مخالفت وزارت بهداشت با طرح وزارت علوم

ممتاز نیوز : مخالفت وزیر بهداشت با اجرای طرح تفکیک جنسیتی در رشته‌های پزشکی می‌تواند  نشان‌دهنده عجولانه بودن تصمیم وزارت علوم و نداشتن پایه‌های کارشناسی دقیق برای این تصمیم باشد.

به گزارش قانون، در حالی شواهد و قرائن حاکی از نوعی نارضایتی عمومی درباره تصمیم وزارت علوم برای تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها و ممانعت از ورود دختران به ۷۷ رشته دانشگاهی است، وزیربهداشت اعلام کرده که این تصمیم وزرات علوم در وزارت بهداشت قابل اجرا نیست.خانم وزیر اعلام کرده که در خصوص پذیرش جنسیتی دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی امکان تفکیک جنسیتی وجود ندارد.وی اشاره کرده با توجه به اینکه رشته‌های علوم پزشکی با بیمار و بیمارستان سر‌و‌کار دارند و در همه بیمارستان‌ها، بیماران از قشرهای مختلف مراجعه می‌کنند، به گونه‌ای که وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد که در آن حادثه ممکن است بیماران از جنسیت‌های مختلف وجود داشته باشند و به بیمارستان‌ها ارجاع داده شوند. بنابراین نمی‌توان در آن بیمارستان فقط برای یک جنسیت خدمات ارائه کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از قانون ؛ وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه با توجه به جنرال بودن بیمارستان‌ها امکان تک جنسیتی کردن وجود ندارد، خاطر نشان کرده که البته در رشته‌های پرستاری که ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان آن زنان هستند، تلاش شده است که تعداد ورودی‌های آقایان در این رشته با توجه به نیازی که در جامعه وجود دارد بیشتر شود.دستجردی با اشاره به نوع پذیرش جنسیتی دانشجو در برخی رشته‌های علوم پزشکی، اظهار کرده که در رشته مامایی ۱۰۰ درصد ظرفیت پذیرش را زنان تشکیل می‌دهند، بنابراین در رشته‌های علوم پزشکی به جزء دو رشته مامایی و پرستاری که تقریبا وضعیت خاصی دارند نمی‌توانیم در زمینه جنسیت محدودیت ایجاد کنیم، چون باید فارغ‌التحصیلان ما به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز درمانی بپردازند.

برخی معتقدند اظهارات خانم دستجردی  نشان دهنده این است که تصمیم وزارت علوم درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها بدون هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و بسیار عجولانه گرفته شده است.البته پش از این آقای ابوالفضل حسنی، مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم است گفته بود که «شورای گسترش آموزش عالی، هیچ‌گونه دخالتی در درج ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد و امکان برگزاری کلاس‌های خاص به صورت مجزا برای دختران و پسران و همچنین میزان ظرفیت پذیرش دختر و پسر به‌ عهده خود دانشگاه‌های پذیرنده است.» بهانه‌های که البته مورد پذیریش هیچکس از جمله نمایندگان مجلس قرار نگرفت و به همین دلیل نمایندگان مجلس خواستار توضیح رسمی وزارت علوم درباره این تصمیم شدند.

در عین حال وزیر علوم در پاسخ به رسانه‌ها درباره حذف پذیرش دختران در برخی رشته‌های دانشگاهی گفته که حذف جنسیتی یک حاشیه‌سازی است که در آن سوی مرزها آن را ساخته‌اند و این طرف هم با آن بازی می‌کند. جالب اینکه آقای دانشجو تاکید کرده که ۹۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به صورت رقابت بین دختر و پسر است و تنها ۵ درصد رقابت‌ها فقط مرد و ۵ درصد رقابت‌ها هم فقط زن است. آقای وزیر به راحتی شواهد و قرائن انتخاب رشته داوطلبان دختر در ۳۶ دانشگاه کشور را رد کرده و بدون پاسخ گذاشته است.

اگرچه در چند سال گذشته تفکیک جنسیتی در دانشگاه از طرفداران قدرتمندی برخوردار بوده و بخش عمده‌ای از مسئولان با این تفکیک موافق هستند، اما واقعیت این است که هیچ‌گونه برنامه‌ریزی کارشناسی برای این طرح انجام نشده است و امسال وزارت علوم آب پاکی روی دست همه ریخت و جامعه علمی و دانشجویان و داوطلبان انتخاب رشته کنکور امسال را بهت‌زده کرد. حال وزارت بهداشت هم از در مخالفت وارد موضوع شده است و باید منتظر پاسخ وزارت علوم به آن باشیم.
 

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.