مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با آریا: در ۲۴ درصد خانواده های تهرانی فرد سیگاری وجود دارد

خبرگزاری آریا- محمد مهدی گلمکانی گفت: در ۲۴ درصد از خانواده های تهرانی حداقل یک فرد سیگاری وجود دارد و گرایش بانوان به سیگار بیشتر شده است.
محمد مهدی گلمکانی، مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان آریا با اشاره به آماری در خصوص استفاده از دخانیات، اظهار داشت: شهرداری تهران طبق برنامه های استراتزیکی به جمع آوری اطلاعات و آمار افراد مصرف کننده دخانیات پرداخت.
وی تصریح کرد: براساس آمار مذکور در ۲۴ درصد از خانواده های تهرانی حداقل یک فرد سیگاری وجود دارد که به تفکیک منطقه ۱۹ بیشترین و منطقه یک کمترین افراد سیگاری را دارد.

گرایش بانوان به سیگار زیاد شده است
گلمکانی اذعان داشت: براساس آماری که از شهر تهران جمع آوری شده است، گرایش بانوان در مناطق شمالی شهر به استفاده از سیگار بیشتر است و گرایش بانوان به سیگار به این معنی است که سیگار مخاطب جدیدی پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: تغییر نوع سیگارها از نظر نوع شکل و مواد تشکیل دهنده، تبلیغات رسانه ها که بانوان سیگاری را دارای روابط اجتماعی بهتر و مستقل تر نشان می دهد از دلایلی هستند که بانوان به استفاده از سیگار روی می آورند.

محله دخانیات به محله سلامت تغییر نام داد
میزان نقش شهرداری در کاهش مصرف دخانیات شهروندان برآورد نشده است اما طبق وظیفه به عنوان یک نهاداجتماعی در بحث ارتقاء دانش شهروندان در خصوص دخانیات برنامه ریزی داشته ایم.
وی به برخی از برنامه هایی که در طول هفته بدون دخانیات توسط شهرداری انجام شده است، اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزشی با حضور اعضای کانو.ن های سلامت محور، برپایی نمایشگاه ها و ایستگاه های سلامت، ایجاد فضاهایی به منظو انجام مشاوره های فردی و گروهی، برپایی مسابقات فرهنگی، هنر و ورزشی و تبلیغات محیطی از جمله برنامه هایی بود که به مناسبت این هفته برگزار شد.
این مقام مسئول ضمن بیان اینکه مهمترین اقدامی که در این هفته انجام شده است، تغییر نام محله دخانیات بود، تصریح کرد: به درخواست ساکنان محله دخانیات که قدمتی ۴۰ ساله در منطقه ۱۱ دارد، نام این محله به محله سلامت تغییر داده شد.
گلمکانی افزود: رونمایی از تمبر شهر بدون دخانیات از دیگر اقدامات مهم در این هفته بود که در منطقه ۱۸ انجام شد.
وی ادامه داد: رونمایی نرم افزار تهران، شهر بدون دخانیات که اطلاعات لازم را در خصوص مضرات دخانیات بیان می کند و حاوی مشاوره هایی در این خصوص است، از برنامه های این هفته است.
مدیر کل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری در طول سال فعالیت های مستمری را به منظور پیشگیری و عدم استفاده از دخانیات انجام می دهد اما مناسبت هایی از قبیل این هفته فرصتی است که توجهات را بیشتر به این سمت جلب کرد و مشکلات را به گوش افرادی که می توانند وظیفه بیشتری را بر عهده بگیرند، برسانیم.
وی بیان کرد: تلاش می کنیم که دانش شهروندان نسبت به حقوق خود افزایش یابد.

شرکت دخانیات فروش سیگار را متوقف کرد
گلمکانی بیان کرد: اقدامات و شعارهایی که برای روزهای هفته بدون دخانیات صورت گرفت، باعث شد شرکت دخانیات به دت یک هفته در سراسر ایران سیگار نفروشد که اینگونه مسائل باید دائمی شود که سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

سیگار را گران کنید
مدیر کل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری توانسته است استفاده از سیگار را در ساختمان های شهرداری و در بین پرسنل از بین ببرد، گفت: علاوه بر فعالیت های فرهنگی که شهرداری انجام می دهد، باید به قاجاق سیگار توجه شود که این مقوله در حسطه فعالیت های شهرداری نیست زیرا با افزایش نظارت بر قاچاق سیگار و گران کردن قیمت سیگار، افراد کمتری به استفاده از دخانیات به ویژه سیگار گرایش پیدا می کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.