مخالفت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با لغو تعطیلی پنج شنبه مدارس

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز سه شنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ‘محمدرضا مخبر دزفولی’ ضمن تشریح روند تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این شورا اظهار داشت:‌ بعد از یکصد سال حاکمیت فلسفه تعلیم و تربیت وارداتی در کشور با همکاری نخبگان حوزوی و دانشگاهی موفق به تدوین فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر تعالیم دین مبین اسلام و معارف اهل بیت(ع) ‌شده‌ایم.

وی افزود:‌ بعد از یک مطالعه طولانی در تمام سطوح وزارت آموزش و پرورش و کار کارشناسی با حضور صاحب‌نظران مجرب حوزه تعلیم و تربیت با محوریت وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین تدوین و با اختصاص ۲۲ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی نهایی و کامل آن، از تصویب این شورا گذشت و در آذرماه سال گذشته توسط ریاست محترم جمهور رونمایی شد.

مخبر دزفولی ادامه داد:‌ باتوجه به اینکه تمامی تلاش‌های قابل تقدیر دلسوزان در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در راستای حاکمیت روح تعالیم اسلام در آموزش و پرورش به علت فقدان فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به موفقیت چندانی نائل نشده بود تاکید ما بر تدوین سند تحول بر اساس فلسفه آموزش و پرورش اسلامی قرار گرفت و در روند تدوین این سند، ‌برحضور کارشناسان مجرب و خبره حوزوی برای انطباق این سند بر موازین اسلامی ‌تاکید و پافشاری کردیم.

مخبر دزفولی افزود: با تکیه بر فلسفه آموزش و پرورش اسلامی و سند تحول بنیادین مبتنی بر این فلسفه، هم آموزش و پرورش می‌داند که چه باید بکند و هم ما می‌دانیم که این وزارتخانه چه وظائفی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در اجرای این سند سطح نظارت و ارزیابی کلان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سطح نظارت و ارزیابی بعدی توسط شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود و این شورا مرتبا گزارش عملکرد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به اختیار تفویض شده در سند تحول به شورای عالی آموزش و پرورش، این شورا در دی‌ماه ۱۳۹۰ با توجه به راهکار ‘بازمهندسی رویه‌ها و ساختار و مدیریت زمان آموزشی’ تصویب کرد که برنامه‌های آموزشی در مدارس در پنج روز ابتدایی هفته متمرکز شده و روز پنج‌شنبه مدارس به اختیار خود مدیران مدارس به فعالیت‌های فوق برنامه مانند برگزاری اردوها و دیگر برنامه ها اختصاص یابد.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود:‌ معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در کنار خانواده،‌ خود را بازسازی کند و به‌عنوان یک پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد.

مخبر دزفولی ادامه داد:‌ بررسی‌های تطبیقی ما نشان می‌دهد که در سایر کشورها هم اکثرا این رویه معمول است و حجم مطالب منتقل شده به دانش‌آموزان در مدرسه باید متناسب با ظرفیت و توانایی او باشد.

وی تصریح کرد:‌ متناسب‌سازی حجم کتب درسی و تغیر و بازنگری ساعات آموزشی بر اساس این کتب از دیگر الزامات این کاهش ساعات آموزشی در مدارس است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهگی گفت: تغییر رویکرد از انباشتن مطالب و محفوظات در ذهن دانش‌آموز به‌سوی تربیت او به سمت حیات طیبه، از الزامات دیگر این کاهش ساعات حضور در مدرسه است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: ‌از گزارش نهادهای نظارتی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد‌ این نتیجه حاصل شده است که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و انتظامی، این طرح(کاهش ساعات آموزشی در مدارس) دارای دستاوردهای مثبتی است و البته ایرادهایی هم ممکن است به این تصمیم وارد باشد که حتما درصدد اصلاح آن خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت:‌ توجه به تربیت معلم، رتبه‌بندی معلمان مانند اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، ‌مدرسه‌محوری، ارتقای جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش، ‌انتقادپذیر و منعطف بودن طبق مقتضیات اجرایی از دیگر خصوصیات مثبت سند تحول بنیادین است.

فراهنگ**۱۰۵۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۵۹۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.