مخفی کاری اسراییل دربرابر ˈآژانسˈ صدای رسانه های اتریشی و سوییسی را درآورد

به گزارش ایرنا، روزنامه اتریشی ˈاستانداردˈ در گزارشی ضمن انتقاد از اسراییل به جهت مخفی کاری در زمینه برنامه اتمی اش، تاکید کرد: در مباحث تسلیحات هسته ای نباید به اسراییل اطمینان کرد.

این روزنامه یادآور شد که اسراییل مخالف برگزاری کنفرانسی در مورد ˈ خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و دیگر سلاحهای کشتار جمعی ˈ است که قرار است اواخر سال ۲۰۱۲ و اوائل سال ۲۰۲۴ در هلسینکی برگزار شود.

روزنامه استاندارد با اشاره به اینکه در خاورمیانه فقط اسراییل دارای سلاح هسته ای است، نوشت: اسراییل هیچگاه موافق خلع سلاح هسته ای نیست.

روزنامه اتریشی ادامه داد: اسراییل می خواهد در منطقه خاورمیانه فقط خودش سلاح هسته ای داشته باشد و آژانس هم نگذارد که دیگر کشورهای این منطقه به سلاح هسته ای دست یابند.

استاندارد تاکید کرد که ابهام در مورد فعالیت های هسته ای اسراییل موجب دردسر خواهد شد.

یک سایت خبری سوییسی نیز از دروغ پردازی رسانه های غربی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران انتقاد واین سوال را مطرح کرد که چرا رسانه های غربی از برنامه سری اتمی اسراییل که آژانس بر آن کنترلی ندارد، گزارش نمی دهند.

سایت ˈآلس شال آوند راوخˈ در مقاله ای نوشت که این رسانه ها درباره مقاصد هسته ای اسراییل و تعداد کلاهک های اتمی که در آنجا وجود دارد اصلا گزارش نمی دهند و در باره این موضوع که آژانس در اسراییل اصلا اجازه کنترل ندارد و برنامه هسته ای این رژیم کاملا سری است نیز گزارشی مشاهده نمی شود این در حالیست که فقط اسراییل در خاورمیانه بمب اتمی دارد و یک تهدید به حساب می آید.

انتقاد رسانه های اتریشی و سوییسی از مخفی کاری رژیم صهیونیستی در حالی است که سه هفته پیش با اعمال فشار آمریکا و برخی کشورهای غربی ، پرونده اتمی این رژیم از روی میز آژانس برداشته شد.

در پنجاه و ششمین کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، نماینده آمریکا و برخی کشورهای غربی با اعمال فشار بر آژانس و بعضی کشورها، مانع صدور قطعنامه مشخص علیه برنامه اتمی رژیم صهیونیستی شدند.

البته در این اجلاس، قطعنامه پیشنهادی مصر در خصوص اجرای پادمان آژانس در خاورمیانه با ۱۱۱ رای مثبت و هشت رای ممتنع به تصویب رسید.

همزمان با این اتفاق، ˈعلی اصغر سلطانیهˈ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از بی تفاوتی و بی تحرکی شورای امنیت در چند دهه گذشته در قبال برنامه اتمی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

سلطانیه با بیان اینکه اصل وجودی رژیم صهیونیستی بر اساس اشغال، کشتار، تجاوز، حمله و تهدید بنا شده است، تاکید کرد: در اختیار داشتن سلاح های اتمی توسط چنین رژیمی، نگرانی های بین المللی را صد چندان می کند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

سلطانیه، رژیم صهیونیستی را تنها مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه دانست و بر لزوم اجرای خواست بین المللی مبنی بر پیوستن این رژیم به معاهده ان.پی.تی و قرار گرفتن تاسیسات هسته ای این رژیم تحت پادمان های جامع آژانس تاکید کرد.

وی یادآور شد که سران جنبش غیرمتعهدها در نشست اخیر خود در تهران، رژیم صهیونیستی را به جهت توسعه و انباشت زرادخانه هسته ای محکوم کردند.

پرونده اتمی رژیم صهیونیستی در حالی با فشار کشورهای غربی بار دیگر از روی میز آژانس جمع شد که با تلاش کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و ۱۷ کشور عربی این موضوع به عنوان یک بند در دستور کار اجلاس سالانه آژانس قرار گرفته بود.

ˈˈیوکیو آمانوˈˈ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک سال و نیم پیش خواستار پیوستن اسراییل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) و بازدید از زرادخانه هسته‌ای این رژیم توسط آژانس شد.

آمانو در آن زمان با ارسال نامه‌ای به ۱۵۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار ارائه پیشنهاد برای چگونگی واداشتن اسراییل به امضای پیمان ان.پی.تی شد.

پنج ماه پیش در کنفرانس بازنگری ان پی تی، با اعتراض شدید سفرا و نمایندگان کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در آژانس بین المللی انرژی اتمی به سلاح های اتمی رژیم صهیونیستی، این موضوع وارد فاز جدیدی شد.

در کنار جنبش غیر متعهدها، ۱۷ کشور عرب عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که عموما عضو این جنبش هستند، با ارائه سندی به کمیسیون مقدماتی آژانس، اعلام کردند که اسراییل با خودداری از باز کردن درهای تأسیسات اتمی خود برای بازرسی بین‌المللی، خاورمیانه را در معرض ˈخطر هسته‌ایˈ قرار داده و صلح در خاورمیانه را تهدید می‌کند.

این ۱۷ کشور عربی تاکید کردند که دور ماندن فعالیت‌های هسته‌ای اسراییل از معرض بازرسی‌های آژانس، موجب به بن بست رسیدن تلاش‌ها برای پاکسازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و به‌ ویژه سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۱۱ هر سال با صدور قطعنامه ‌ای، از اسراییل خواسته است تا به ان ‌پی ‌تی پیوسته و از «چارچوب اساسنامه و مقررات پادمانی» آژانس تبعیت کند.

آژانس نیز از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۱ (پنج سال مداوم) و همچنین در سال ۲۰۰۹ با صدور قطعنامه، درخواست مشابهی را مطرح کرده است.

در جریان کنفرانس عمومی آژانس در سال ۲۰۱۱ نیز از تمامی کشورهای خاورمیانه خواسته شد تا به معاهده ان ‌پی ‌تی بپیوندند و این درحالی است که در منطقه فقط رژیم اسراییل است که به ان ‌پی ‌تی نپیوسته است.

اروپام ۱۳۴۴

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.