مدعیان حقوق بشر طرفداران جنگ هستند

حسن قشقاوی معاون وزیرامورخارجه در نشست نظام و چالش های بین المللی پیش رو که امروز دوشنبه در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد به چالش های ایران در نظام بین الملل اشاره کرد و گفت: یکی از این چالش ها این است که ایران می خواهد از موقعیت خود نهایت بهره برداری را داشته باشد و قدرت های بین المللی زورگو نمی توانند این امر را بپذیرند.

قشقاوی چالش دوم در نظام بین الملل را که نظام سلطه و استکبار با جمهوری اسلامی دارد بحث هسته ای عنوان کرد و گفت: ابعاد این موضوع بسیار مهم است وچون حوزه هسته ای حوزه تقویت و برتری ما در حوزه های مختلف است لذا قدرت های استکباری این امر را بر نمی تابند.

معاون وزیرامورخارجه تصریح کرد: قدرت ها به همین جهت در مقابل ایران بر می خیرند و البته در بعضی از حوزه ها با چالش های تئوریک با نظام جمهوری اسلامی ایران نیز روبرو می شوند.

وی به برخی از چالش های تئوریک اشاره کرد و افزود: حقوق بشر در عرصه بین المللی یکی از این موضوعات است چرا که آنها حقوق بشر را به عنوان مشارکت سیاسی آزادانه و همه مسائل مطرح می کنند که هم ریشه در قانون اساسی و هم حقوق لایتزال ملت دارد.

قشقاوی تصریح کرد: به عقیده من حقوق بشر از طرف غربی ها تنها یک بازی است برای اینکه حقوق ملت ها را نادیده بگیرند و بازی جنگ به راه بیاندازند.

به گفته قشقاوی کشورهایی که ناتو حضور دارند و یا دارای بمب هسته ای هستند چنین برخوردهای حقوق بشری مستثنی می شود. مانند آمریکا که گفته می شود ۵۴ درصد نقض حقوق بشر جهان در این کشور است.

وی همچنین به تفاوت کشته شده های ناشی از خشونت های حقوق بشری و کشته شده های جنگ اشاره کرد و اظهار داشت: مقیاس این دو آمار نشان می دهد که کشته شده های خشونت های حقوق بشری یک دهم کشته شده های ناشی از جنگ هستند.

معاون وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که همه نگاهها نسبت به کشته های حقوق بشر باشد اما نسبت به کشته های جنگ بی تفاوت باشیم در حال حاضر مجموعه سازمانهای مردم نهاد که برای حقوق بشر تلاش می کنند دهها برابر سازمانهایی است که برای جنگ این کار را انجام می دهند.

وی بیان کرد: این وضعیت نابرابر به این دلیل است که غربی ها بازی حقوق بشر را به راه انداخته اند که توجه جوانان و ملت ها را به این سمت معطوف و از قربانیان جنگ غافل کنند. این اقدام حتی در مورد جنگ ۳۲ روزه رژیم صهیونیستی نیز مطرح شد.

قشقاوی گفت: حتی اگر اکنون نقدی در مورد حمله رژیم صهیونیستی به ایران می شود جدا از اینکه این رژیم توانایی چنین کاری را ندارد به دلیل بد بودن جنگ نیست، بلکه تنها ممکن است بگویند که آیا جنگ می تواند فعالیت هسته ای ایران را متوقف کند یا خیر.

وی به نمونه دیگری نیز در این زمینه اشاره کرد: یک روشنفکر شاعر در شعر خود همان اندازه که نسبت به ایران موضع گرفته بود نسبت به رژیم صهیونیستی نیز موضع داشت و این مسئله برای آنها قابل قبول نبود.

معاون وزیرامورخارجه تاکید کرد: طرفداران حقوق بشر طرفداران جنگ هستند البته مقصود من آن نیست که همه طرفداران حقوق بشر جنگجو هستند بلکه عده ای نیز با خلوص نیت در این راه قدم برداشته اند اما مراد من سردمداران دولت های غربی است که به بهانه حقوق بشر آنها را نادیده می گیرند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.