مخالفت ۲۵۰۰ ساله با فلسفه از زبان دکتر رضا داوری

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

به گزارش خبرآنلاین iبه نقل از روابط عمومی همایش روز جهانی فلسفه، داوری اردکانی در آیین افتتاحیه این همایش گفت: من بیش از استعداد و لیاقتم مورد توجه اهالی فلسفه قرار گرفتم، iبه همین سبب وعده‌ها را در مورد حضور در مراسم‌های فلسفی می‌پذیرم. رسماً iبه این مرکز (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) وابستگی دارم iبه این سبب که کارم فلسفه است و اگر کار فلسفی نکنم چه کار می‌توانم انجام دهم؟!

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: همین که همایش روز جهانی فلسفه تشکیل شده، نشانه توجه iبه فلسفه است. ما دو وجه فلسفی داریم: iبه فلسفه نیاز داریم در عین حال که نیاز نداریم.مردمانی که iبه کسب و کار نیاز دارند، iبه فلسفه نیازی ندارند. iبه بیان دیگر، جامعه iبه معنای قرن نوزدهم iبه فلسفه نیاز ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  اگر فلسفه نباشد و فیلسوفان نباشند قوام جمع دستخوش سستی و تزلزل می‌شود. فلسفه امر ناپیدایی است که هر کجا نباشد نبودش احساس می‌شود.در هیچ جا جامعه‌ای نمی‌بینید که از دین و حکمت خالی باشد.

داوری اردکانی با طرح این سؤال که آیا دکارت عالم تجدد را iبه وجود آورده است، افزود: بنده iبه «رنه دکارت» بسیار احترام می‌گذارم؛ او بانی تجدد و سخنگوی عالم تازه است.

وی گفت: امروز iبه فلسفه و صورت‌های گوناگون فلسفی نیاز داریم تا وجود تاریخی ما استحکام پیدا کند. اگر فلسفه تازه را فهم کردیم آن وقت تفاوت‌ها را iبهتر می‌توانیم درک کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه یکی از مشکلات ما مشکلات وقت است، گفت: نگاه اپیستمولوژیک و سوبژکتیویته iبه فلسفه ،تجدد را iبه وجود آورده است. من که نمی‌توانم فلسفه بعد از «دیوید هیوم» و «ایمانوئل کانت» را در نظر نگیرم، اسم فلسفه و کل فلسفه را نادیده بگیریم! نگاه سوبژکتیویته و اپیستمولوژیک با این معنی سود‌مند نیست.

وی گفت: افلاطون معتقد است فلسفه قابل تعلیم نیست. ممکن است ایراد بگیریم که اگر فلسفه قابل تعلیم نیست، ما داریم چه کار می‌کنیم؟ آیا حاصل کار ما بیهوده است؟اهل فلسفه می‌توانند از فلسفه افلاطون لذت ببرند و از خواندن فلسفه افلاطون پشیمان نمی‌شوند و افلاطون عقل را iبه عقل بسیط و تفصیلی تبدیل کرد. عقل بسیط مقدم بر عقل تفصیلی است و این عقل بسیط را نمی‌توان iبه کسی یاد داد.

رئیس فرهنگستان علوم تأکید کرد: فلسفه از این منظر قابل تعلیم نیست که یافت فلسفه قابل تعلیم نیست. «کانت» یکی از منطقی‌ترین فیلسوف جهان است، در کانت می‌توانیم قبول کنیم یا نکنیم اما یافت کانت مهم است.

داوری اردکانی ادامه داد: کانت می‌خواست فلسفه را iبه آسمان برگرداند، کانت اخلاقی را بنای می‌گذارد که نمی‌توانیم آن را عملی کنیم. اگر از خود کانت می‌پرسیدید که در طول عمرت آیا دروغ نگفته‌ای و او پاسخ مثبت می‌داد، در آن وقت مقامی بالاتر از یک فیلسوف پیدا می‌کرد.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: وقتی کانت از ملکه فلسفه حرف می‌زند، نظیر حرف‌های افلاطون و ارسطو می‌شود؛ کسی که ملاصدرا و کانت را یاد بگیرد، کانت و ملاصدرا نمی‌شود.

وی گفت: گاهی فکر می‌کنم که فلسفه را فیلسوفان ساخته‌اند و فیلسوف آمده فلسفه بسازد و فلسفه پست‌مدرن را فیلسوف ساخته است و فیلسوف بود که در فلسفه ماقبل پست‌مدرن شک و تردید ایجاد کرده است. حال باید فیلسوف را iبه جرم اینکه فلسفه پست‌مدرن ساخته و در فلسفه پیش از آن تردید ایجاد کرده، مواخذه شود.

نویسنده کتاب «ما و تاریخ فلسفه اسلامی» ادامه داد: رد یا اثبات هر سخنی، حکم فیلسوفانه است. این سخن که «حرف فلان فیلسوف iبه فلسفه لطمه زده است» سخن غلطی نیست هرچند فیلسوفی می‌تواند بنای اخلاقی فلسفه را سست کند ولی نمی‌توانیم آن فیلسوف را نفی کنیم.

وی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ است که در و دیوار با فلسفه مخالفت کرده است و فلسفه ماندگار شده است. چه کسی از ابن‌سینا، افلاطون و کانت دفاع می‌کند؟ در واقع فلسفه ابن سینا، افلاطون، ملاصدرا و … است که از فلسفه دفاع می کند. استاد داوری اردکانی پس از اتمام سخنرانی خود، پایگاه اینترنتی تازه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را رونمایی کرد.

/۳۰۳۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.