مجوز دوباره شعر، خوان هفتم ‌آلبوم موسیقی!

۰۱ تیرماه ۱۳،

635070044526830142موسیقی ایرانیان – زینب مرتضایی فرد: رویه تازه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز به شعرها در شرایطی انتقاد و گلایه تولیدکنندگان موسیقی را برانگیخته است که مسئولان و کارشناسان این دفتر معتقدند هدف از این اقدام تولید موسیقی خوب و باکیفیت است.

ناشران موسیقی و تهیه کنندگان آلبوم ها می گویند شعرها و ترانه هایی که در قبل در شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی مجوز گرفته اند، برای بار دوم هم در این دفتر مورد بررسی قرار می گیرد و ممکن است مجوز اجرای آنها لغو شود.

این ناشران موسیقی می گویند علیرضا پاشایی مدیر فعلی این دفتر اعلام کرده است، تمام شعرهایی که پیش از این مجوز گرفته اند، باید دوباره برای کسب مجوز به این دفتر بیایند و زیر نظر ایشان مجوز کسب کنند.

محسن رجب پور، مدیر شرکت ترانه شرقی یکی از ناشرانی است که این موضوع را تائید کرده و از چنین اقدامی اظهار تعجب می کند.

او در این باره به خبرنگار ما گفت: نمی دانم چرا شعرهایی که یک بار زیر نظر دفتر موسیقی و کارشناسانش مجوز گرفته اند، باید یک بار دیگر برای کسب مجوز به این دفتر بروند؟

او ادامه داد: مگر نه این است که کارشناسان این مرکز قرار است شعرها را رد یا تائید کنند؟ اگر این طور است که کارشناسان فرقی نکرده اند و همان اشخاصی که قبل از حضور آقای پاشایی شعرها را تائید می کرده اند، اکنون در این دفتر مشغول فعالیت می باشند.

برخی ناشران هم معتقدند دفتر موسیقی این روزها اوضاع خوبی ندارد، هیچ چیز سرجایش نیست و به نظر می رسد این دفتر متخصصان خودش را هم قبول ندارد و کارشناسان یک شعر را تائید کرده و مجوز می دهند؛ اما وقتی آقای پاشایی و معاونش شعر را می بینند، آن را رد می کنند.

پاشایی و بهمنی چه می گویند

علیرضا پاشایی با رد صحبت های ناشران موسیقی و مساله تائید دوباره شعرها به جام جم گفت: هر شعری که مجوز داشته، اکنون هم دارای مجوز است و هیچ مشکلی برای کار روی این شعرها وجود ندارد.

او افزود: تا آنجا که به ما مربوط است چنین نگاه و رویکردی در مجموعه وجود ندارد.

محمدعلی بهمنی، شاعر و عضو شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی هم مانند پاشایی گفته های ناشران را نپذیرفت و گفت: بعضی ناشران شش ماه می گذرد و نمی آیند پیگیر رد یا تائید شعرهایی شوند که به دفتر موسیقی فرستاده بودند. همین موضوع سبب می گردد مراحل برای این اشعار از ابتدا آغاز شود و مراحل کسب مجوز را پیگیری کنند. این اسمش مجوز گرفتن دوباره نیست.

او افزود: همه سختگیری هایی که در دفتر شعر و ترانه انجام می گیرد برای این است که یک اثر خوب تولید شود. کاش به جای این حرف ها کمی با ما همراهی می شد.

اصل ماجرا

پیگیری های ما دربارهٔ این موضوع ادامه یافت تا این که بعضی تائید کردند اشعار بعد از گذراندن مرحله تائید دفتر شعر و ترانه و سپس دفتر موسیقی، دوباره در دفتر شعر و ترانه بازبینی می گردد؛ این بازبینی همان طور که بهمنی اشاره کرد به معنی لغو مجوز یا کسب مجوز دوباره نیست و تنها بازبینی است که با هدف تولید موسیقی خوب، به کار گرفته شده است.

در مرحله اول خواندن شعرها و ترانه ها برای کسب مجوز، تعداد آثار ارسالی بسیار بسیار و ممکن است مشکلی در یک شعر وجود داشته باشد و چندان به چشم نیاید. به همین سبب یک مرحله بازبینی نهایی هم برای صدور مجوز کارها در نظر گرفته شده است. در اغلب اشعار بازبینی شده یک سطر یا یک ترجیع را که به نظر دچار مشکل کلامی یا ضعف ادبی است برای رفع مشکل به فرستندگان ترانه ارجاع می دهند.

با وجود این از این نکته هم نباید غافل شد که تولید کننده هنگامی که مجوز ترانه می گیرد و برای تولید موسیقی آن اقدام می کند در صورت هرگونه حذف یا اضافه شدن کلام هزینه ای دوباره را متحمل خواهد شد.

منبع: جام جم/ بازنشر از موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


موسیقی ایرانیان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.