مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی:با تولید زودهنگام این فاز به بهره برداری می رسد

به گزارش ایرنا پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس روز چهارشنبه به نقل از علی ارزنده اعلام کرد: نصب تجهیزات سنگین فاز ۱۳ پارس جنوبی در حال اجراست و هفته گذشته برج های ۴۵۰ تنی این فاز که سنگین ترین نصب در میان فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی است، انجام شد.

وی با بیان این که خطوط لوله دریایی این فاز به طول ۱۰۴ کیلومتر درحال پوشش دهی است، افزود: به زودی این خطوط اجرایی می شود و پوشش دهی لوله های چهار اینچ به پایان رسیده و پوشش دهی لوله های ۳۶ اینچ در حال انجام است.

ارزنده ادامه داد: کشتی لوله گذار برای نصب لوله ها در دریا تست شده و پس از آماده شدن لوله ها عملیات لوله گذاری آغاز می شود.

وی پیشرفت بخش خشکی فاز ۱۳ را بیش از ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت:‌هم اکنون پیشرفت کل این پروژه به نیمه رسیده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی درباره آخرین وضعیت حفاری چاه های این فاز گفت: نخستین چاه توصیفی پس از گذشت ۲۱۰ روز و دومین چاه روز پس از گذشت ۵۶ روز به گاز رسید و حفاری این دو چاه انجام شد.

به گفته وی، فاز ۱۳ با حفر ۲ چاه در زمینه انجام عملیات حفاری پیشتاز است.

ارزنده گفت:‌نخستین جکت(پایه سکو) فاز ۱۳ به نام دکل A تا اواخر هفته جاری به محل این فاز منتقل می شود و بر اساس برنامه، چهار سکو در این فاز نصب خواهد شد و پس از نصب جکت اول جکت دوم نیز تا دو ماه آینده در محل مستقر می شود.

وی با بیان این که ۳۸ حلقه چاه در فاز ۱۳ حفاری می شود، گفت: بر اساس برنامه با حفر هشت حلقه چاه در خرداد ۹۲ به تولید روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به عنوان تولید زودهنگام دست خواهیم یافت.

به گفته ارزنده، هم اکنون هفت هزار و ۸۰۰ نفر کارگر در بخش خشکی و هزارو ۲۰۰ نفر در بخش دریایی فاز ۱۲ مشغول فعالیت و ۳۵ درصد این کارگران بومی منطقه هستند.

ارزنده اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی را شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: حدود ۶/۲ میلیارد دلار از این رقم، تامین اعتبار شده است.

به گفته وی، فاز ۱۳ که در گروه فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی قرار دارد، ۴ ماه پس از زمان تعیین شده، تولید از آن آغاز می شود.ک/۱

۶۲۸ /۶۷۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۵۱۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.