محسنی‌اژه‌ای خبر داد: احتمال صدور حکم ۳۹ متهم پرونده فساد مالی تا پایان تیر‌ماه

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه از برخورد سریع و قاطع با مرتکبان جرایم خشن مانند آدم ربایی، سرقت مسلحانه، قاچاقچیان موادمخدر به خصوص قاچاقچیان شیشه خبر داد.
وی گفت:ما قبلا بارها گفته ایم نسبت به برخورد با شرارتها و جرایم خشن، آدم ربایی، سرقت مسلحانه و جرایم سازمان یافته جدی هستیم و این برخورد همچنان ادامه خواهد یافت. در برخورد با این مجرمان به هیاهوهای داخلی و خارجی کاری نداشته و تنها امنیت مردم برایمان مهم است. هرچه باعث به مخاطره افتادن امنیت مردم شود با آن به شدت برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: در دو ماه اخیر تعدادی از افرادی که مرتکب آدم ربایی، سرقت مسلحانه، قتل و تجاوز به عنف شده بودند در دستگاه قضایی سریع محاکمه شده و حکم تعدادی از آنها در ملاء عام اجرا شد. در ادامه نیز احکام برخی از این مجرمان در ملاء عام اجرا خواهد شد.
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به برخورد دستگاه قضا با قاچاقچیان مواد مخدر افزود: قاچاق مواد مخدر در کشور ما و خیلی از کشورهای دیگر به یک معضل تبدیل شده است این جرم به صورت سازمان یافته اتفاق می افتد یعنی مدیریت، پشتوانه و برنامه ریزی دارد. حال با این جرم سازمان یافته باید به صورت سازمان یافته برخورد شود. یکی از اقدامات دادستانی کل کشور برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر است همه دستگاههای مرتبط با مواد مخدر باید به صورت سازمان یافته اقدامات خود را پیش ببرند.
وی افزود: از چند سال قبل ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد که نمایندگانی از چند دستگاه عضو آن هستند. کار این ستاد، نیروی انتظامی ، وزارتخانه های مرتبط با درمان معتادین ، دستگاه قضایی و سازمان زندانها و همچنین سازمان هایی که اقدامات پیشگیرانه انجام می دهند باید با یکدیگر مرتبط و به صورت سازمان یافته باشند. اگر هر کدام بخواهند یک سیاست داشته باشند به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. اقدامات صورت گرفته تاکنون کافی نبوده و باید اقدامات جدی تری در این زمینه انجام شود.
محسنی اژه ای سپس به خطرات ماده مخدر شیشه اشاره کرد و افزود: مواد مخدر صنعتی به خصوص شیشه برای فرد و جامعه بسیار زیانبارتر از مواد مخدر سنتی است. این مواد روح و جسم فرد را نابود می کند و عقل تحت تاثیر مصرف آن کارهایی می کند که یک فرد عاقل آن را انجام نمی دهد.
وی افزود: من در اینجا به افرادی که در دام مافیای این مواد مخدر گرفتار شده اند هشدار می دهم که به طور جدی تحت تعقیب قرار گرفته و احکام آنها بدون اغماض صادر و اجرا می شود. حکم اعدام تعدادی از این قاچاقچیان در تهران و شهرهای دیگر اجرا شده و احکام قاچاقچیان دیگر نیز تایید و به زودی اجرا می شود.این ماده مخدر تهدیدی برای جوانان است.
 

صدور هر چه سریعتر احکام مفاسد

وی با بیان اینکه احتمال صدور احکام ۳۹ متهم پرونده فساد مالی تا پایان تیر‌ماه وجود دارد گفت: بخشی از افراد آلوده به مفاسد اقتصادی دارای توان مالی و تبلیغاتی هستند که در این زمینه طبیعی است که عربده‌کشی و فضاسازی صورت گیرد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات دادگاه اختلاس بیمه ایران اظهار داشت: امروز رسیدگی این پرونده به پایان رسید و امیدواریم هر چه زودتر احکام متهمان صادر شود و به اطلاع برسد.
وی ادامه داد: پرونده فساد بانکی نیز در دست رسیدگی است که در ابتدا بخشی را به خاطر پیچیدگی مقدم دانسته و برای ۳۲ نفر از متهمان کیفر خواست صادر کردیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم بودیم محاکمه این افراد در خرداد‌ماه به پایان رسیده و احکام صادر شود گفت: نسبت به برخی متهمان مواردی پیش آمد که دادگاه صلاح دانست فردی به عنوان مثال در موضوع شرکت خدمات عمومی فولاد ایران به دادگاه اضافه شود. همچنین در مورد شرکت اسپادانا که مدیرعامل جوان و بی‌اطلاع آن مورد سوء استفاده قرار گرفت.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در این زمینه تحقیقات منظمی صورت گرفت ادامه داد: در تحقیقات بعدی چند مهر جعلی مربوط به دادگستری و سازمان‌های دیگر به دست آمد و مشخص شد که برخی از نامه‌هایی که می‌خواستند به بانک بفرستند را با مهر جعلی ارسال می‌کردند.
وی افزود: نهایتا متهمان این بخش به ۳۹ نفر افزایش یافت و قاضی سراج امروز اعلام کرد تلاش می‌کنم برای ۸ نفر باقیمانده در یکشنبه آینده جلسه‌ای برگزار شده و آخرین دفاعیات را اخذ کنم تا در همین ماه حکم این ۳۹ نفر صادر شود.
دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: برای خاوری و برخی متهمان دیگر که بعضا زندانی یا با قرار وثیقه آزاد هستند کیفر خواست صادر شده است.
 

ننگ حادثه ۱۲ تیر تا ابد برپیشانی آمریکا می ماند

سخنگوی قوه قضاییه گفت : ننگ حمله نظامی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران تا ابد بر پیشانی آمریکا می ماند.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: در چنین روزی در سال ۶۷ آمریکا حمله نظامی از طریق موشک به یک فروند هواپیمای مسافری ایران انجام داد و با بی‌رحمی ۲۹۰ نفر از هموطنان ما اعم از زن و مرد، پیر و جوان و حتی کودکان را به شهادت رساند.
وی ادامه داد: این حادثه یکی از ننگ‌های تاریخ بر پیشانی کشورهای مدعی دموکراسی می‌دانیم که برای همیشه بر پیشانی آمریکا خواهند ماند.
این گونه اقدامات آمریکا برای انتقام از ملت ایران است ایران شاخ آمریکا را شکست و آمریکا می‌خواهد به همین دلیل از ملت عزیز ایران انتقام بگیرد.

استفاده حداقلی از زندان
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به نشست مسئولان قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس گفت: ایشان ضمن ابراز محبت و لطف به قوه قضائیه مطالبی فرمودند که قطعا باید سرلوحه کار ما باشد و توجه لازم به اجرای آن داشته باشیم. یکی از این موارد استفاده حداقلی از زندان بود که قوه قضائیه تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده و لایحه‌ایی نیز بر مجلس است.
وی ادامه داد: امیدواریم مجلس اهتمام لازم در تصویب این لایحه را داشته باشد و اگر قانون شود از مجازات جایگزین برای زندان استفاده خواهیم کرد.هر چند تا قانونی شدن این لایحه راهکارهای دیگری هم هست که باید مورد استفاده قرار گیرد.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه یکی دیگراز مسائل مورد نظر مقام معظم رهبری موضوع بازداشت موقت بود گفت: در همین زمینه با رئیس قوه قضائیه صحبت‌هایی انجام شد و قرار شد علاوه بر برنامه‌های قبلی سازوکاری از جمله تشکیل یک هیئت تعیین شود تا با سرکشی به دادسراها و زندان‌ها از بازداشت غیرضروری جلوگیری شود.
دادستان کل کشور ادامه داد: تدوین برنامه جامع و کامل و پیگیری آن یکی از دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه بود که در همین زمینه یک معاونت راهبردی در قوه قضائیه تشکیل شده است و امیدواریم همه برنامه‌های لازم و پیگیری های مربوط به اجرای آن را انجام دهد.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در زمینه تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت‌مدیران لایق و کادر‌پروری که یک امر ضروری است نسبت به اصل جذب نیرو در این دوره همانند دوره‌های قبل تلاش شده‌ است و دولت در این راه کمک و همراهی کرد تا بتوانیم حدود ۳ هزار نفر را به کار بگیریم و در برنامه پنجم مجلس نیز جذب ۸۰۰ نفر قاضی در سال تصویب شد.
وی درباره ضرورت اتقان در احکام گفت: تا جایی که ممکن است در دادگاه بدوی اگر نیاز به کارشناسی و تحقیق است باید قبل از صدور حکم انجام شود تا هنگامی که حکم صادر شد با یک مبنای متقن و مستند باشد تا نیازی به نقض نباشد. هر چند اتقان احکام مستلزم صرف زمان است.
۴۷۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.