مدال طلای المپیک زن میدانی‌کار بلاروسی پس گرفته شد

زنان > ورزش
کمیته بین‌المللی المپیک نشان طلای میدانی‌کار زن بلاروس را از او پس گرفت. آزمایش دوپینگ وجود مواد نیروزا در خون این ورزشکار را ثابت کرده است. این اولین رسوایی برای ورزشکاران زن دارای مدال در مسابقات ۲۰۱۲ لندن است.

به‌گزارش دویچه وله به نقل از کمیته‌ بین‌المللی المپیک، دو آزمایش دوپینگ به عمل آمده از نادیژدا اوتاپچوک نشان می‌دهند که در خون این ورزشکار زن اهل بلاروس، در هنگام برگزاری المپیک ۲۰۱۲ لندن مواد نیروزای غیرمجاز وجود داشته است.

با این حساب نشان طلای اوتاپچوک به والری آدامز نیوزیلندی اعطا می‌شود. یوگنیا کولودکو روسی و لییائو گونگ از چین هم با یک پله صعود نشان‌های نقره و برنز را کسب می‌کنند.

از استاپچوک ۳۱ ساله یک روز پیش از آغاز المپیک لندن و همچنین بلافاصله پس از پرتاب وزنه آزمایش خون گرفته شد. در هر دو مورد وجود مواد غیرمجاز در خون اثبات شده است.

اوستاپچوک با پرتابی ۲۱ متر و ۳۶ سانتی‌متری، با فاصله‌ی زیاد نسبت به رقیبانش، نشان طلا را به گردن آویخت. او که قهرمانی اروپا در سال ۲۰۱۰ را هم در کارنامه دارد، به احتمال بدون دوپینگ هم می‌توانست برنده‌ی المپیک لندن باشد. این ورزشکار در آستانه‌ی المپیک پرتابی ۲۱ متر و ۵۸ سانتی‌متری را ثبت کرده بود که بهترین پرتاب جهانی از سال ۱۹۹۸ محسوب می‌شود.

دهمین آزمایش مثبت دوپینگ

این دهمین آزمایش دوپینگ با نتیجه‌ی مثبت در سی‌امین دوره‌ی المپیک است و در عین حال نخستین آزمایشی در پی آن مدال یک ورزشکار زن از او پس گرفته می‌شود. البته آزمایش مثبت دوپینگ در رقابت‌های المپیک موضوع تازه‌ای نیست. کمیته‌ی بین‌المللی المپیک چندی پیش موفقیت تیلر همیلتون، دوچرخه‌سوار آمریکایی، در المپیک ۲۰۰۴ آتن را باطل اعلام کرد.

تا کنون چندین ورزشکار نشان‌های المپیکی خود را به دلیل دوپینگ از دست داده‌اند. یکی از مشهورترین موارد مربوط به بن جانسون، دونده‌ی جاماییکایی‌تبار کانادا در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی است. دو روز پس از ثبت رکورد جهانی در دو صد متر المپیک ۱۹۸۸ سئول، مشخص شد که این دونده‌ی سرعت از مواد نیروزا استفاده کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.