مجاهدت بی وقفه علامه سید جعفرشهیدی زبانزد خاص و عام است

مجاهدت بی وقفه علامه سید جعفرشهیدی زبانزد خاص و عام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

مجاهدت بی وقفه علامه سید جعفرشهیدی زبانزد خاص و عام است

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی علامه شهیدی را ادیبی فرزانه ،پژوهشگر نمونه،استاد برجسته و چهره ماندگار توصیف کرد و گفت: سخت کوشی و مجاهدت بی وقفه این استاد شهیر زبانزد خاص و عام است.

تاریخ : دوشنبه ۶ شهریور ساعت ۱۲:۲۸

به گزارش هنرنیوز به نقل از مرکز روابط عمومی، اطلاع رسانی و اموربین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سید محمد حسینی »عصر دیروز در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری ملی علامه دکتر «سید جعفر شهیدی» و انتخاب کتاب سال و جایزه ادبی که در محل وزارت ارشاد برگزار شد،برگزاری همایش و بزرگداشت این استاد فقید را فرصت مغتنمی برای معرفی ابعاد شخصیتی ، آثار و کتب ایشان دانست.
وی  تواضع، فروتنی، اهتمام به نماز اول وقت، تلاش و مجاهدت بی وقفه را از ویژگیهای بارز علامه شهیدی برشمرد.
حسینی یادآورشد :از افتخارات من شاگردی استاد شهیدی در دانشگاه بود و از محضر و آثار وی به ویژه در بحث تاریخی تحلیلی اسلام بهره فراوان بردم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به کتاب معروف ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اشاره کرد و اظهار داشت: این کتاب، بسیار ارزشمند است و همگان از آن بهره فراوان برده اند..
به گفته حسینی ترجمه‌ها و شرح ایشان بر جلد چهارم مثنوی که ادامه شرح مرحوم فروزان‌فر است از خدمات ارزنده و ماندگار استاد در حوزه ادبیات است.
حسینی هدف از این همایش را شناسایی ابعاد شخصیت علمی و فرهنگی و معرفی آثار و کتب علامه شهیدی، معرفی الگوی مناسب علمی و تحقیقاتی به جامعه، گسترش فضائل اخلاقی جامعه و ارتقاء سطح آگاهی جامعه و دبیران دانست.
وی تجلیل از نویسندگان و مؤلفان کتاب‌های منتخب با محوریت امام علی(ع) نهج‌البلاغه و غدیر، برگزاری همایش و ارائه مقالات در زمینه‌های تاریخی و ادبی را از جمله برنامه‌های این همایش دو روزه برشمرد.
به گفته وی قرار است در این همایش از ترجمه آثار استاد شهیدی به زبان‌های مختلف به همراه نرم‌افزار آثار و کتب ، سایت و پایگاه خبری همراه با سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها در کنار تمبر ویژه همایش رونمایی شود.
حسینی خاطر نشان کرد :در این همایش همچنین از کتاب آلبوم عکس و زندگی‌نامه با نگاه محتوایی به آثار علامه شهیدی نیز رونمایی می شود.
عضو کابینه دولت دهم به بعضی از افتخارات استاد علامه شهیدی در زمینه های مختلف علمی ،دینی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: آثار استاد شهیدی به حدی ارزشمند و فاخر است که به زبان های گوناگون ترجمه شده است.
حسینی در ادامه یکی از آثار و برکات این همایش‌ها را بیان خاطرات و ثبت و ضبط آنها توسط اهل قلم و اهل ذوق و سلیقه عنوان کرد و افزود:سعی کرده ایم همایشی را درخور شان و جایگاه استاد شهیدی برگزار کنیم .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آورشد: اقدامات خوبی در خصوص این همایش بزرگ صورت گرفته و مقالات فراوانی از سراسر کشور واصل شده که تعداد آنها قابل توجه می باشد.
به گفته وی از میان ۱۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش قرار است ۱۵ مورد به صورت پوستر ارائه و از ۳۲ مورد بعدی پذیرفته شده ۱۷ مورد در همایش ارائه شود و بنا شده ۷ مقاله در “مجله نامه‌” فرهنگستان درج و منتشر شود.
حسینی با اشاره به اینکه در این بزرگداشت سازمان ها و دستگاههای مختلفی همکاری دارند ،اظهار داشت: در این همایش خوشنویسان استان لرستان ۸۹ تابلو خوشنویسی آماده کرده اند که در قالب نمایشگاه و کتاب ارائه می‌شود .
وی افزود:همچنین از سوی نهاد کتابخانه‌ها قرار است پوستر کتاب استاد شهیدی آماده و از مؤلفان کتاب‌های برتر که در فراخوان آمده بود تجلیل صورت گیرد و در کنار آن مسابقات کتابخوانی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ترویج آثار استاد شهیدی در سراسر کشور برگزار شود.
حسینی با اشاره به اینکه حرکت های گسترده ای برای تکریم و بزرگداشت مفاخر،مشاهیر و شخصیت های کشور آغاز شده از آمادگی این وزارتخانه برای برپایی بزرگداشت مفاخر سراسر کشور خبرداد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با برگزاری اینگونه همایش ها و بزرگداشت ها علاوه بر صیانت از فرهنگ اصیل و غنی ایرانی اسلامی،فرهنگ هجومی غرب به چالش کشیده شود.
قرار است در آئین پایانی همایش دکتر سید‌جعفر شهیدی به خانواده این استاد برجسته لوح تقدیر،عنوان و نشان خانواده مفاخر فرهنگی اهداء شود.
همایش ملی علامه دکتر سید جعفر شهیدی و انتخاب کتاب سال و جایزه ادبی ۱۲ و ۱۳ شهریور ماه جاری در بروجرد برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۴۵۴۳۱

Share/Save/Bookmark


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.