محرمانه بودن مذاکرات در دنیا مرسوم است/ انتقاداتی که در کشور صورت می‌گیرد نشانه سرزندگی فضای سیاسی کشور ماست

اردیبهشت ۱۴۰۳

درحال به‌روزرسانی/لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری:

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به سوالات پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “محمدجواد لاریجانی” دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ که ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو برگزار شد و مذاکرات آتی به سوالات پاسخ می‌دهد.

با به‌روزرسانی این خبر مشروح اظهارات لاریجانی در این برنامه را می‌خوانید:

لاریجانی دربارهٔ راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو و مذاکرات آینده گفت: اولین نکته ای که درمورد این مذاکرات باید گفت و دنیا باید بداند این است که هیئت ایرانی همچنین دکتر روحانی حمایت کامل مردم ایران را دارد. مذاکره کنندگان ایرانی پشت‌گرم و پابرجا می باشند. این مسئله را مذاکره کننده ها به خوبی می دانند.

انتقاداتی که در کشور صورت می‌گیرد نشانه سرزندگی فضای سیاسی کشور ماست
 
وی با اشاره به این که برای گروه ۱+۵ مشروعیت قائل نیستم، افزود: انتقاداتی که در کشور {درباره مذاکرات} صورت می‌گیرد نشانه سرزندگی فضای سیاسی کشور ماست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دربارهٔ محرمانه بودن مذاکرات عنوان کرد: سوال این است که از سیر تا پیاز مذاکرات باید منتشر شود؟ جواب خیر است. انتشار یافتن جزئیات مذاکرات توهین به طرف مذاکره‌کننده است و این در تمام مذاکرات مرسوم است. کلمه محرمانه در مورد مذاکرات مورد مناقشه است؛ من این اصطلاح را در قاموس مذاکرات بین المللی متوجه نمی شوم، اما واقعیت میزان بیان رسانه ای است.

وی با تاکید بر این مسئله که آیا محرمانه بودن مذاکرات و بازگو نکردن این مسئله در رسانه ها درست است یا خیر گفت: درست نیست که همه چیز در رسانه ها پخش شود و محرمانه بودن در مذاکرات امری عادی است، چرا که بعضی مسائل کاملا محرمانه است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: خاموشی رسانه ای نیز به مصلحت جامعه نبوده چرا که دولت دکتر روحانی دولت اعتدال است پس این افراط و تفریط ها شایسته نیست.

استراتژی ما نباید براساس دیپلماسی ما باشد بلکه دیپلماسی ما باید بر اساس استرتژی ما باشد

لاریجانی با اشاره به اعتماد به دولت تدبیر و امید گفت: ما به این دولت اعتماد داریم و مذاکرات دوطرف برای رفع تجاوز انجام می گردد و این در حالیست که حقوق اقتصادی ما مورد تجاوز وسیع یکجانبه قرار گرفته و حال این سوال پیش می آید که آیا دیپلماسی می تواند مانع این تجاوز شود؟ در پاسخ باید بگویم که این مسئله صحیح نیست، چرا که استراتژی ما نباید براساس دیپلماسی ما باشد بلکه دیپلماسی ما باید بر اساس استرتژی ما باشد.

این خبر درحال تکمیل است…


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.