«محاق» در کمین سال تولید ملی/ صحبتهای سلیمی نمین درباره مرتضوی

مجله مهر: پایگاه های خبری کشور همواره به مسائل جدیدی علاقه نشان می دهند و یا به مسائل روزمره نیز با دیدی متفاوت می نگرند. نگاه اجمالی روزانه به مسائلی که این سایت ها به آنها علاقه نشان می دهند شاید یکی از علایق روزمره وب گردها و رسانه خوان ها باشد.
مجله خبری مهر، قصد دارد با گزینش خبرهای مهم این رسانه ها که در ادامه آنها را می بینید، مخاطبان خود را در هر روز از رویکردهای پایگاه های خبری کشور به صورت کامل آگاه کند.

بحران افزایش مصرف آب در آستانه تابستان
خبرآنلاین در گزارشی با تیتر “بحران افزایش مصرف آب در آستانه تابستان” نوشت: در شرایطی که بارندگی امسال حکایت از گذر دوران خشکسالی داشته اما آمارها نشان می دهد که اگرچه بارندگی افزایش یافته اما به همان میزان نیز امسال در آستانه تابستان، مصرف آب افزایش چشمگیری یافته است.
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: آمارها نشان می دهد حجم کل مصرف آب در شهر تهران از ابتدای سال جاری تاکنون به ۱۳۶ میلیون و ۳۶۲ هزار مترمکعب رسیده در حالیکه این میزان در دوره مشابه سال گذشته ۱۳۲ میلیون و ۸۵ هزار مترمکعب گزارش شده بود.
درعین حال، میزان بارش های کشور از ابتدای مهرماه ۹۰ تاکنون به ۱۸۳ میلیمتر رسیده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته پنج درصد افزایش یافته است.
همچنین حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته بیش از سه درصد کاهش یافته است.

پشت پرده حمله‌های اخیر به دستگاه اطلاعاتی کشور
“مردم هم البته برای قضاوت کار سختی در پیش ندارند. وقتی می بینند که تشکیلات اطلاعاتی قادر است از پیچیده ترین کیس های اطلاعاتی و در هماوردی با قدرتمندترین دشمنان پیروز از آب درآید، آن وقت از شنیدن این حرف ها هیچ برداشتی جز انتقام جویی به آنها دست نخواهد داد.”
این جمله بخشی از گزارشی بود که سایت جهان با عنوان پشت پرده حمله های اخیر به دستگاه اطلاعاتی کشور آنرا منتشر کرد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مسئله آقای احمدی نژاد با جامعه اطلاعاتی ظاهرا به موضوع جریان انحراف محدود نمی شود. برخی اطلاعات جسته و گریخته موجود نشان می دهد برخی مسولان ارشد دولت توقع داشته اند تشکیلات اطلاعاتی برای برخی تحلیل های شاذ آنان–مثل اینکه انقلاب های منطقه کار امریکاست!- سند و مدرک دست و پا کند و چون چنین اتفاقی نیفتاده، اکنون این تشکیلات به ناکارآمدی متهم شده است.

جزئیاتی از دیدگاه های مولوی بسیجی، شهید مصطفی جنگی زهی
رجانیوز در گزارشی با اشاره به برخی از دیدگاه های مولوی شهید مصطفی جنگی زهی که چندی قبل در یک ترور به شهادت رسید، نوشت: وی از منادیان فعال وحدت شیعی و سنی در جنوب شرق بود و تنها راه حفظ وحدت در سیستان و بلوچستان را اطاعت کامل از رهبری می دانست. امام جمعه منطقه راسک در آخرین مصاحبه خود قبل از شهادت نیز گفته بود که “اطاعت از رهبری در نزد اهل سنت یک واجب شرعی است.”
در بخش دیگری از گزارش رجانیوز آمده است: مولوی جنگی زهی همواره خود را یک بسیجی برای نظام معرفی می کرد و با وجود اشتغالات فراوان از جمله امام جمعه بودن و تربیت طلاب دینی و تدریس در حوزه های علمیه، فرمانده یکی از پایگاه های مقاومت شهرستان راسک بود و خود شخصاً برای جذب جوانان اهل سنت منطقه به بسیج فعالیت می کرد. او اوورکت نظامی را به عنوان لباس دائمی خود برگزیده بود و به حقیقت در قالب یک بسیجی جهادگر با تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری، نقش منادی وحدت را میان شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان ایفا نمود و به حق شهد شیرین شهادت، اجرت تلاش های مستمر او بود و گوارای وجودش باد.

حداد بیش از لاریجانی به منویات رهبری جامه عمل پوشانده است
ابوالقاسم جراره، جوانترین منتخب مجلس نهم درباره ریاست مجلس به سایت جهان گفته است: آقای حدادعادل در بسیاری از مسائل که انتظار می‌رفت تأثیرگذاری بیشتری نسبت به آقای لاریجانی داشت؛ همچنین در جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری، آقای حدادعادل بهتر عمل کرده است.

رمز عدد ۱۰ در ایران، آذربایجان، افغانستان و هشداری برای آینده
ممتازنیوز در ابتدای گزارشی با تیتر بالا نوشت: در کشور ما به فاصله ۱۰ سال دو فتنه بزرگ روی می دهد. در کشورهای افغانستان و آذربایجان نیز پس از گذشت حدود ۱۰ سال است که اتفاقات آمریکایی به راحتی رخ می دهد. راز این ۱۰ سال ها در چیست؟
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: دشمن به “راز و رمز هجوم نرم برای تربیت یک نسل” بسیار تا بسیار آگاه است و به مولفه های آن، تمام و کمال دست می یازد و لحظه ای هم خسته نمی شود.

مطالعات رفتاری اینطور می گوید که می توان در پی تقریباً هر ۱۰ سال شاهد پیدایش یک نسل جدید بود. نسلی که دوست و دشمن در هر فرهنگی، حدود ۳ هزار و ۶۵۲ روز، کمتر یا بیشتر وقت داشته اند که بر روی فکر و رفتارش کار کنند تا او را آنطور که دوست دارند و در لایف استایل (سبک زندگی) دلخواه رشد دهند.

این نسل نو می تواند قبل از بلوغ کامل سیاسی و اجتماعی و هنگامیکه بین ۱۰ تا ۱۵ سال، سن دارد در یک پروسه حدوداً ۱۰ ساله در بمباران مفاهیم مختلف قرار گیرد و پس از گذشت چند سال همانند آبی که در یک ظرف ریخته می شود به شکل مظروف درآید.

حال اینکه این مظروف چه شکلی داشته باشد، نکته ای است که باید به آن اندیشید.

وضعیت اسف بار صنعت گاوداری
حسن جورابلو طی مقاله ای در سایت الف به وضعیت اسف بار صنعت گاوداری و چرایی های افزایش قیمت لبنیات اشاره کرد.
او در بخشی از مقاله خود می نویسد: هم اکنون قیمت تمام شده ی هر لیتر شیر تحویلی درِ کارخانه، تا ۸۳۰ تومان افزایش یافته است و این در درجه ی اول به علت گران شدن نهاده ها است. در گاوداری های موسوم به صنعتی، اغلب نهاده ها وارداتی هستند (جو، ذرت، سویا، کنجاله های مختلف و…)؛ قیمت این موارد، تابع بی قید وشرط نرخ ارز است و قصه ارز را نیز همه می دانند.
به کرّات از قول مسئولان، خبررسانی می شود که ما نهاده های دامی را با قیمت مناسب تأمین کرده ایم و گاوداران وظیفه دارند که به قیمتی که ما اعلام کرده ایم، تمکین کنند. ظاهراً به جز خود گاوداران هیچکس نمی داند که این تأمین نهاده ها خلاصه شده است در تأمین ۵% از سبوس مصرفی سالانه ی گاوداری ها؛ و البته سبوس‏،‏ در گاوداری صنعتی یک نهاده ی نه چندان مهمّ است.

نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض موفقیت آمیز نبود
جام نیوز در گزارشی با اشاره به رخدادهای نشست شورای همکاری خلیج فارس به نقل از القدس العربی نوشت: بعضی از اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مانند کویت، عمان، قطر و امارت ترس از آن دارند که عربستان سعودی با این نشست قدرت نفوذی خود را بیش از پیش قوی تر کند.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است: گذشته از اختلافات داخلی در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر پذیرفتن سلطه عربستانی ها، برخی پیام‌ ها و تهدیدات خارجی هم سران ریاض را از پیگیری طرح اتحاد و الحاق بحرین منصرف کرد که شاید مهمترین آن از طرف مردم بحرین و پس از آن ایران صادر شد.

صحبت های سلیمی نمین درباره مرتضوی
عباس سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر درباره سعید مرتضوی به سایت فرارو گفته است: ایشان فردی است که زمانی تلاش می کرد نظر آقای هاشمی را جلب کند و خدمات بسیار زیادی را هم در این زمینه عرضه کرد که کسانی که اهل فکر و اندیشه هستند می دانند بنده چه می گویم. صحبت من درباره خدماتی که ایشان برای آقای هاشمی انجام داد نه در ارتباط با دانشگاه آزاد، بلکه در ارتباط با بعضی مسائل سیاسی است که آقای هاشمی نمی خواستند به طور مستقیم به آن مسائل ورود کنند.

وی افزود: بعدها جهت جریان آقای مرتضوی تغییر کرد و ما در دولت آقای احمدی نژاد شاهد مرتضوی دیگری هستیم. روی حرف و سخن چنین فردی چقدر می توان حساب کرد و سخن او چقدر می تواند مبنای تصمیم گیری ما باشد؟ متاسفانه مجلس مبنای تصمیم خود را روی سخن فردی گذاشت که قبلا درباره بعضی مسائل سیاسی تجربه خود را پس داده بود.
سلیمی نمین همچنین گفته است: در دولت دهم چه اتفاقی می افتد که مستنداتی که روزنامه ایران به عنوان ارگان مطبوعاتی آقای احمدی نژاد در مورد تخلفات آقای مرتضوی ارائه می کند و دولت نهم آن را تایید می کند؛ اینگونه و به یکباره آقای مرتضوی در دولت دهم جایگاه پیدا می کند و عنصر قابل اعتمادی برای دولت آقای احمدی نژاد می شود.

تشکیل کانون تجزیه ایران در ترکیه!
تابناک در گزارشی با انتقاد از وزارت خارجه نوشت: اگر مسئولان وزارت خارجه ایران بزرگ از خواب گران بیدار شوند، درمی‌یابند که امروز عثمانی‌های نوجوان در ترکیه، شورایی برای تلاش در راستای فتنه‌انگیزی و تجزیه طلبی تشکیل داده‌اند. ای کاش، وزارت خارجه ایران تنها در خواب بود. دوستان متأسفانه در خواب نیستند!
در گزارش مذکور همچنین می خوانیم: همه می‌دانند که آذری‌های ایران، از وفادارترین مردم به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشور و همچنین به نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند و هدفی جز اعتلای نام ایران در سر ندارند. به این ترتیب، این تنها و تنها سیاست ترکیه است که با گرد هم آوردن چند نفر عنصر تندرو و دادن امکانات، از آنان به عنوان ابزاری برای پیشبرد توهمات عثمانی گرایانه خود بهره می‌گیرد.

بنابراین، باید توجه داشت که این کار ترکیه، دست کمی از ادعای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی ندارد و بلکه از آن شدیدتر و مهمتر است. به این ترتیب بر دستگاه دیپلماسی کشورمان واجب است با موضعی محکم در برابر دولت ترکیه، مفهوم حاکمیت ملی ایران را به آنان بفهماند.

بی خبری مردم از جیب، اموال و حساب بانکی مسئولان
عصر ایران نوشت: چرا مردم ایران می توانند از میزان حقوق دریافتی روسای جمهور و مقامات سیاسی دیگر کشورها مطلع شوند اما از دانستن میزان حقوق ماهانه و دارایی های مقامات کشور خود محروم هستند؟ الان همه مردم دنیا می دانند که اولاند در سال گذشته مالی ، ۸۷ هزار و ۵۱۶ یورو درآمد داشته است (تا یوروی آخرش مشخص است) و ایرانیان نیز می دانند که از این به بعد سر هر برج ، رئیس جمهور فرانسه ۱۳ هزار و ۵۳۲ یورو حقوق خواهد گرفت ولی اگر گفتید مسوولان خودمان چقدر از بیت المال دریافتی دارند؟!
در بخش دیگری از گزارش یاد شده نیز آمده است: در کشور ما مشخص نیست که دقیقا رییس جمهوری و وزرا چقدر حقوق ماهانه می گیرند . هنوز مشخص نیست که دلیل این ابهام و پرده پوشی چیست ؟ می توان حدس زد که حقوق ریاست جمهوری در کشور ما از بسیاری دیگر از کشورها پایین تر است اما مشخص نیست که چرا نباید مردم بدانند که رییس جمهور ، وزرا و نمایندگانشان و نیز سایر مسوولان دقیقا چه میزان حقوق می گیرد.

این عدم شفافیت و ابهام هیچ توجیه منطقی ندارد و بهتر است در کشور ما نیز همچون بسیاری دیگر از کشورها دقیقا مردم بدانند که رییس جمهوری ، وزرا و نمایندگان مجلس و استانداران و دیگر مقامات عالی رتبه کشوری چه میزان حقوق ماهانه دریافت می کنند.

اقدام خطرناک نشریه منتسب به انجمن دانشگاه تهران در حمایت از خواننده هتاک
خبرنامه دانشجویان گزارش داد: نشریه صبح فردا منتسب به انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران،‌ در پروژه ای خطرناک و تامل برانگیز در یک مقاله سفارشی اقدام به حمایت از خواننده هتاک به ساحت مقدس امام هادی (ع) کرد. نشریه مذکور که به مدیرمسئولی خانم “ب” و سردبیری خانم”خ” از اعضای انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اداره می شود، طی مقاله ای که به قلم فردی به نام “الف. ع. ش.” نوشته شده ضمن انتشار مطالب موهن و تاسف بار نسبت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) به حمایت از شاهین نجفی خواننده هتاک به ساحت امام هادی(ع) پرداخت و خواستار اعتراض به صدور حکم ارتداد نامبرده شد.

«محاق» در کمین سال تولید ملی
ممتازنیوز در گزارشی با انتقاد از بی توجهی ها و بروز حاشیه ها پیرامون مفهوم شعار سال (تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی) نوشت: سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گویا در نوبت قرار گرفته است تا کم کم، سرنوشتی همانند آنچه که بر سال اصلاح الگوی مصرف و سال جهاد اقتصادی گذشت، بر سر آن بیابد. حقیقتی تلخ که نمی خواهیم باورش کنیم اما نگاهی به تجربیات گذشته از کارنامه برجای مانده از اعمال ما در سال هایی که شعار اقتصادی داشتند گویای آن است که اگر هوشیار نباشیم، محاقی شدیدتر از آنچه بر سال جهاد اقتصادی رفت، در کمین سال تولید ملی است.
در بخشی از این گزارش آمده است: گرانی ها به سمت مردم حمله آورده اند. بودجه دیرآمده به مجلس هم در کشاکش انتقادات بجا و نابجا وامانده است و انتقادات از تخلفات دولت در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه ها لابد آنقدرها بوده که اجرای مرحله دوم و کیفیت آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

زبان گشایی های آل نهیان در کشور کوچک امارات علیه جزیره ابوموسای ما نیز مزید تمام علت ها شده است تا شاید قرار بر آن شود که تن رنجور سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی زودتر از جهاد اقتصادی و در سایه بی تدبیری مسئولان امر، کاپ وداعی که جملگی مشترکاً تقدیمش کرده ایم را روی سر ببرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.