مخالفت آمریکا با مسافرت اردوغان به غزه

این مطلب در تاریخ شنبه ۱۳م آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

آمریکا مدعی است این اقدام اول وزیر ترکیه سبب به مخاطره افتادن صلح و امنیت در منطقه می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایالات متحده آمریکا ضمن مخالفت با مسافرت رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه، به نوار غزه چنین اظهار نظر نمود که این اقدام سبب به مخاطره افتادن صلح و امنیت در منطقه می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از  شین‌هوآ، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: «ما مخالف توافق با حماس هستیم. چنین بازدیدهایی برای پیش‌برد هدف صلح و برقراری امنیت در منطقه مفید نمی باشد.»

او افزود: «به جای این، ما از همه می‌خواهیم که برای نزدیک نمودن طرف‌های درگیر نقشی سازنده ایفا نمایند.»

نوار غزه از سال ۲۰۰۷ و در پی بالا گرفتن اختلافات میان دو جنبش فتح و حماس تحت کنترل نیروهای حماس آمده است، در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس، کنترل سرزمین‌های کرانه باختری را بر عهده دارد.

واکنش منفی آمریکا به خبر مسافرت قریب‌الوقوع مقام ترک ساعاتی پس از آن انتشار یافت که رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه، به هنگام بازگشت از مسافرت خود به برلین، پایتخت آلمان، به خبرنگاران گفت که به سریعی از غزه بازدید می‌کند.

او همچنین افزوده است که مقامات ترکیه و غزه در حال گفت‌وگو برای تحقق این مسافرت می باشند.

به گزارش نشریه ترکیه‌ای تودیز وقت، آقای اردوغان مسافرت امیر قطر به غزه را که به تازگی انجام گرفته تحسین نموده و گفت که قصد داشته است در تماسی تلفنی با امیر قطر برای انجام این مسافرت به او تبریک بگوید، اما تعطیلات عید قربان سبب ایجاد وقفه در این برنامه شده است.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، به همراه همسر خود اواخر ماه گذشته میلادی در راس هیئتی بزرگ از مرز مصر به غزه مسافرت نمود و اسماعیل هنیه، اول وزیر حماس، از او استقبال نمود.

نخست وزیر ترکیه گفت که او حتی یک بار نیز به محمود عباس، رقیب اصلی حماس و رئیس جمهور تشیکلات خودگردان فلسطین، پیشنهاد داده است که با هم از غزه بازدید نمایند و این پیشنهاد با استقبال گرم او مواجه شده است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به برنامه آقای اردوغان برای مسافرت به نوار غزه گفت که واشینگتن با ترکیه گفت‌وگویی خواهد داشت تا از قصد آنها برای انجام این مسافرت به درک بهتری برسند.

ایالات متحده مخالف گسترش ارتباطات خارجی حماس است.


خبرگزاری انتخاب |

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.