مجسمه‌های شیخ بهایی و ملاصدرا نصب شد + تصویر

۳۱فروردین۱۳،

دو مجسمه پلیمیری شیخ بهایی و ملاصدرا در تالار مرکزی سازمان میراث فرهنگی نصب شدند.

نگار نادری پور در گفت وگو با خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: هفته قبل دو مجسمه شیخ بهایی و ملاصدرا در تالار مرکزی سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. سفارش دهنده این دو مجسمه سازمان میراث فرهنگی بودند و برای ساخت این مجسمه چه در نوع پوشش و تزییناتی که در آن‌ها به کار رفته است به هنر دوره صفویه توجه داشته ایم.

 وی افزود: سفارش دهنده این مجسمه‌ها به منجم بودن شیخ بهایی تاکید داشتند و برای همین در دست مجسمه شیخ بهایی یک مجسمه قرار داده‌ایم.

به گفته این مجسمه سازاین مجسمه سوپررئال می باشند و در ابعاد واقعی ساخته شده اند و چون در تالار مرکزی نصب شدند، پلکانی هم برای نصب مجسمه‌ها ساختیم که برای ساخت آن نیز به رصدخانه‌های دوره صفویه توجه داشتیم.

وی افزود: این مجسمه با پلمیر ساخته شده اند و با توجه به این که این مجسمه‌ها همچون مجسمه‌های مومی‌ بر اثر رطوبت و هوا آسیب دیدگی می‌شوند باید هر چندی ترمیم شوند و برای جلوگیری از تخریب لباس‌های آنها به مرور از پارچه‌های نانو استفاده کرده ایم. 

نادری پوربا بیان این مطلب که دیگر مجسمه مومی‌ نمی‌سازد گفت: با توجه به تحریم‌های اخیر دیگر موم خوب وارد بازار نمی‌شود و موم‌های موجود نیز از کیفیت پایینی برخوردار می باشند و عمر مجسمه و استحکام آن را کاهش می‌دهند از این رو تصمیم گرفتم که به جای موم از پلیمر و سلیکون برای ساخت مجسمه استفاده کنم.

وی تا کنون ۱۹۰ مجسمه مومی‌ساخته است

برای ساخت این مجسمه یک گروه چهر نفره با نگارنادری پور همکاری کرده اند که آرمین پور فخیمی‌(مجسمه ساز)، محمد علی حیدری (مجسمه ساز)، ندا غیوری (طراح لباس و اجرا) و حسین چراغچی (گریمور) اعضای این گروه می باشند.

نگار نادری پور سالهاست بیش از ۲۰ سال است که در عرصه مجسمه سازی با سازمان میراث فرهنگی همکاری می‌کند و بخش عمده مجسمه‌هایی که او ساخته برای میراث فرهنگی است.

      

شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در دانش‌های فلسفه، منطق، هئیت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست،حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه ، مهندسی،هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات وی به علم ستاره شناسی، یونسکوسال ۲۰۰۹ را به نام او سال “نجوم و شیخ بهایی” نامگذاری کرد.

انتهای پیام/۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.