مجسمه های چوبی در فضاهای عمومی مسقف نصب می شوند

۲۳اردیبهشت،

به گفته سید مجتبی موسوی رئیس اداره حجم سازمان زیبا سازی شهر تهران ؛ مجسمه های چوبی پنجمین سمپوزیوم بین الملی مجسمه سازی تهران در فضاهای مسقف عمومی نصب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ سید مجتبی موسوی مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهر تهران در نشست خبری پنجمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران با اشاره به برگزاری اولین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در سال ۱۳۸۵ گفت؛ جای بسیار خوشحالی است که شمار سمپوزیوم مجسمه سازی تهران به عدد پنج رسید. هر چند که وقفه ای سه ساله دربرگزاری دوره دوم بوجود آمد.

به گفته مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهر تهران؛ سمپوزیوم مجسمه سازی تهران با حضور مجسمه سازان بین المللی در کارنامه مجسمه سازی کشوربه ثبت رسیده است. برای رسیدن به این مهم باید یادی کنیم از کسانی که نقش موثری در برگزاری دوره های این سمپوزیوم داشتند.

وی افزود: درمراسم پایانی سمپوزیوم سنگ آقای شوشتری؛ قول برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی چوب را دراردیبهشت ماه ۹۲ داد و ما هیچ برنامه ریزی برای برگذاری این جریان نداشتیم؛ اما بخش عمده کارهای این سمپوزیوم تا پیش از تعطیلات نوروز انجام شدو برای برگزاری این سمپوزیوم مجسمه سازانی چون سعید شهلا پور، جمشید مرادیان، محمد حسین عماد، اکرامی، گلناری و ریما اسلام مسلک به ما کمک کردند.

موسوی ادامه داد: شهلا پور پیش از برپایی سمپوزیوم مدتی به شمال رفتند و چوب های مورد نیاز این سمپوزیوم را از شمال کشور تهیه کردند و چوب ها پیش از پایان سال به تهران رسیدند. همچنین فراخوان سمپوزیوم در دی ماه انتشار یافت و تا ۲۰ اسفندماه میهمان خارجی سمپوزیوم دعوت شدند و دراواخر فروردین ماه شرکت کنندگان دو بخش اصلی و دانشجویی اعلام شدند.
به گفته موسوی ۱۰ دانشجو مجسمه سازی در سمپوزیوم چوب دربخش دانشجویی شرکت دارند و با توجه به این که دانشجویان مجسمه سازی عمدا تجربه کار روی چوب و آن هم در این ابعاد را ندارند؛ حضورشان دراین سمپوزیوم به نوعی درسرنوشت هنری آنها نقش کلیدی را بازی می کند.

دربخش اصلی این سمپوزیوم ۱۲ مجسمه ساز شرکت کردند که سه نفر آنها زن و باقی مرد می باشند. همچنین شش هنرمند خارجی دراین اتفاق شرکت کردند که تنها یک نفر آنها زن بود. همچنین دراین اتفاق ۲۲ دانشجو مجسمه سازی هم به عنوان دستیار شرکت داشتند که ۱۴ نفر آنها زن می باشند.

در پنجمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران ۳۲ هنرمند از ۱۴ تا ۲۵ اردیبهشت به خلق مجسمه می پردازند . دراین جریان تنها مجسمه سازاسپانیای به سبب تاخیر دردریافت روادید سبب شد که غایب این سمپوزیوم باشد.

موسوی دربارهٔ وضیعت نصب مجسمه هایی که درسمپوزیوم ها ساخته می گردد؛ در سطح شهر تهران گفت: یکی از جذابیت های برگزاری سمپوزیوم ها این است که مجسمه هایی که در جریان برپایی سمپوزیوم ساخته می شوند درهمان مکان بمانند و با پایان هر سمپوزیوم یک باغ مجسمه داشته باشیم. چرا که پراکندگی این مجسمه ها در فضاهای عمومی بسیار به چشم نمی آید.

وی افزود: مجسمه هایی که در سمپوزیوم اول ساخته شدند در پارک چیتگر ماندند. همچنین مجسمه هایی که در محوطه برج میلاد ساخته شدند در همان مکان نصب شدند. مجسمه های سمپوزیوم سنگ هم در باغ موزه قصر نصب شده اند و مجسمه سمپوزیوم چوب نیزبا توجه به آسیب پذیری در مکان های مسقف عمومی نصب خواهند شد.

موسوی با اشاره به تفاوت فراخوان مجسمه های شهری با سمپوزیوم مجسمه سازی گفت: فراخوان ها براساس نیازهای شهری برای نصب مجسمه داده می گردد اما در سمپوزیوم ها خلاقیت و نگاه هنرمند مهم است و این که بتوانند در مدت زمان مشخص مجسمه مورد نظر را بسازند.

به گفته مدیراداره حجم سازمان زیبا سازی؛ متاسفانه در کشورما ارتباط میان رشته ای میان معماران و مجسمه سازان هنوز بوجود نیامده است و همین موضوع سبب می گردد که مجسمه ها در فضای شهری ما جایگاه ویژه ای نداشته باشند و جای برای نصب آنها وجود نداشته باشد.

به گفته موسوی سمپوزیوم مجسمه سازی چوب غیر رقابتی برگزارشده است و شرکت کنندگان براساس طرح هایی که ارسال کرده بودند آثارشان داوری شد و زمینه حضورشان در این اتفاق فراهم شد.

درادامه سعید شهلا پور دبیر پنجمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران گفت: برگزاری دوره های پیشین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران فرصتی را بوجود آورده است که فضای تازهی دربارهٔ هنر ایران به ویژه مجسمه سازی در سطح بین الملی بوجود آید و هر یک از هنرمندان خارجی که دراین سپوزیوم شرت می کنند به نوعی سفیر فرهنگی ایران می شوند. همچنین در دل این سمپوزیوم ها ارتباط های دوستانه ای میان هنرمدان شکل می گیرد که این ارتباطلات زمینه ای را فراهم می کند تا هنرمندان ایرانی در جریان سمپوزیوم های بین الملی دیگری نیز قرار گیرند.

به گفته شهلا پور؛ مجسمه سازان ایرانی از نظر تکنیک از هنرمندان خارجی ضعیف ترند و حضور هنرمندان خارجی دراین سمپوزیوم ها سبب می گردد که در این زمینه به مهارت های آنها افزوده شود.

وی افزود: به همت سازمان زیبا سازی شهر تهران در مهرماه ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی ایران و خارجی برگزار خواهیم کرد.

شهلا پورهم دربارهٔ ماندن مجسمه های سمپوزیوم در مکانی که ساخته شده اند گفت: درتمام دنیا مرسوم است که مجسمه ها در همان مکانی که ساخته شده اند بماند؛ همین سبب شده است که ۳۰۲ مجسمه در اطراف اهرام مصر ساخته شود و همان جا بماند و برای گردشگران نیز این مجسمه ها از جذابیت ویژه ای برخوردار است.

انتهای پیام/

۳۲/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.