مجوز صادرات فقط برای مازاد دام عشایر صادر شد

سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: برخی می‌خواهند که دام‌های آنها صادر شود این در حالیست که این مجوز برای صادرات دام عشایر داده شده و باید آنها بتوانند مازاد دام خود را صادر کنند.

مجوز صادرات فقط برای مازاد دام عشایر صادر شد

به گزارش ممتاز نیوز، عباس پاپی‌زاده پیرامون برنامه‌های این سازمان برای تامین نهاده‌های مورد نیاز عشایر، گفت: میزان نهاده تحویلی با وجود مشکلات در زمینه تامین ارز بیش از سال گذشته فراهم شده است. وزارت کشاورزی با پیگیری‌هایی که انجام داد توانست نهاده عشایر تا فروردین سال آینده را تهیه کند و تا این ماه ما در تهیه نهاده با تنشی مواجه نخواهیم بود. در فروردین عشایر وارد فصل کوچ می‌شوند و دام از مراتع ییلاقی استفاده می‌کند. در سنوات گذشته دولت صد در صد نیاز عشایر را تامین نمی‌کرد. امسال خشکسالی باعث کاهش میزان علوفه مراتع شد در نتیجه دولت تلاش کرد که نیاز عشایر را بیش از سال‌های گذشته تهیه و تامین کند. بارگذاری نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه در دی ماه به پایان رسیده و در حال تمهید نهاده‌های دامی و تامین ارز آن برای بهمن هستیم. عشایر می‌توانند بر اساس سرانه‌ای که به آنها تعلق می‌گیرد سهم خود را از اتحادیه‌های عشایری تحویل بگیرند.

پاپی‌زاده با اشاره میزان بارندگی در سال جاری، گفت: پراکنش بارندگی مهم‌تر از میزان بارندگی است گاهی یک بارندگی ۳۰۰ میلی لیتری در یک منطقه باعث سیل می‌شود و امکان ذخیره‌سازی آن نیز وجود ندارد. از سوی دیگر ممکن است در مقطعی از سال بارندگی با همین میزان باعث رشد و نمو مراتع شود چراکه در آن مقطع امکان ذخیره سازی آب در سفره‌های زیرزمینی وجود دارد و مراتع رشد می‌کنند. در سال ۱۴۰۱ پراکنش بارندگی متفاوت شده، در جنوب کشور ما شاهد وقوع سیل بودیم این در حالیست که در شمال شرق استان گلستان، که میزان بارندگی همواره مناسب بوده است و جزو مناطق عشایری کشور محسوب می‌شود، دچار خشکسالی شده‌ایم. میزان بارندگی‌های امسال مثبت نبوده و ما در سال آینده نیز تا حدودی با کمبود مراتع مواجه خواهیم بود و تلاش داریم که این مسأله را با تامین نهاده جبران کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا صادرات دام عشایر با وجود مازاد دام این بخش متوقف شده است؟ گفت: تعادلی باید ایجاد شود که تولیدکننده و مصرف‌کننده بتوانند نیازهای خود را تامین کنند. تولیدکننده با قیمت مناسب تولید خود را بفروشد و مصرف‌کننده نیز با قیمت مناسب آن را تهیه کند ایجاد این مهم نیاز به تعادل درعرضه دارد وزارت کشاورزی حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده را همزمان دنبال می‌کند. صادرات دام متوقف نشده، پروسه روند صدور مجوزها و قرنطینه دام‌ها، زمان‌بر و طولانی است اما صادرات دام متوقف نشده است. صادرات دام از سوی اتحادیه عشایری و روستایی یک تجربه جدید است و و تولید‌کنندگان متولی صادرات را برعهده گرفته‌اند اگر سودی عاید آنها شود در نهایت به خود تولیدکنندگان خواهد رسید.

پاپی‌زاده ادامه داد: ما مجوز برای صادرات دام عشایر را صادر کرده‌ایم اما برخی از دامداران انتظار دارند که از فردی خاص هزار راس دام خریداری و آنها صادر شوند اما این مسئله باعث خواهد شد که سهم عشایر برای صادرات کاهش پیدا کند ما می‌خواهیم همه به یک نسبت فرصت صادرات داشته باشند و عشایر ما  که بر فرض ۱۰۰ راس دارد نمی‌تواند ۱۰ راس آن را صادر کند. ۷۰۰ راس دام عشایر صادر شده است ما تلاش داریم که در بحث نظارت با دقت جلو برویم و با شفافیت این مسئله را جلو ببریم.

وی با بیان اینکه صادرات دام در فصولی که مازاد داریم صورت می‌گیرد، گفت: صادرات دام در مهر و آبان یعنی ماه‌هایی که ما مازاد دام داریم صورت می‌گیرد و در ماه‌های فروردین و اسفند که نیاز ما افزایش پیدا می‌کند، گوشت وارد و اینگونه تعادل در بازار ایجاد می‌شود. صادرات دام و واردات گوشت تراز مثبت ایجاد می‌کند به این معنا زمانی‌که ما مازاد تولید داریم کشورهای همسایه به آن نیاز دارند و قیمت مناسبی هم بابت آن پرداخت می‌کنند و زمانی که گوشت‌ وارد می‌شود قیمت کاهشی است و برای مصرف‌کننده مناسب است. ما تلاش داریم که عشایر و روستائیان بدون فشار دولت تولیدات خود را عرضه کنند و از قیمت مصوب برای آنها دوری می‌کنیم این مهم به شرطی محقق خواهد شد که یارانه‌های بخش کشاورزی هدفمند توزیع شوند. ما تلاش داریم که تشکل‌های و اتحادیه‌های عشایری و روستائیان خود اقدام به واردات نهاد‌ه‌ها کنند اینگونه قیمت‌ها برای آنها مناسب‌تر تمام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.