مخالفت با عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا با عضویت سریع اوکراین در این اتحادیه مخالفت کردند.

مخالفت با عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا

به گزارش ممتاز نیوز، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که برای بحث و تبادل نظر در خصوص پذیرش درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، در ورسای پاریس گردهم آمده بودند، با عضویت سریع و خارج از قواعد این اتحادیه مخالفت کردند اما با این حال بر همکاری و کمک به کی‌یف تاکید کردند.

روز ۲۸ فوریه و تنها چهار روز پس از آغاز تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواستار عضویت سریع این کشور در اتحادیه اروپا بود.

در پی اقدام اوکراین، مولداوی و گرجستان نیز درخواست عضویت خود در این اتحادیه را مطرح کردند.

برخی از کشورهای اروپایی اما مخالف پیوستن کشوری بدون طی کردن شرایط مقدماتی و پروسه عضویت هستند. نخست وزیر هلند به عنوان مخالف عضویت سریع اوکراین در نشست ورسای گفت که هیچ راه سریعی برای عضویت در اتحادیه وجود ندارد اما با این حال بر همکاری و حمایت از اوکراین تاکید مجدد می‌کنیم.

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه که میزبان این نشست بود و همچنین ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد نیز در سخنانی گفت: «آیا اکنون می‌توانیم روند الحاق را برای کشوری که در حال جنگ است باز کنیم؟ فکر نمی‌کنم. اما آیا باید مسیر را ببندیم و بگوییم هرگز؟ این هم ناعادلانه خواهد بود.»

پروسه عضویت در اتحادیه اروپا بسیار زمان بر است و کشورهایی که نامزد عضویت در این اتحادیه هستند باید بتوانند استانداردهای خود را در زمینه‌های مختلف از حقوق بشر و وضعیت سیاسی و آزادی رسانه‌ها گرفته تا امور مالی و شفافیت اقتصادی و دیگر موارد به سطح مورد انتظار اتحادیه اروپا برسانند. موضوعی که امکان دارد ده‌ها طول بکشد.

به عنوان مثال ترکیه از سال ۱۹۸۷ رسما درخواست عضویت خود به اتحادیه اروپا را ارایه داده است، اما به رغم گذشت ۳۵ سال این کشور هنوز موفق به ورود به این اتحادیه نشده است. وضعیت حقوق بشر در ترکیه یکی از موانع اصلی ورود این کشور به اتحادیه اروپا است.

کمک به اوکراین

سران اروپا گرچه با عضویت سریع اوکراین مخالفت کردند، اما همچنان به اوکراین در زمینه‌های مختلف کمک می‌کنند. به عنوان مثال اتحادیه اروپا برای اولین بار از تاریخ شکل گیری‌اش بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری برای خرید تسلیحات نظامی و کمک نظامی در نظر گرفت. اتحادیه اروپا همچنین به کمک آوارگان اوکراینی رفته و به آنها مجوز حضور در کشورهای اروپایی و بهره بردن از بسیاری از خدماتی که متعلق به شهروندان عضو اتحادیه اروپا بوده، را داده است.

شهروندان اوکراین پیش از جنگ می‌توانستند برای مدتی کمتر از ۹۰ روز بدون نیاز به ویزا وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند، این محدودیت اکنون برداشته شده است و اوکراینی‌ها بدون نیاز به تمدید مدارک خود می‌توانند در کشورهای عضو اتحادیه حضور داشته باشند. این مزیت موقتی تحت شرایطی شامل حال دانشجویان خارجی ساکن در اوکراین و یا مهاجران خارجی در اوکراین نیز می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.