموزی رانندگان ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر از افزایش ۵ درصدی تصادفات ناوگان حمل و نقل مسافر خبر داد و گفت: رانندگان حمل و نقل عمومی مسافر که در تصادفات منجر به فوت مقصر باشند علاوه بر ابطال دفترچه از نظر قانونی نیز به ۶ ماه تا سه سال زندان محکوم می‌شوند.

آنطور که رییس پلیس راه می گوید، تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر ۵ درصد افزایش یافته است: این امر سبب شده است پلیس کنترل بیشتری روی حمل و نقل عمومی داشته باشد. البته مدیران فنی نیز باید پیش از حرکت اتوبوس در جاده‌‌ها کنترل را افزایش داده و از تردد خودروهای حاوی نقص فنی جلوگیری کنند.

به گفته او دفترچه بیش از ۲۰۰ نفر از کسانی که تخلفات اتفاق ساز داشته اند از سوی پلیس اخذ شده است: رانندگانی که حاوی تخلفات اتفاق ساز بوده و یا در تصادفات مقصر شناخته شوند ملزم به بازآموزی می باشند تا ایمنی حمل و نقل مسافر در جاده‌ها ارتقا یابد.

فرمانده پلیس راه گفت: اتوبوس‌های مسافربری در پاسگاه‌های پلیس راه از نظر سرعت و ساعت کارکرد به شدت کنترل می‌شوند. کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در جاده‌های کشور تشدید شده است. در طرح پلیس، دفترچه رانندگانی که حاوی تصادف منجر به فوت و جرح باشند و به هر سبب از سوی ماموران مقصر شناخته شوند باطل شده و دیگر حق فعالیت در سیستم حمل مسافر را ندارند و بعد از یک سال می‌توانند دوباره اقدام به دریافت دفترچه و فعالیت کنند.

مهماندار همچنین از کنترل سلامت روحی و روانی رانندگان خبر داد:‌ رانندگانی که به هر سبب دفترچه آنها از سوی پلیس توقیف شود به مراکز درمانی برای انجام تست سلامت روحی و روانی معرفی شده و تا وقتی که از سلامت کافی برخوردار نبوده و از رفتار قبل عبرت نگرفته باشند دفترچه رانندگی برای آنها صادر نمی‌شود.

فرمانده پلیس راه بخش عمده وقوع تصادفات را بر عهده راننده اعلام کرد و گفت: رانندگان اتوبوس باید مسئولیت بیشتری داشته باشند و هر گاه احساس خستگی و خواب آلودگی کرده یا با خطر مواجه شدند از رانندگی پرهیز کنند. اگرچه پلیس با دستگاههای مقصر در تصادفات برخورد می‌کند اما رانندگان نیز باید توجه داشته باشند که در جاده‌های ناایمن با سرعت مجاز رانندگی کنند.

او گفت: رانندگانی که تابع قوانین و مقررات نیستند باید به دنبال شغل دیگری باشند،‌ پلیس موظف به برخورد جدی با تخلفات اتفاق ساز است و اجازه نمی‌دهیم یک راننده جان ده‌ها مسافر را به خطر بیاندازد. آن عده اندک رانندگان که نمی‌توانند امینی را تامین کنند از هم اکنون به فکر کار دیگری باشند چرا که اجازه نمی‌دهیم این اشخاص اقدام به رانندگی در جاده‌های کشور کنند.

او از ابطال ۴۰ دفترچه راننده اتوبوس در ۱۴ روز قبل خبر داد و گفت: دفترچه رانندگانی که در تصادفات منجر به جرح، فوت یا خسارتی مقصر باشند باطل می‌شود این در حالی است که اعمال قانون پلیس برای تخلف سرعت غیرمجاز نیز نسبت به قبل افزایش یافته است.

فرمانده پلیس راه با تاکید بر اینکه پلیس از کوچکترین تخلفات رانندگان حمل و نقل عمومی نمی گذرد گفت: سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، تخلفاتی است که پلیس برخورد با آنها را تشدید کرده و در این مورد سخت‌گیری بیشتری می‌کند.
به گفته او از سال قبل دفترچه رانندگان حمل و نقل عمومی در دو رنگ آبی و قرمز صادر می‌شود: دفترچه‌های آبی نشان دهنده پایبندی راننده به قانون و عدم ارتکاب تخلفات اتفاق ساز است در حالی که دفترچه قرمز برای رانندگانی که مرتکب تخلفات اتفاق ساز شده و یا تصادفات منجر به جرح و فوت دارند صادر می‌شود. مالکان اتوبوس‌ها و تعاونی‌‌ها باید در به کارگیری رانندگان با دفترچه قرمز دقت کنند چرا که آنها حاوی تخلفات اتفاق ساز می باشند. ‌پلیس راه نیز کنترل بیشتری روی رانندگانی که دفترچه قرمز دارند دارد و به دقت سرعت آنها کنترل و جی پی اس خودرویشان تخلیه می‌شود.

مهماندار همچنین خبر داد که سامانه پیامکی گزارش تفسیریات مردمی به زودی راه اندازی می گردد: اگر راننده‌ای در طی مسیر رفتار پر خطر داشت و یا خودرو نقص فنی دارد مسافران می توانند در اولین پاسگاه موضوع را گزارش تفسیری کرده و ماموران نیز با راننده متخلف برخورد می کنند. همچنین با راه اندازی سامانه پیامکی مردم می‌تواند گزارش تفسیریات خود را برای پلیس ارسال کنند که در کمترین وقت ماموران پلیس با متخلفان برخورد می‌کنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.