مخالفت روسیه با پیشنهاد آمریکا برای کاهش تسلیحات هسته‌یی دو کشور

۲۹خردادماه،

روسیه در خواست باراک اوباما برای کاهش بیش‌تر در تسلیحات هسته‌یی دو کشور را رد کرد و آن را گمراه ‌کننده و غیر جدی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش در برلین پیشنهاد داد که آمریکا و روسیه تسلیحات هسته‌یی نصب شده‌شان را کاهش داده و به یک سوم رقم فعلی برسانند که این مقدار از ۱۵۵۰ کلاهک تعیین شده در معاهده استارت سال ۲۰۱۰ کم‌تر است.

به گزارش روزنامه هندو، مسکو این پیشنهاد را نپذیرفت.

دمیتری روگوزین، معاون اول‌وزیر روسیه گفت که کرملین نمی‌تواند در حالی که آمریکا در حال ساخت یک سپر دفاع موشکی جهانی است، پیشنهاد اوباما برای کاهش تسلیحات هسته‌یی را جدی بگیرد.

روگوزین گفت: ما چگونه می‌توانیم ایده کاهش تسلیحات هسته‌یی استراتژیک را جدی بگیریم، در حالی که آمریکا در حال تقویت توانایی‌هایش برای ردگیری این تسلیحات هسته‌یی است؟

معاون اول‌وزیر روسیه در جمع خبرنگاران گفت که نادیده گرفتن پیوند بین توانایی‌های تهاجمی و دفاعی “یا نشانه دروغ گفتن، حقه زدن و فریبکاری است یا ناکارآمدی بسیار عمیق”.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز در اظهاراتی که در وب‌سایت کرملین انتشار یافت به پیشرفت سریع در توسعه تسلیحات متعارف دقیق که یکی از دلایل مخالفت روسیه با کاهش تسلیحات هسته‌یی‌اش است اشاره کرد و گفت: کشورهایی که این تسلیحات را در اختیار دارند پتانسیل تهاجمی‌شان را افزایش می‌دهند. ما در عین حال آگاهیم که آمریکا در تلاش برای نصب یک سیستم دفاع موشکی استراتژیک است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تعادل سیستم بازدارندگی استراتژیک به هم بریزد و تاثیر توانایی‌های هسته‌یی‌مان از بین برود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.