محور کلیدی مذاکرات مسکو پایبندی به توافق های استانبول ۲ است

به گزارش ایرنا، ‘سید محمد علی حسینی’ در نشست خبری با رسانه های دیداری و شنیداری ایتالیا که شب گذشته در شهر رم برگزار شد، مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مهمترین موضوعات در عرصه های مختلف سیاست خارجی، اقتصادی و همچنین مسائل مهم منطقه ای از جمله سوریه و بحرین را تشریح کرد.

** نشست مسکو یک فرصت برای توافق راهبردی

در این نشست خبری که بصورت پرسش و پاسخ برگزار شد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم، مذاکرات مسکو را ادامه روند توافقات بعمل آمده در مذاکرات استانبول ۲ ارزیابی کرد.

حسینی با اشاره به تماس تلفنی اخیر ‘کاترین اشتون ‘ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت: طرفین ابراز امیدواری کردند در مسکو بتوانند براساس پیشنهادهای پنج گانه جمهوری اسلامی ایران و پیشنهادهای گروه ۱+۵ به نقاط مشترک دست یابند.

وی نشست مسکو را یک فرصت برای حصول توافق راهبردی ارزیابی کرد و افزود: اگر اراده جدی برای برداشتن گام های عملی از سوی مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ وجود داشته باشد، مذاکرات مسکو ظرفیت خوبی است که می تواند ثمرات ملموسی برای طرفین به همراه داشته باشد.

حسینی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص حرام بودن تولید، کاربرد و انباشت سلاح هسته ای، نظرات صریح و روشن معظم له را به عنوان یک گام مثبت از سوی جمهوری اسلامی ایران در مسیر گفتگوها برشمرد و گفت: متقابلا انتظار داریم طرف مقابل هم بر حق غنی سازی اورانیوم براساس آنچه در معاهده ‘ان پی تی ‘برای تمامی اعضا در نظر گرفته شده است، برای کشورمان تاکید نماید. این اقدام می تواند گامی سازنده خوبی برای ادامه گفتگوها باشد.

** مداخله نظامی در سوریه انفجار آمیز است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سووال خبرنگاران پیرامون تحولات منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و بحرین، سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند اصلاحات در سوریه و طرح کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد را تشریح کرد.

حسینی، به مداخلات برخی طرف های خارجی در سوریه اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه و قدرت های بزرگ بین المللی از مرزهای مختلف در امور سوریه دخالت می کنند و این دخالت ها موجب وخیم تر شدن شرایط و بروز ناآرامی های غیرقابل کنترل در این کشور می گردد.

وی به قدرتهای خارجی هشدار داد و تصریح کرد: وضعیت سوریه به قدری حساس است که هرگونه مداخله نظامی خارجی می تواند انفجار عظیمی را در منطقه در پی داشته باشد.

** مداخله برخی کشورها در بحرین به زیان منطقه است

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص وضعیت بحرین و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه جنوبی را خوب ارزیابی کرد و گفت :البته نسبت به برخی رویدادهای سیاسی در منطقه اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی با اشاره به طرح های مختلف راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تقویت روابط فی مابین افزود: روابط کشورهای منطقه می تواند بهتر هم باشد.

سفیر کشورمان در ایتالیا، سیاست مداخله جویانه برخی کشورهای منطقه در بحرین را ناکارآمد و به ضرر تمامی کشورهای منطقه برشمرد.

اروپام **۱۵۹۶ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۳۹۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.