مدارک تازه درباره مرگ قذافی

جام جم آنلاین: دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی موسوم به “کشته شدن دیکتاتور لیبی….انتقام خونین در سرت” اعلام کرد که مدارک جدیدی نشان می‌دهد که معمر قذافی توسط مخالفانش کشته شده بود نه در جریان تبادل آتش میان طرفداران و مخالفانش.

به گزارش رادیو بی. بی. سی، دیده بان حقوق بشر گزارش داد: شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد که نیروهای مسلح مخالف نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در مصراته توانستند ده‌ها تن از نیروهای قذافی را که همراه وی بودند، دستگیر کنند و سلاح‌هایشان را بگیرند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی به توصیف آخرین لحظات‌ زندگی معمر قذافی پرداخته و اعلام کرد که افراد مسلح طرفداران قذافی را به یکی از هتل‌ها بردند و سپس آنها را به طور وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار داده و در آنجا دست به گسترده‌ترین کشتار دسته جمعی زدند.

در این گزارش آمده است که مخالفان لیبیایی دو ماه بعد از ورودشان به طرابلس، قذافی و معتصم، پسرش را در شهر سرت دستگیر کردند و آن دو در زمان بازداشت‌شان کشته شده بودند و سپس جسدهایشان در مصراته نشان داده شد.

پیتر بوکارت، مدیر بخش اضطراری دیده‌بان حقوق بشر اظهار کرد: شواهد موجود نشان می‌دهد که ۱۵۰ تن همراه کاروان قذافی بودند که ۶۶ تن از وفاداران قذافی در هتلی در خارج از شهر سرت و بقیه به مصراته برده و در آنجا کشته شدند.

بوکارت در ادامه افزود: همچنین به نظر می‌رسد که شورشیان توانستند معتصم قذافی را که مجروح شده بود، بازداشت کنند و وی را به مصراته منتقل کنند و در آنجا بکشند.

وی خاطرنشان کرد: مدارک جدید اظهارات مسئولان لیبیایی مبنی بر اینکه قذافی در جریان شلیک گلوله کشته شده نه بعد از بازداشتش را زیر سوال می‌برد.

شورای انتقالی لیبی با اعمال فشارهای کشورهای غربی متعهد شد که در خصوص کشته شدن قذافی و پسرش تحقیق کند اما سازمان‌های حقوقی اعلام کردند که تنها شواهد اندکی از آن زمان به دست آمده است.

این در حالیست که دیده بان حقوق بشر در گزارش خود گفته است دکتری که قذافی را کالبد شکافی کرده بود از سوی مخالفان قذافی تهدید شده بود که حق ندارد حرفی درباره جزئیات مرگ قذافی بزند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مذکور اعلام کرد که شواهد جدید شامل فیلم‌های موجود در گوشی‌های همراه مخالفان و مصاحبه‌ با افسران گردان‌های مخالف و اظهارات برخی از همراهان قذافی است که نجات پیدا کردند.

در این گزارش آمده است که قذافی به همراه ابوبکر یونس، وزیر دفاع خود و یکی از محافظانش به یک گودال پناه می‌برند و محافظ قذافی در صدد پرتاب یک خمپاره به سوی مخالفان برمی‌آید اما خمپاره به طور تصادفی به طرف گودال برگشته و میان قذافی و وزیر دفاع منفجر می‌شود که مرگ وزیر دفاع و زخمی شدن قذافی را در پی دارد.

در فیلم‌های مذکور نشان داده شده است که معمر قذافی که زخمی شده بود از سوی یکی از مخالفان از پشت هدف یک جسم تیز و برنده قرار گرفته و به دلیل خونریزی شدید جان خود را از دست می‌دهد و همه این رخداد‌ها پیش از شلیک گلوله به سرش از سوی یکی دیگر از مخالفان بوده است.  (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.