مخازن جدید نفتی در جنوب غرب ایران کشف شد

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به استفاده از روش‌های جدید اکتشاف نفت توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: با این روش‌ها، در جنوب غربی کشور مخازن نفتی جدیدی کشف شده است.

مخازن جدید نفتی در جنوب غرب ایران کشف شد

به گزارش ممتاز نیوز، «مهدی فکور» امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقداماتی در اکتشاف نفت و گاز انجام شده است، افزود: بر اساس مطالعات سازمان‌های بین‌المللی، در آینده ۳ کشور ایران، روسیه و عراق بیشترین اکتشافات را خواهند داشت و سایر کشورهای منطقه اکتشافاتشان به پایان می‌رسد که هم در بُعد جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هم استمرار تولید نفت و گاز رتبه‌های بالایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: جایگاه ایران در منطقه با توجه به اینکه حوزه‌های رسوبی ما در جنوب زاگرس هستند، ایران و عراق بالاترین پتانسیل کشف نفت و گاز را خواهند داشت و حجم هیدروکربوری که برای ایران در نظر گرفته‌اند، معادل ۱۶ میلیارد بشکه است که هم از بعد پیشرفت کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اهمیت دارد.

فکور با اشاره به اینکه هر کشوری که از نعمت انرژی برخوردار است اقتصاد شکوفاتری خواهد داشت، گفت: این نکته را برای همه سرمایه‌گذاران خارجی دارد که ایران در نفت و گاز حرف اول را خواهد زد و برای سودآوری باید وارد بازار ایران شوند.

بررسی ۱۰ درصد از مساحت ایران به روش مغناطیس سنجی هوایی

وی تاکید کرد: یکی از کارهای مهمی که بی‌نظیر بوده، مغناطیس سنجی هوایی توسط هواپیما بوده و تا اعماق ۷ هزار متر زیر زمین بررسی و تغییرات رسوبی زیر زمین شناسایی می‌شود. برای اولین بار این کار در ایران توسط هواپیماهای سبک انجام شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه قطعات هواپیما جدا شده و تجهیزات مورد نیاز بر روی آن نصب شد و سپس این هواپیما مونتاژ و مورد تایید سازمان هواپیمایی برای پرواز رسید، افزود: برای برداشت اطلاعات هیچ‌گونه پارازیتی نباید ایجاد شود؛ بنابراین هواپیما به‌گونه‌ای طراحی شده که کمترین صدا را داشته باشد.

وی ادامه داد: هواپیما باید در ارتفاع ۶۰۰ تا ۶۵۰ متر سطح زمین حرکت کند و خلبان ماهری می‌طلبد و در کوه‌های زاگرس برداشت اطلاعات مشکل است؛ زیرا زاویه صعود باید تعریف شده باشد.

فکور با تاکید بر اینکه ۱۷۵ هزار کیلومتر از خاک ایران با این هواپیما بررسی خواهد شد، گفت: یک‌دهم مساحت ایران قرار است به این صورت موردمطالعه قرار گیرد. کاهش زمان پروژه‌های اکتشافی نفت و گاز در کشوری گفت: این روش زمان پروژه‌های اکتشافی را به حداقل کاهش خواهد داد.

مدیر اکتشاف افزود: با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری در المپیاد زمین‌شناسی امضا شده و ۱۵ نفر از همکاران در مدیریت اکتشافات دانش آموزان را آموزش دادند که توانستند مقام سوم جهانی را به دست آورند.

وی با اشاره به اینکه اکنون با ۴ کشور برای مطالعات اکتشافی وارد همکاری شده‌ایم، ادامه داد: به طور مثال با کشور تاجیکستان وارد مذاکره شده‌ایم.

وجود ۱۴ بلوک اکتشافی نفت و گاز در ایران

فکور با تاکید بر اینکه ۱۴ بلوک اکتشافی در ایران تعریف شده، گفت: با وجود مجوزهای لازم اما به دلیل تحریم هیچ بلوکی واگذار نشده و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: یکی از بلوک‌های دریایی ما توسط متخصصان ایرانی، طراحی شده و در آستانه عقد قرارداد است و حجم این بلوک ۳۰ تی سی اف (تریلیون فوت مکعب) و معادل مخزن خانگیران است و در خلیج فارس جهش بزرگی در صنایع ایجاد خواهد کرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با یک کشور آسیایی و ۵ کشور اروپایی وارد همکاری شدیم و در برخی پروژه‌های تحقیقاتی با این کشورها کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین پروژه که بکر است و طراحی آن توسط یک شرکت دانش بنیان انجام شده، پروژه ژئوشیمیایی سطحی است، افزود: در این روش باکتری‌های خاصی که در نفت وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فکور با بیان اینکه راستی آزمایی این پروژه با لرزه نگاری انجام می‌شود، ادامه داد: در شمال کشور مخازن گازی شناسایی خواهد شد و در جنوب غربی نیز مخازن نفتی کشف شده است.

افزایش دقت فعالیت‌های اکتشافی با روش‌های دانش بنیان

وی تاکید کرد: روش دومی که انجام شده روش ژئوبوتانی است که بر اساس گیاهان روی زمین و باکتری موجود در آن، شناسایی گاز بوتان در زیر زمین را امکان پذیر می‌کند و حفاری‌های اکتشافی با دقت بالاتری انجام خواهد شد و با اولین حفاری به مخزن برسیم.

فکور گفت: اکنون دستگاه‌ها در کشور موجود است و یکی شرکت دانش بنیان ایرانی با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور تا انتهای سال ۱۴۰۲ اولین چاه اکتشافی با استفاده از این اطلاعات حفاری شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارد، همایشی برنامه‌ریزی شده و از شرکت‌های دانش بنیان که با پارو فناوری نفت و معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش بنیان اکتشافی را شناسایی کرده و انجمن شرکت‌های دانش بنیان اکتشافی را تاسیس کنیم.

کشف مخازن نفت و گاز در جنوب و شمال کشور با تله‌های ترکیبی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با شاره به اینکه تا کنون اکتشافات بالغ بر ۹۵ درصد از منابع کشف شده تله‌های طاقدیسی است و تله‌های چینه‌ای در ایران تجربه نشده و یا بسیار اندک بوده است، گفت: با اقدامات انجام شده در دشت آبادان و همچنین شمال شرق کشور به موفقیت‌هایی در تله‌های چینه‌ای و ترکیبی رسیده‌ایم و با حفاری‌هایی که انجام خواهد شد، مخازن جدیدی کشف می‌شود.

وی به توجه به نیروی انسانی در این شرکت اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات ویژه پزشکی به نیروهای انسانی و خانواده آنها انجام شده است. همچنین طرح طبقاتی مشاغل را در مدیریت اکتشاف به طور کامل اجرا کردیم.

فکور با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان و ۳۶۰ میلیون یورو مناقصه انجام شده، گفت: قراردادهای جاری در سال گذشته ۲ هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان و ۲۱۵ میلیون یورو بوده و حجم مناقصات و قراردادهای جاری در مجموع معادل ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۵۷۵ میلیون یورو بوده است که عدد بسیار بالایی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: برای اولین بار اکتشاف در بودجه بندی حفاری دومین بودجه را بعد از مناطق نفتخیز جنوب گرفتیم که ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده که ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: تخصیص بودجه سرمایه این اکتشاف ۳۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشتیم و جذب بودجه نیز ۳۱ درصد بیشتر بوده است که نشان می‌دهد حجم عملیات بودجه بالا رفته است.

فکور با اشاره به اینکه در برنامه هفتم و برای ۵ سال ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز است، گفت: ۳۶ دکل حفاری فعال خواهد بود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در بعد اکتشاف در خلیج فارس از کشورهای منطقه عقب هستیم، افزود: لرزه نگاری دو بُعدی در خلیج فارس به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

این مقام مسوول ادامه داد: تا پایان برنامه هفتم ۳ میلیارد بشکه به ذخایر نفت و ۳۰ تریلیون متر مکعب به ذخایر کشور اضافه خواهد شد که بخشی از آن تا کنون کشف شده است‌.

وی گفت: یک پروژه پژوهشی عملیاتی در دریای عمان داریم که ۶۳ درصد پیشرفت دارد و ذخایری شناسایی شده و در حال برآورد ذخایر گازی آن هستیم.

فکور با تاکید بر اینکه اولویت اکتشاف مرزهای خشکی و دریا و شناسایی ذخایر گازی است، افزود: در دولت قبل اکتشافات گازی انجام نشد، اما در این دولت این مهم در دستور کار قرار دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در خوزستان، ایلام و … و در تمام مناطق مرزی که احتمال وجود ذخایر باشد فعال هستیم.

به گفته وی، با ۳ شرکت ایرانی برای برون‌سپاری اکتشاف در حال مذاکره هستیم و مقدمات اداری آن در حال انجام است. ارزش اقتصادی این ۳ بلوک ۲.۵ میلیارد دلار است.

فکور با تاکید بر اینکه بخشی برای اکتشاف نفت و گازهای غیرمتعارف تعریف شده، گفت: مخازنی شناسایی و حجم آن مشخص شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: در خصوص هیدرات‌های گازی روش‌هایی را شناسایی کرده‌ایم و ایران جزو معدود کشورهایی است که بر روی هیدرات‌های گازی کار کرده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.