مخابرات: تلفن همراه حریم خصوصی نیست ؛ فضای عمومی دارای مسئولیت است!

مخابرات: تلفن همراه حریم خصوصی نیست ؛ فضای عمومی دارای مسئولیت است!

تلفن همراه از مصادیق جزیی فضاهای مجازی ، اینترنتی و مخابراتی است و فضای خصوصی به معنی خاص کلمه نیست بلکه فضای عمومی دارای مسئولیت است. در حقوق مدرن اصل بر آزادی اطلاع رسانی است و لذا محدودیت ارسال پیامک تبلیغاتی توصیه نمی شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران دکتر واحدی قاضی دیوان عدالت ، که در برنامه بحث روز رادیو تهران با موضوع پیامکهای تبلیغاتی انبوه به صورت تلفنی حضور داشت ، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت : زمان ، زمان اطلاع رسانی و اطلاع دهی است اما اگر چه اصل و اساس بر مبنای آزادی اطلاع رسانی است و این اطلاع رسانی مجوز دارد و در حقوق برای اصل جلوگیری از انتشار آن ممنوعیت نداریم اما هیچ گاه این آزادی نافی سوء تبلیغات و نافی تبلیغات بدون اجازه نیست و به همین دلیل طبق دستورالعملهای موجود پیامکهای تبلیغاتی ارسال می شود مگر اینکه دریافت کننده عدم اجازه را اعلام نماید .

دکتر واحدی گفت : فضای موبایل فضای خصوصی به معانی خاص کلمه نیست بلکه فضای عمومی دارای مسوولیت است . مسوولیت هم متوجه تبلیغ کننده و هم متوجه سازمان های نظارتی است .

وی افزود : در قواعد عمومی ، حقوق جزا و حقوق مدنی هر کس که تبلیغات می کند نسبت به آن مسوولیت دارد و لذا دریافت کننده تبلیغات می تواند در صورت لزوم نسبت به تبلیغات غیر مجاز ، گمراه کننده و مضر به معنای کلی کلمه شکایت نماید .

همچنین سازمان های نظارتی مانند وزارت ارشاد نیز می تواند از تبلیغ کننده تعهد عدم مسوولیت بگیرد به این معنی که اگر در قبال فعالیت تبلیغ کننده کسی متضرر شود ، تبلیغ کننده ضامن است و در صورت وصول شکایت ، سازمانهای نظارت کننده تکلیف دارند افراد متخلف را یافته و مورد تعقیب قرار دهند .

وی در پایان ضمن بیان این نکته که اصل بر جواز از جانب دریافت کننده تبلیغات است گفت : اما اصل آزادی اطلاع رسانی در جهان کنونی شایسته است ، بطوری که حتی در بسیاری از کشورها رأی دادگاهها و محاکم جز در مواردی که طرفین دعوا اجازه ندهند ، بصورت آنلاین در اختیار عموم قرار گیرد و حصر و مخفی کردن اطلاعات برای مردم جهان کنونی پسندیده نیست .

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.