مخاطرات در برابر رشد اقتصاد جهانی افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، صندوق بین المللی پول در گزارش فصلی خود موسوم به ‘چشم انداز اقتصاد جهانی’، تاکید کرد اقتصاد جهانی در مقایسه با آخرین گزارش این نهاد بین المللی ضعیف تر به نظر می رسد و در حالی که نرخ رشد کم تر از گزارش پیشین برآورد می شود، مخاطرات در برابر رشد اقتصادی به دلیل سیاست های واکنشی نامناسب یا کند در اقتصادهای گسترده زیاد است.

بر اساس این گزارش، نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه گذشته میلادی که از ابتدا برای بهبود اقتصادی ناچیز بود، نشانه هایی از ضعف نیز بروز داده است. نگرانی های ناشی از بدهی های ملی و دشواری های بازارهای مالی در منطقه یورو تشدید شده است، در حالی که رشد نیز به کم تر از حد انتظار در بعضی از بازارهای نوظهور رسیده است.

این گزارش به وخامت شدید اوضاع بازارهای مالی در بعضی از کشورهای اروپایی اشاره کرده و آن را نشانه ای از لزوم رهبران اروپا به اجرای اصلاحات وعده داده شده، می داند.

صندوق بین المللی پول در گزارش ماه آوریل خود (فروردین/ اردیبهشت) پیش بینی کرده بود که اقتصاد جهانی ۳٫۵ درصد رشد خواهد داشت، اما اکنون این رقم یک درصد کم تر از پیش بینی های گذشته خواهد بود. همچنین نرخ رشد برای سال ۲۰۱۲ حدود ۴٫۱ درصد پیش بینی شده بود که اکنون به ۳٫۹ رسیده است.

تغییر در چشم انداز نرخ رشد جهانی بیشتر از کاهش نرخ رشد اقتصادی در اقتصادهای نو ظهور شامل چین، هند، برزیل و کشورهای صنعتی آسیایی ناشی می شود. البته آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز از جمله کشورهای صنعتی هستند که نرخ رشد آنها با پیش بینی های گذشته متفاوت و کم تر است.

این نهاد مالی همچنین به مخاطرات ناشی از بن بست سیاسی بین کنگره و دولت آمریکا اشاره کرده و یادآور شد: وضعیت حاضر می تواند این کشور را با خطر بالقوه بودجه ای مواجه کند که به دلیل قوانین موجود در صورتی که تغییر نکنند، دولت باید با کاهش شدید هزینه ها و افزایش مالیات ها با آن مقابله کند، اما این امر اقتصاد آمریکا را با دشواری های دیگری مواجه می سازد.

در همین حال صندوق بین المللی پول برآورد کرد که رکود اقتصادی در اسپانیا در سال ۲۰۲۲ ادامه می یابد؛ در حالی که در گزارش پیشین از پایان آن و بازگشت اقتصاد این کشور به بهبود و رشد اقتصادی در سال آتی خبر داده بود.

در مورد خاورمیانه و شمال آفریقا نیز صندوق بین المللی پول برآورد کرد که اقتصاد این منطقه در سال جاری ۵٫۵ درصد رشد خواهد داشت که از میزان پیش بینی شده در گزارش ماه آوریل مبنی بر ۴٫۲ درصد بیشتر است.

صندوق بین المللی پول یادآور شد تدابیر ریاضتی بیش از حد می تواند پیامدهای ناگوار سیاسی و اقتصادی در بعضی کشورهایی که از این نهاد وام دریافت کرده اند، مانند ایرلند، پرتغال و اسپانیا

داشته باشد.

همچنین وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی در یونان که اخیرا به وقوع پیوست، به منزله هشداری به این کشورهاست و تهدیدی برای اجرای برنامه های مستمر ریاضتی به شمار می آید.

مترجمام**۹۱۵۷ ** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۲۸۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.