محصولات سایپا به بلاروس و روسیه صادر خواهدشد

مراسم امضای قرارداد صادرات محصولات سایپا به کشور‌های روسیه و بلاروس با حضور معاون وزیرصمت، سفیر کشور بلاروس در ایران، مدیران عامل سایپا و شرکت LCC بلاروس در محل وزارت صمت برگزار شد.

محصولات سایپا به بلاروس و روسیه صادر خواهدشد

به گزارش ممتاز نیوز، منوچهر منطقی در این مراسم گفت: بلاروس خواهان فعالیت مجدد واحد‌های صنعتی در آن کشور است که بخش اول آن موارد مطرح شده در این نشست اجرایی و عملیاتی می‌شود و امیدوارم که با کمک سفیر بلاروس بخش دوم طی ماه‌های آینده آغاز شود و ما بتوانیم زمینه‌های تولید مشترک را در کشور بلاروس در کارخانه مشترکی که ایجاد شده بود، فراهم کنیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: موضوع دیگر در خصوص تبادل تجاری برای تکمیل زنجیره تأمین جهت تولید مشترک اتوبوس بود که این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد تا به یک قرارداد و همکاری مشترک منجر شود.
وی افزود: یکی از اهدافی که وزارت صمت جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل دنبال می‌کند، گسترش همکاری با کشور‌های CIS به خصوص کشور بلاروس است.
دمیتری کالتسوف سفیر کشور بلاروس در جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط دوستانه بین بلاروس و ایران نه تنها در سطح سیاسی بلکه در زمینه‌های دیگر از جمله بین وزارتخانه‌های صنعتی دو کشور به خوبی برقرار است و بر اقدامات و گام‌های فعال دو وزارتخانه بلاروس و ایران تاکید می‌کنم.
وی افزود: همکاری‌های صنعتی بین دو کشور دارای چشم انداز بسیار خوبی است و مجموعه‌های صنعتی بلاروس و ایران در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی رقیب یکدیگر نیستند بلکه همدیگر را تکمیل می‌کنند؛ پروژه تولید مشترک اتوبوس دارای دورنمای خوبی است و با تلاش‌های مشترک می‌توانیم به فرآیند و مرحله جدیدی برسیم.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: گروه سایپا، دارای پنج شرکت خودروسازی است که در بخش خودرو‌های سواری و وانت فعالیت دارند و دو شرکت خودروسازی این گروه، خودرو‌های تجاری و سنگین تولید می‌کنند.
تیموری با اشاره به اینکه ظرفیت خطوط خودروسازی گروه سایپا، ۹۰۰ هزار دستگاه در سال است، خاطرنشان کرد: امسال تولید واقعی گروه سایپا، به ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که این تولیدات تماماً مربوط به پلتفرم‌های اختصاصی گروه سایپا است.
وی ادامه داد: پلتفرم SP100 گروه سایپا این قابلیت را دارد که خودرو در کلاس B و C با ۸۰ درصد قطعات مشترک تولید شود. خودرو شاهین در این پلتفرم قرار دارد و روی همین پلتفرم دو خودروی دیگر در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در پلتفرم سایز B که ساینا و کوییک قرار دارند، سال بعد دو مدل جدید به نام‌های اطلس و سهند را به بازار ایران عرضه می‌کنیم.
تیموری در خصوص بازار‌های صادراتی سایپا گفت: در بازار‌های صادراتی از خودرو‌های کوییک و ساینا استقبال خیلی خوبی صورت گرفته و محموله هزار دستگاهی به کشور ونزوئلا و محموله‌هایی برای کشور عراق صادر کرده و در حال صادرات هستیم.
مدیرعامل گروه سایپا اعلام کرد: با حمایت وزارت صمت در حال طراحی و ساخت خودروی جدیدی با نام خودروی مدرن اقتصادی هستیم، ویژگی این خودرو وزن کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم آن است و قطعات الکترونیکی آن به صورت ماژول عرضه می‌شود که با بهترین استاندارد‌های روز جهانی طراحی شده است.
تیموری با بیان اینکه این خودرو به دلیل وزن کم بهترین گزینه برای الکتریکال کردن است، افزود: مصرف سوخت خودرو اقتصادی کمتر از ۵ لیتر است که امیدواریم تا اواخر سال ۲۰۲۳ بتوانیم در بازار ایران عرضه کنیم.
گفتنی است، در قرارداد همکاری مشترک بین گروه سایپا و شرکت LCC بلاروس، ابعاد مختلفی در نظر گرفته شده و توافقات بین دو شرکت به این صورت است که در سال اول ۱۰ هزار دستگاه، در سال دوم ۱۵ هزار دستگاه و در سال سوم ۲۰ هزار دستگاه از محصولات گروه سایپا به کشور بلاروس و روسیه صادر خواهد شد و همزمان در زمینه تولید مشترک در بلاروس همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.