محمد نیک بین: جایگاه کارگردان و تهیه کننده در سینما مشخص شود

محمد نیک بین تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: شاید این طرح به گونه ای از هر دو ضعف تهیه کننده و کارگردان حمایت کند، گر چه در یک پروژه فیلم سازی درست این است که تهیه کننده و کارگردان جدا باشند زیرا هر کدام یک سری وظایف مخصوص برخوردارند که اگر قرار باشد تهیه کننده و کارگردان یک پروژه یکی باشد قطعا به آن اثر صدمه وارد می شود.

*جایگاه تهیه کننده و کارگردان مشخص می شود

تهیه کننده فیلم سینمایی “آتش بس” به مستقل شدن جایگاه تهیه کننده و کارگردان اشاره کرد و اظهار داشت: من به عنوان تهیه کننده از این موضوع این گونه برداشت می کنم که در این صورت جایگاه تهیه کننده و کارگردان مستقل شده و وظایف هر یک مشخص می شود.

گر چه در این میان نیز مثالهایی مبنی بر اینکه تهیه کننده و کارگردان یک فیلم یک نفر بوده وجود داشته که آنها در ساخت یک پروژه به خوبی نیز عمل کرده اند.

*تهیه کننده فقط مسائل مالی و یک فیلم را تولید نمی کند

نیک بین در پاسخ به اینکه آیا تهیه کنندگی در سینما صرفا فراهم آوردن مسائل مالی یک فیلم است، گفت: خیر، تعریف تهیه کنندگی در این نیست در اغلب کشورها و پروژه های حرفه ای تهیه کننده کسی است که یک پروژه را به وجود می آورد و یا اینکه ایده ای دارد که یکسری سناریست انتخاب می کند که آنها بتوانند کار نویسندگی را آغاز کنند.

وی ادامه داد: در نهایت متناسب با آن کارگردان نیز انتخاب می شود و کسی که پروژه را شکل می دهد تهیه کننده است به همین دلیل در کشورهای دیگر تهیه کننده جایگاه ویژه دارد ولی در کشور ما این گونه نیست.

*قبل از انقلاب سینمای متفکر نداشتیم

تهیه کننده فیلم سینمایی واکنش پنجم به سینمای قبل از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: قبل از انقلاب ما سینمای چندان متفکری نداشتیم و عمدتا سرمایه ای فراهم و فیلمی ساخته می شد اما بعد از انقلاب تمرکز بیشتری بر روی کارگردانان صورت گرفت و به این ترتیب امروز تعداد زیادی تهیه کننده و کارگردان در سینما داریم که هر کدام جایگاه ویژه برای خود به دست آورده اند.

*امروز دیگر هیچ چیز در جایگاه خود نیست

وی در پاسخ به اینکه چرا مخاطبان امروز کم تر به سینما می رود، اظهار داشت: مشکل این است که هیچ چیز در جایگاه خود نیست، مشکلات ما به تمام دنیا متفاوت است در نتیجه دلایلی که باید مطرح شود مختلف است.

*کشورهای اروپایی قبل از ساخت فیلم، مخاطب شناسی می کنند

این تهیه کننده سینما به مخاطب شناسی کشورهای اروپایی قبل از ساخت یک فیلم اشاره کرد و ادامه داد: در کشورهای دیگر وقتی فیلمی می خواهد ساخته شود، از قبل مخاطب شناسی و بعد در خصوص آن پروژه سرمایه گذاری می شود اما این فرمول بندی در این جا به این صورت نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی دو زن ادامه داد: در یک مقطعی در کشور اجازه ساخت یک سری فیلم ها داده می شود و چند سال بعد دیگر اجازه ساخت داده نمی شود در نتیجه یک تهیه کننده و کارگردان برپایه آن اصولی که می بایست مخاطب شناسی کند و بعد فیلمی را کلید بزنند، عمل نمی کنند.

وی افزود: امروز عوامل بسیاری در اینکه چرا مخاطب به سینما نمی رود دخیل است زمانی دغدغه فیلم سازان این بود که چه فیلمی مجوز ساخت و چه فیلمی مجوز اکران می گیرد اما امروز این موضوع مطرح شده که عده ای دیگر تصمیم می گیرند که چه فیلمی اکران شود و یا چه فیلمی اکران نشود.

*”تنهایی پرهیاهو” پروانه ساخت گرفت

نیک بین در پاسخ به اینکه بالاخره تکلیف ساخت جدیدترین اثرش به کارگردانی تهمینه میلانی  روشن شد اظهار داشت: برای ساخت فیلم “تنهایی پر هیاهو” پروانه ساخت گرفته ایم اما به دلیل اینکه این فیلم از بودجه بالایی برخوردار است باید در ابتدا مقدمات ساخت را فراهم آوریم تا بعد وارد مرحله پیش تولید شویم./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.