مدیر نگارخانه شیث:مسئولان و نگارخانه داران برای جذب بودجه خرید آثار همراه شوند

                              

خبرگزاری آریا-شیث یحیایی مدیر نگارخانه شیث معتقد است: برگزاری اکسپو برای نقد و بررسی عرصه هنری لازم است.
 یحیایی گفت: سال گذشته درجلسه ای با حضور مدیر مرکز هنرهای تجسمی پیشنهادی برای برگزاری یک اکسپو موفق ارائه شد که متشکل از ستاد جذب آثار بود؛ به این معنا که پیش ازبرگزاری ذائقه قوای سه گانه سنجیده و  آثار هنری متناسب فراهم شود.
وی ادامه داد: برای بهتر برگزار شدن  اکسپو ۹۱ باید بدانیم یک دستگاه در نهایت چه میزان اثر خریداری می کند و چه رشته هنری را می پسندد، چرا که  به میزان ذائقه هنری و فکری که دارند خرید انجام می شود اما متاسفانه هنوز اتفاقی نیفتاده است و میزان خرید دستگاهها و آثار مورد نظرشان مشخص نیست. بنابراین باید با توجه به فرصت باقی مانده یک اکسپو هنری درست داشته باشیم تا آثاری که می فروشند ماندگار باشد و سابقه خوشی برای برگزار کنندگان داشته باشد.
یحیایی درباره نقش نهادهای خصوصی در برپایی اکسپو اظهار کرد: به نظر می رسد اگر این اکسپو را نگارخانه ها در کنار حمایت های دولتی برگزار کنند، کیفیت کار افزایش می یابد. متولیان دولتی هنر باید مانند پدرخانواده روی گالری ها نظارت کنند، چون  گالری ها حرفه ای هستند و در طول سال نمایشگاه های بسیاری برگزار می کنند. همه باید کمک کنند تا معاش هنرمندان و اقتصاد هنر فراهم شود.
مدیر نگارخانه شیث نبود کارشناس برای قیمت گذاری آثار هنری را یک معضل جدی دانست و اعلام کرد: گالری دارها باید دغدغه کاری داشته باشند و هر دو طرف ماجرا یعنی هنرمند و جامعه را لحاظ کنند. لذا تشکیل یک کمیته کارشناسی و نظر خواهی در کنار  کمیته فرهنگی نمایشگاه ضروری است.
وی در ادامه گفت: این بهترین اتفاق است  که همه همکاران و مسئولان یک صدا و همدل باشند تا بتوانند این بودجه را جذب کنند؛ درغیر این صورت با مشکل روبه رو خواهیم بود. ما این وظیفه را داریم که بودجه را جذب کنیم چرا که  باید لزوم خرید آثار  احساس شود. به عنوان مسئول، در ابتدا باید اعتبار دهی داشته باشیم تا اعتمادسازی کنیم و آثار هنری وارد بخش عمومی شوند که این در آتیه خوب است و اثر هنری می تواند تبدیل به سرمایه شود و ارزش افزوده را ایجاد کند. یک اثر هنری باید تبدیل به یک رویداد شود تا ارزش پیدا کند و نباید هنر را از نظر دور داشت.
یحیایی خاطر نشان کرد: فکر می کنم نیازمند یک نشریه تخصصی هستیم تا اطلاع رسانی کند و زمینه ساز نقد و بررسی و تحلیل آثار هنری شود و یا حتی خدمات پس از فروش راه اندازی کنیم تا هر کسی اثر هنری را می خرد بداند که این سرمایه است و از بین نمی رود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.