مخاطبان فیلم های مستقل سینما را به چالش می کشند

جمعه ۱۲م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

حجت الله سیفی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص سینمای مستقل، گفت: سینمای مستقل یا آوانگارد برای اولین بار در دهه ۶۰ با آثار فاخری همچون “سگ انویسی” آغاز شد که اشخاص مروج آن در فرانسه و ایتالیا بودند.
وی افزود: این فیلم ها با گذر وقت ضمن ورود به ایران زمینه ساز فعالیت برخی اشخاص با عنوان سینمای آزاد و فیلم های حرفه‌ای و تصویر گری دیدگاه های خاص آنها شد.
وی تصریح کرد: این اشخاص با پیگیری برخی موضوعات خاص خواهان راه یابی به جشنواره های بزرگ می باشند که به این ترتیب باید در فیلم های آنها در جستجوی نوعی تفاوت با فیلم های ژانرهای دیگر بود.
وی خاطرنشان کرد: فیلم های سینمای مستقل با نوع نگاه فیلم ساز، موضوعات خاص و انگیزه های نوین آنها شناخته می‌شوند که ممکن است فارغ از ابزارهای رایج فیلم سازی با کوچکترین حرکت موضوعی را به تصویر بکشند.
سیفی با اشاره به عدم برقراری ارتباط مؤثر این آثار با مخاطبان، عنوان کرد: این فیلم ها ضمن قابلیت نمایش در کلوپ ها فقط برای قشر جوان، یا دانشجو ساخته می شود.
وی تصریح کرد: مخاطبان سینمای مستقل ضمن به چالش کشاندن سینما به بحث در خصوص دیدگاه سازندگان می پردازند، پس نباید انتظار جذب عموم اشخاص به این فیلم ها را داشت.
وی بیان کرد: البته گاهی با پخش این فیلم ها در تلویزیون اشخاصی جذب می شوند اما به طور کلی این آثار بینندگان خاص و ثایت خود را دارد.
سیفی در خصوص نوع کیفیت حضور بازیگران در این آثار اذعان داشت: مطابق با تعریف جهانی سینمای مستقل مبنی به عدم استفاده از ستاره نباید بازیگر حرفه ای در این آثار استفاده شود و در اصل سینماگر باید با حرکات دوربین و نگاه ویژه خود مفاهیم مورد نظرش را به مخاطبان القا کند.
وی تصریح کرد: اما متأسفانه در سینمای ایران با توصیه برخی اشخاص عده‌ای به استفاده از این بازیگران می پردازند در حالی که وجود پیش زمینه این بازیگران در ذهن مخاطب مانع از استقلال فکری آن اثر می شود.
این کارگردان در خصوص جشنواره فیلم های مستقل؛ بیان کرد: عده ای از فیلم سازان جوان برای راه یابی به فستیوال های خارجی به فیلم سازی مطابق و همسو با نگاه و خواسته های بانیان این جشنواره ها می پردازند.
وی در این خصوص عنوان کرد: در حالی که این فیلم ها باید بانگاه خاص این سینماگران و برای دانشجوها و علاقه مندان به این آثار ساخته شود.
وی تصریح کرد: فیلم های این اشخاص به غلط مبین نوع نگاه جامعه و هنرمندان ما به مسائل است.
سیفی در خصوص رویکرد تبلیغاتی این آثار، خاطرنشان کرد: برای این کار ضمن ایجاد فضای مناسب برای آشنایی مخاطبان با این آثار مثل محافل دانشجویی و سایت ها باید به استفاده از امکانات مناسب برای جذب تماشاگران پرداخت./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.