محسنی اژه‌ای خبر داد: بازداشت حدود ۴۰ نفر در جریان نوسانات بازار ارز

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران با اشاره به سوء استفاده‌کنندگان از فضای ایجاد شده در بازار ارز گفت: سوء استفاده‌ کنندگان از این فضاها هنگامی که مشاهده می‌کنند میان چهار دستگاه مذکور هماهنگی وجود ندارد از روزنه‌ها استفاده می‌کنند. در میان این افراد کسانی هستند که قصد ضربه زدن به نظام و ناراضی‌کردن مردم را دارند و تعمدی اقدام به اخلال می‌کنند. کسانی نیز صرفا به خاطر منفعت‌جویی این کار را انجام می‌دهند و قصد ضربه زدن به نظام را ندارند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای افزود: هنگامی که بازار این‌گونه می‌شود سکه و ارز به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود و کسانی اقدام به خرید ارز می‌کنند تا سود ببرند و در این شرایط مشتری‌های طلا و ارز بسیاری از آحاد مردم می‌شوند که قصد اخلال و ضربه زدن ندارند.

محسنی اژه‌ای افزود: چنانچه روزی قوه قضاییه احساس کند که نیاز است وارد میدان شود حتما وارد خواهد شد اما برای شناسایی عوامل مخرب در این مساله باید پلیس اقتصادی و سیستم اطلاعاتی وارد شوند و اخلال‌گران را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند. یقینا دستگاه قضایی با کسانی که اخلال‌ کردند یا بخواهند در امر بازار طلا و ارز اخلال کنند بدون هیچ اغماضی برخورد می‌کند و ما در این راستا قانون اخلال‌گران را داریم.

وی در خصوص افراد دستگیر شده در این رابطه گفت: کسانی که تاکنون دستگیر شده‌اند بیش از ۴۰ نفر هستند و شاید اکنون تعداد آنها از ۴۰ نفر گذشته باشد. البته این به معنای آن نیست که همه‌ آنها اخلال‌گر هستند. این افراد با یکدیگر متفاوتند.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: در میان این افراد با دو سه طیف از لحاظ سواد، سن و شرایط اجتماعی مواجه هستیم. یک زن نیز در میان آنها وجود دارد. این افراد چندگونه تخلف کرده‌اند؛ نخست اینکه طلا را به خارج از کشور قاچاق کرده‌اند و باز هم به صورت قاچاقی وارد کشور کرده‌اند. شیوه‌ دیگر این که طلا را قاچاق کرده و در آنجا به دلار تبدیل کردند و سپس به صورت قاچاقی وارد کشور کردند. دسته‌ دیگر نیز در وارد یا خارج کردن قاچاقی دست نداشته‌اند ولی در داخل به عنوان باندهای تشکل یافته و مدیریت شده به گونه‌ای هماهنگ می‌کردند که دلار وارد شده در بازار را جمع کرده و هنگامی که گران می‌شد مجددا وارد بازار می‌کردند.

وی ادامه داد: در این راستا سیستم توزیع ارز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. آیا زمانی که سیستم بانکی ارز را توزیع می‌کرده این اقدام به طور صحیح صورت گرفته یا غلط. این‌گونه مورد را دستگاههای نظارتی، مجلس و دولت بررسی می‌کنند تا دریابند اشکال از کدام ناحیه بوده است یا اینکه آیا عمدی صورت گرفته یا اقدامی کارشناسی بوده که جواب نداده است.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: با این دستگیری‌ها تا کنون اثبات نشده که دستگاه موظف و مسئولی خدای نکرده خواسته خیانت کند اما این که آیا کار صورت گرفته صحیح بوده یا خیر باید بررسی شود. از افراد دستگیر شده تحقیق می‌شود و اگر جرمشان ثابت شد بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد می‌شود. در تحقیقات از یکی از این افراد مطرح شده که وی بیان کرده ظرف سه ماه یک میلیارد سود خالص داشته است.

خبرنگار دیگری گفت پیش از ظهر امروز مردی در یکی از خیابانهای تهران پس از مصرف شیشه در مدت زمان کوتاهی ۱۱ نفر را مجروح و یک نفر را به قتل رسانده است. آیا این مطلب صحت دارد یا خیر؟ که سخنگوی دستگاه قضایی از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه آیا بخش دوم پرونده فساد مالی توسط قاضی سراج مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؟ گفت: ایشان هست و حتما افراد دیگری به ایشان کمک می‌کنند.

ادامه دارد…


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.