محل بیشترین درآمد و هزینه شهر تهران کجا است؟

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/«عوارض ساختمانی» بزرگ‌ترین منابع تامین مالی و پروژه‌های «عمرانی- ترافیکی» مقصد اصلی هزینه‌ها در پایتخت
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) در شرایطی شهرداری تهران با بودجه ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای سال ۹۲ منتظر تصویب متممی با رقم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی شورای شهر است که حداقل ۳۰ درصد منابع درآمدی مصوب بودجه خود را از محل انواع عوارض ساخت و ساز کسب کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» بودجه شهرداری تهران در سال ۹۲ در دو بخش «درآمدها و منابع» و «مصارف هزینه‌ای و سرمایه‌ای» تقسیم‌بندی شده است که از سهم ۱۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان درآمدها حدود ۶ هزار میلیارد تومان از محل اخذ عوارض و بهای خدمات و همچنین درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری قرار است به دست آید. علاوه بر این در بخش منابع نیز از مجموع دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان آن از محل وام‌های دریافتی و ۶۲۱ میلیارد تومان از محل فروش اموال شهرداری کسب خواهد شد و مابقی تا سقف درآمدی ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل سایر ردیف‌های درآمدی قرار است عاید شهرداری شود.
در مقابل، از مجموع ۱۰ و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم مصارف بودجه بیشترین منابع صرف بخش حمل و نقل و ترافیک با رقم ۳ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود. بخش اجتماعی و فرهنگی نیز حدود ۷۷۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری را از آن خود کرده است که به نظر می‌رسد صرف اجرای پروژه‌های فرهنگی مناسبتی شده باشد.
«فروش تراکم» بالاترین رقم درآمدی
در میان کدهای درآمدی شهرداری تهران در بودجه ۹۲ مصوب شورای شهر حدود ۴ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی از محل فروش تراکم مازاد و انواع عوارض بر پروانه‌های ساختمانی به دست آمده است که اگر درآمدهای کسب شده از محل تغییر کاربری، عوارض متفرقه و حذف پارکینگ‌ها به این رقم درآمدی اضافه شود مشخص می‌شود نزدیک به ۵۰ درصد درآمدهای شهرداری تهران از محل منابع درآمدی ناپایدار تامین می‌شود. طبق ارقام مندرج در جدول تامین درآمد بودجه مصوب سال ۹۲ شهرداری تهران در سال جاری عوارض مازاد بر تراکم بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران تامین درآمد کرده است.
افزایش درآمد از محل رونق ساخت‌و ساز
بسیاری از کارشناسان شهری معتقدند شهرداری تهران به دنبال رونق ساخت وساز در فصل تابستان( افزایش ۵۰ درصدی صدور پروانه‌ها در شهریور ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل براساس آمار سازمان نوسازی شهرداری تهران) توانسته بیش از ۳۷ درصد درآمد خود را افزایش دهد و به همین سبب متمم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به شورای شهر تهران ارائه داده است. اگرچه بخش بسیاری از درآمدهای شهرداری تهران به منابع ناپایدار شهری مربوط می‌شود، اما اعضای شورای شهر تهران نیز عنوان می‌کنند شهرداری تهران برای اداره هزینه‌های شهر چاره ای جز فروش تراکم مازاد ندارد و اگر شورای شهر تصمیم به محدود کردن شهرداری در روند صدور مجوز تراکم بگیرد باید منابع جایگزین دیگری معرفی کند که در شرایط فعلی چنین امکانی وجود ندارد.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.