محسن حکیم مطرح کرد: علت بازرسی هواپیماهای ایرانی در عراق و عاقبت اشرف پس از اخراج منافقین

سید صادق روحانی: محسن حکیم مشاور رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان عراق که مهمان خبرآنلاین بود به پرسش‌هایی درباره بازرسی از هواپیماهای ایرانی و نیز خروج گروهک مجاهدین خلق از کمپ اشرف پاسخ داد. در ادامه این بخش از گفت و گوی خبرآنلاین با محسن حکیم می‌آید:

دولت عراق اخیرا هواپیمایی ایرانی را در مسیر سوریه را بازرسی کرد. علت این امر چیست و آیا این مساله در روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت؟
از سه چهار ماه پیش سفارت آمریکا یک نامه رسمی به دولت عراق تقدیم کرد مبنی بر اینکه شرکت‌های ایرانی با هواپیماهای غیر نظامی سلاح حمل می‌کنند و این برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت هست. دولت عراق هیچگونه اماره و نشانه ای در این باره نداشت لذا هیچگونه توجهی به در خواست آمریکا نکرد. به مرور زمان و با توجه به فشارهایی که آمریکا به دولت عراق وارد آورد در دولت عراق این توقع پیش آمد که برخی از این هواپیماها را برای نشان دادن واقعیت که چنین ادعایی حقیقت ندارد انجام شد و رسانه‌ها هم حضور داشتند و همه دیدند که محموله هواپیما چرم و کفش و اینها بود و هیچگونه موارد مشکوک وجود نداشت. جدا از این موضوع به نظرم عمق روابط و مناسبات دو کشور به حدی است که نباید این مسایل جانبی آن را تحت تاثیر قرار بدهد. ما با ایران ۱۳۳۶ کیلومتر مرز مشترک از دالامپرداغ تا دهانه فاو داریم . مشترکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی، ژئوپولتیکی داریم. عتبات عالیات، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و خیلی مسائل دیگر که مجموعه وسیعی از ارتباطات هست که قطعا دشمنان دو کشور به هر دستاویزی چنگ می‌زنند تا بتوانند این روابط را خراب کنند. به نظر من این اراده جدی در دولت مردان و عناصر موثر در هر دو کشور هست که این روابط روز به روز همچون گذشته گسترش خود را داشته باشد.

یعنی الآن بازرسی هواپیماها متوقف شده است؟
این کار توسط دولت عراق انجام شده است و این هم برای اثبات این بود که این ادعاهایی که می‌شود ادعای درستی نیست لذا با توجه به اینکه بازرسی شد و دوربین‌ها را هم آوردند و همه جهان دیدند نادرستی و عدم دقت اطلاعاتی که آمریکایی‌ها داده بودند اثبات شد.

دولت عراق می‌خواهد با اردوگاه اشرف چه کند؟
اشرف دو بخش است یک بخش ملک مردم است که این‌ها را غصب کرده اند. در زمان صدام مزارع و زمین‌های مردم را غصب کرده بودند. این بخش به مردم برخواهد گشت. بخشی از آن هم مال دولت عراق است و خود دولت عراق از آن به عنوان پادگان یا شهرک توریستی استفاده خواهد شد.
اما آنچه که درباره منافقین مطرح می‌شود و ما هم اینجا بحث کرده‌ایم، سازمان تروریستی منافقین یک سازمان تروریستی است که هم از طرف دولت عراق و هم قبلا از سوی جامعه بین المللی به این عنوان شناخته شده بود. حتی اگر جامعه بین المللی اعم از اتحادیه اروپا و آمریکا یک تغییراتی سیاسی باعث حذف اسم آن‌ها از لیست تروریست‌ها شده تاثیری در ماهیت آن‌ها و حتی طبقه بندی آن‌ها از سوی دولت عراق ندارد. عراق همچنان این گروه را تروریستی می‌داند. دست این‌ها به خون ملت عراق آغشته است و این‌ها جنایاتی علیه ملت عراق انجام داده اند و تا کنون بیش از ۲۶۰ پرونده از این‌ها در دادگاه‌های عراق در جریان است و بایستی هرچه سریعتر بر اساس قوانین عراق که مکررا هم در پارلمان عراق و هم در دولت عراق بر آن تاکید شده است باید از عراق خارج شوند. مشکلی که از سازمان ملل مطرح می‌شد که متولی مدیریت این‌ها هست این بود که هیچ کشوری در جهان نیست که حاضر به پذیرش این‌ها باشد. بحث کشور شیلی و زلاندنو و این‌ها هم بود که این کشورها موافقت نکردند. ۹۱۲ نفر از این‌ها دارای تابعیت یا اقامت دائم در یکی از ۱۲ کشور اروپایی هستند. دولت عراق رایزنی‌های فشرده‌ای را با این کشورها دارد. آن‌هایی که مایل هستند که برگردند به ایران می‌توانند به ایران بازگردند، چراکه ۶۰۰ نفر از این‌ها به ایران برگشتند و در جامعه ایران ادغام شده اند پیش خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. از صلیب سرخ و وزارت حقوق بشر عراق هم آمدند و با این‌ها در خانه‌هایشان مصاحبه کردند و آن‌ها هیچگونه گله و شکایتی از زندگی‌شان نداشتند. بنابر این آن‌هایی که مایل هستند می‌توانند برگردند ایران چراکه در فهرست سیاه ایران تنها نام ۱۰۰ نفر از اعضای منافقین هستند و بقیه می‌توانند به راحتی به ایران برگردند. با توجه به عفو مقام معظم رهبری هیچگونه مشکلی برای بازگشت این‌ها وجود ندارد. اما درباره بقیه اعضای این سازمان دولت عراق به تنهایی آن را متقبل نمی‌شود و باید سازمان ملل و ارگان‌های دیگر بین المللی این مشکل را حل بکنند. آنچه که مسلم است این است که دولت عراق دیگر توانایی نگهداری این‌ها را ندارد و هرچه سریعتر باید این‌ها خاک عراق را ترک کنند. اگرچه قرار بود تا پایان ماه سوم میلادی این کار انجام بگیرد اما طول کشید با این وجود این انتقال درحال انجام است و این‌ها الآن در کمپ لیبرتی، در نزدیکی فرودگاه بغداد، هستند. یک کیلومتر مساحت به این‌ها داده شده است و در کانکس‌هایی که در آنجا قرار داده شده است زندگی می‌کنند.

هنوز اشرف به طور کامل خالی نشده است؟
تعدادی هنوز در اشرف هستند ولی آن‌ها را هم دارند منتقل می‌کنند. بیش از ۲۴۰۰ یا ۲۶۰۰ نفر را منتقل کرده‌اند و در حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ نفر دیگر را باید منتقل بکنند.

آیا می‌شود تاریخی را مشخص کرد که از این تاریخ دیگر اثری از مجاهدین در خاک عراق نباشد؟
متاسفانه این تاریخ تا کنون چندین بار تعیین شده و تمدید شده است. امیدواریم هرچه سریعتر این مشکل حل بشود. حضور این‌ها در سرزمین مطهر عراق به هیچ وجه قابل تحمل نیست و امیدوار هستیم که این کشور و این سرزمین از لوث وجود این‌ها پاک بشود.

(مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با محسن حکیم متعاقبا منتشر خواهد شد)

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.