محصولات فولادی بیشترین سهم را در توسعه صادرات غیرنفتی دارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

صادرات محصولات فولادی در حالی ممنوع شده که تا چندی پیش فلزاتی مانند مس و آلومینیوم بیشترین سهم را از صادرات غیرنفتی کشور داشتند.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، حمیدرضا صالحی عضو هیئت مدیره و دبیر سندیکای صنعت برق ایران با بیان مطلب بالا گفت: تا پیش از ابلاغ دستورالعملی که صدور ۵۲ قلم از کالاها را ممنوع اعلام نموده ما در سندیکای صنعت برق ایران پیگیری های گسترده ای برای کاهش میزان صادرات مس و آلومینیوم خام داشتیم چرا که این فلزات جزو اصلی ترین مواد اولیه برای ساخت تجهیزاتی مانند سیم، کابل، تابلو، ترانسفورماتور و… محاسبه می شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئله ما بیش از هر چیز کاهش صدور مواد خام و تبدیل آنها به فرآورده و صدور آنها با هدف ایجاد ارزش افزوده بوده اظهار داشت: ما براین باوریم که با توجه به دسترسی به منابع طبیعی در کشور چنانچه مواد اولیه ارزان تر از قیمت های جهانی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد خواهیم توانست تولیدات و تجهیزات خود را با بهای ارزان تر به بازارهای بین المللی ارایه دهیم و میزان صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.

صالحی به ظرفیت های قابل توجه صنعت برق در حوزه صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی اشاره نمود و گفت: بی توجهی به تولیدکنندگان و سازندگان و نیز صدور مس و آلومینیوم کشور به صورت خام صدمات جبران ناپذیری را به تولیدکنندگان داخلی وارد نموده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شرایطی که بهای جهانی آلومینیوم برای هر تن ۱۹۰۰ دلار است در ایران بهای هر کیلوگرم از این کالا ۹۱۰۰ تومان تعیین شده که البته با دلار ۴۰۰۰ تومانی قابل تسعیر است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: اگرچه این دستورالعمل می تواند صدور مواد خام را متوقف کند اما براساس بند ۳۳ این بخش نامه صادرات محصولات فولادی هم ممنوع شده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های سندیکای صنعت برق ایران در طول چند سال اخیر این بوده که اعضای خود را به عنوان بخشی از مولدان اقتصادی کشور به برنامه ریزی برای توسعه صادراتشان ترغیب کند تا به این ترتیب صنعت برق به اهدافی که در چشم انداز بیست ساله کشور و در افق ۱۴۰۴ برای آن در نظر گرفته شده نزدیک شود اما با توجه به ممنوعیت صدور محصولات فلزی، عملا  تامین کابل های هوایی و سازه های فلزی مورد نیاز برای پروژه هایی که ما در کشورهایی مانند ارمنستان، پاکستان، عمان، عراق و… داریم غیرممکن شده است.

صالحی لغو ممنوعیت صدور محصولات فولادی را اصلی ترین درخواست این تشکل برای پیشبرد اهداف صادراتی شرکت های عضو اعلام نمود و افزود: ما بر این باوریم که نباید از صدور کالای ساخته شده جلوگیری نمود چرا که صادرات این محصولات برای کشور ارزآوری داشته و ارزش افزوده ایجاد می کند لذا کاری که دولت باید انجام دهد ایجاد زمینه های لازم برای افزایش صادرات کالاها و کاهش میزان صادرات مواد خام است.

دبیر سندیکای صنعت برق ایران، برگشتن ورق تصمیمات دولت در خصوص مواد خام را یک رخداد ناگهانی دانست و تصریح نمود: اینکه علاوه بر مواد اولیه ای مانند مس و آلومینیوم، صدور محصولات فولادی هم ممنوع اعلام می شود مسئله ای است که می تواند برای صنعتگران و فعالین اقتصادی نگرانی های بسیاری در پی داشته باشد و قطعا اوین نتیجه آن دور نمودن صنعت برق از اهداف صادراتی این صنعت است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.