مخالف: بودجه ۹۱ به بیماری بی انضباطی مالی مبتلا است

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت – ۰۷:۰۵:۳۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه از کم توجهی دولت به نامگذاری امسال و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی انتقاد کرد و گفت: در عین حال لایحه بودجه سال ۹۱ به بیماری بی انضباطی مالی مبتلا است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، جعفر قادری در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه گفت: اگرچه کلیات لایحه بودجه اشکالات زیادی دارد اما با توجه به اتمام مجلس هشتم شاید رأی منفی به کلیات لایحه بودجه به مصلحت کشور نباشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفت من بیشتر درباره نوع بودجه نویسی در مجلس و دولت است افزود: البته برخی از ایرادات و اشکالات جدی لایحه دولت در کمیسیون تلفیق رفع شد و به همین دلیل است به همکارانم در کمیسیون تلفیق خسته نباشید می گویم.
وی تلاش اعضای کمیسیون تلفیق برای رفع اشکالی که بر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود، توجه به ماده ۱۸۰ برای محرومیت زدایی و ایجاد سقف برای واگذاری ها که در کمیسیون تلفیق مورد تصویب قرار گرفت را قابل توجه دانست و گفت: با مصوبات کمیسیون تلفیق بسیاری از بی انضباطی های مالی که در لایحه بودجه ۹۱ بود رفع شد.
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس هشتم با بیان اینکه یکی از اشکالات لایحه بودجه عدم شفافیت آن است گفت: متأسفانه وابستگی شدید بودجه به درآمد نفتی نیز در لایحه بودجه ۹۱ دیده می شود سال به سال نه تنها این وابستگی کم نمی شود بلکه میزان آن در حال افزایش است.
قادری کم توجهی به سیاست ها و قانون  اجرای اصل ۴۴ را یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه ۹۱ دانست و گفت: بی انضباطی مالی و باز بودن دست دولت برای جابجایی بودجه به قسمت مربوطه نیز از دیگر مشکلات بودجه است.
وی با بیان اینکه موارد زیادی از عبور از قوانین بالا دستی و قوانین عادی از جمله قانون برنامه پنجم در لایحه بودجه ۹۱ به چشم می خورد اضافه کرد: کم توجهی به نامگذاری سال ۹۱ توسط مقام معظم رهبری که به نام سال تولید ملی و حمایت از تولید داخلی است نیز اشکال دیگری وارد بر لایحه بودجه ۹۱ است، حمایت از نیروی کار و سرمایه ایرانی بحث جدی است که متأسفانه رد پایی از آن در لایحه بودجه وجود ندارد.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم ادامه داد: افزایش اختیارات در معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهوری نیز یکی دیگر از اشکالاتی است که در لایحه بودجه به چشم می خورد در دوره گذشته چنین تمرکز اختیاراتی برای این نهاد وجود نداشت.
وی افزایش شدید هزینه های جاری دولت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بحث دیگر مربوط به رعایت عدالت اجتماعی است که عدم رعایت آن در بودجه های استانی و حتی در بودجه های ملی کاملاً مشهود بوده و نیاز است که بودجه براساس معیار و ملاک مشخصی توزیع شود.
قادری با بیان اینکه بحث عدم تمرکز جدی روی موضوع اشتغال و ثبات قیمت ها در لایحه بودجه ۹۱ وجود ندارد تصریح کرد: در عین حال نسبت بودجه های عمرانی به کل بودجه نسبت قابل قبولی نیست، آمار و اطلاعاتی که در ابتدای ارائه لایحه بودجه توسط ریاست محترم جمهور ارائه شد متأسفانه وقتی در پایان سال عملکردها را بررسی می کنیم متوجه می شویم که با واقعیت ها متفاوت است.
وی به سیاست های اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: کاهش حجم دولت و تصدی گری ها و کمک به تسهیل در فضای کسب و کار جزء اهداف سیاست های اصل ۴۴ است که متأسفانه در بودجه دیده نشده است.
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه عدالت اجتماعی که از اجرای سیاست های اصل ۴۴ مدنظر بود در عملکرد دولت دیده نمی شود.
قادری به لزوم توانمندسازی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: متأسفانه از منابع موجود در جهت تقویت بخش خصوصی استفاده نشده است.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم با بیان اینکه در شرایط رکود تورمی وجود داریم که آمار مربوطه آن از سوی آقای توکلی ارائه شد گفت: به نظر می رسد در سال گذشته و سال جاری ما با افزایش تورم ناشی از افزایش هزینه های تولید روبرو خواهیم بود که متأسفانه در بودجه سال ۹۱ به کاهش هزینه های تولید توجهی نشده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۹۱۹۰۵۳۳۰۰۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.