محققان یک گام به تولید هیدروژن از آب نزدیک شدند

۱۴ام بهمن ،

به گزارش خبرگزاری مهر، هیدروژن می تواند به صورت بالقوه یک سوخت دوستدار محیط زیست باشد اما تولید آن بسیار پرهزینه است. در تلاشهای صورت گرفته دانشمندان دانشگاه های راتجرز و پرینستون به ریاست آنابلا سلونی استاد شیمی دانشگاه پرینستون این تلاشها شکل واقعی تری به خود گرفته است.

در صنعت برای تولید هیدروژن از گاز طبیعی بهره می‌ برند و کمتر به الکترولیز آب روی می ‌آورند.

این گروه تحقیقاتی از باکتری که هیدروژن را از آب می سازد و با استفاده از آنزیمهای Diiron Hydrogenase الهام گرفتند.

این گروه با استفاده از مدلهای رایانه ای تلاش کرد تا مشخص کند که چگونه می تواند جادوی این آنزیمها را با طراحی کاتالیزورهای مصنوعی کاربردی ادغام کند تا انسان بتواند از آب هیدروژن تولید کند.

در این مقاله سلونی و همکاران نویسنده وی راه حلی برای این مسئله که به عنوان یک مانع در نظر گرفته می گردد ارائه کرده اند. این راه حل از این قرار است که کاتالیزورهایی که تاکنون طراحی شده در طول فعل و انفعال مستعد مسمومیت از طریق اکسیژن می باشند. محققان با ایجاد تغییرات برای کاتالیزوها به منظور بهبود ثبات ساختار آب به این نتیجه رسیدند که کاتالیزورهایی تولید کرده اند که بدون به خطر انداختن بازدهی نسبت به اکسیژن مقاوم می باشند.

کاتالیزورهای مصنوعی این محققان همچنین می تواند از ترکیبهای ارزان و فراوانی چون آهن ساخته شوند به این معنا که کاتالیزورها می توانند راهی مقرون به صرفه برای تولید هیدروژن باشند.

سلونی و گروهش تحقیقات خود را با استفاده مدلسازی رایانه ای انجام دادند تا دربارهٔ کار این کاتالیزورها به قدری اطلاعات به دست آورند تا روزی کاتالیزورهایی ساخته شود که می تواند مقادیر وسیعی از هیدروژن ارزان قیمت برای استفاده در وسایل نقلیه و تولید برق ارائه کند.

هیدروژن فراوانترین عنصر در جهان است تا آنجا که ۷۵ درصدجرم مواد طبیعی از این عنصر ساخته شده و بیش از ۹۰ درصد اتم‌های سازنده آنها اتم هیدروژن است و البته این تصور وجود دارد که جرمها ناشناخته ای ماده تاریک و انرژی تاریک هم چنین ساختاری داشته باشند.

هیدروژن و ایزوتوپ‌های آن به فراوانی در ستاره‌ها و سیاره‌های غول‌های گازی یافت می‌ شوند. هیدروژن از راه واکنش‌های پروتون- پروتون و چرخه سی‌ان‌او در همجوشی هسته‌ای نقشی کلیدی در زاییده شدن، درخشان شدن و پرتوان شدن یک ستاره بازی می‌کند چون ابرهای مولکول هیدروژن رابطه‌ای مستقیم با زایش یک ستاره دارند.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.