مجتهدزاده: چرا بریتانیا حق دارد اسرار نظامی خود را حفظ کند اما ایران نه؟

در بخشی از این گفت­وگو آمده است:

*در حال حاضر در شرایطی هستیم که فقط می‌توانیم ابراز امیدواری کنیم برای سلامت و به سرانجام رسیدن مذاکرات بغداد. به هر حال پس از وقفه‌ای طولانی طرف‌های درگیر در مناقشه هسته‌ای ایران، از یک سو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از سوی دیگر گروه ۱+۵ به این نتیجه رسیده‌اند که اختلافات حول محور برنامه هسته‌ای ایران را باید از طریق گفت‌وگو و مذاکرات رو در رو حل کرد.

* آنچه که جمهوری اسلامی درباره سایت پارچین مطرح می‌کند امری قابل توجه است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که سایت پارچین، یک سایت نظامی است و در آن هیچ فعالیت هسته‌ای در جریان نیست. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع این حق را برای خود قایل است که اسرار نظامی خود را همچون کشورهای دیگر چون انگلستان، فرانسه و… محرمانه نگه دارد و از انتشار آن جلوگیری کند. این همان مساله‌ای است که کشورهای دیگر هم به آن اعتقاد دارند. به طور مثال حدود دو سال پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس گزارشی مدعی انجام فعالیت‌های هسته‌ای غیرمتعارف در یک سایت نظامی متعلق به دولت بریتانیا شده بود و بر پایه آن درخواست بازدید از این سایت را مطرح کرد. با این حال دولت بریتانیا به منظور جلوگیری از انتشار احتمالی اسرار نظامی خود مانع از بازدید بازرسان آژانس از این سایت شد.

* چندین بار این اتفاق افتاده است که پس از بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌ها و تاسیسات هسته‌ای کشورها از جمله کشور ما، اطلاعات جمع‌آوری شده به جای آنکه در پوشه‌های محرمانه این نهاد بین‌المللی محفوظ بماند سر از رسانه‌ها درآورده‌اند و گاهی برخی از این اطلاعات به ادعاهایی الصاق می‌شد و خود آن به یک مورد ادعایی و اتهامی تبدیل می‌شود.

* آژانس براساس قواعد و قوانین خود تنها مجاز است که برنامه هسته‌ای کشورهای عضو را طبق بازرسی بازرسان خود مورد بررسی قرار دهد.

۲۷۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.