مدیران تلویزیون آنقدر کم هوش نیستند!

مسعود آب پرور با یادآوری اینکه بسیاری از تصمیم گیرندگان شبکه نمایش خانگی از مدیران و تهیه‌کنندگان تلویزیونی هستند، تاکید می کند: مدیران تلویزیونی آنقدر کم هوش نیستند که بخواهند همان محدودیت‌های سریال‌های تلویزیونی را برای شبکه خانگی هم اعمال کنند.

مسعود آب پرور  ـ کارگردان تلویزیون و سینما ـ  در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اختلاف بر سر نظارت بر شبکه خانگی گفت:‌ بسیاری از دوستانی که در حوزه شبکه خانگی تصمیم ‌گیرنده هستند از مدیران تلویزیونی هستند. در شوراهای مختلف گذشته هم بسیاری از تهیه‌کنندگان و مدیران تلویزیونی حضور داشتند؛ نمی‌دانم این اختلاف و قدرت طلبی نتیجه چه چیزی است؟!

کارگردان سریال‌هایی چون «هوش سیاه ۱و۲» و «عملیات ۱۲۵»، رونق شبکه خانگی را ایجاد حاشیه‌ای امن برای فعالان این عرصه دانست و درباره معلق ماندن سرنوشت تولیدات شبکه خانگی عنوان کرد:‌ برای همه روشن است که معطل ماندن هر تصمیمی در جهان به زیان عده‌ای و شاید به سوده عده‌ای دیگر تمام شود. به ویژه با این شرایط حساس کنونی این معطل ماندن تصمیمات و اجرای آن‌ها به نفع هیچکس نیست. با توجه به اتفاقاتی که به واسطه کووید ـ ۱۹ برای جهان، سینما و در مجموع حوزه امور نمایشی رخ داده است، به نظر می‌آید شبکه نمایش خانگی حاشیه‌ی امنی برای دوستانی که در این زمینه کار می‌کنند ایجاد کرده بود.

او تاکید کرد: تولیدات در سینما و تلویزیون به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و در شبکه خانگی خوشبختانه فاز جدیدی از تولیدات ایجاد شده بود که می‌توانست سفره بسیاری از همکاران را باز نگه دارد.

آب پرور با بیان اینکه تشتت در تصمیم ‌گیری‌ها و عدم وحدت رویه به این حوزه آسیب زیادی وارد کرده است، درباره قوانین مربوط به رسانه نمایش خانگی گفت: در قانون بندهایی نوشته شده است که کمی دست و بالمان را بسته است؛ زیرا هر رسانه تصویری که به شکل فراگیر بخواهد کار کند باید زیر نظر تلویزیون باشد. به خاطر دارم زمانی سپاه می‌خواست تلویزیونی به صورت مستقل یا حتی ماهواره راه بیندازد اما تلویزیون مانع شد و گفت یک شبکه به آن‌ها می‌دهد. شبکه افق نتیجه این تصمیم بود که از دل تلویزیون و تحت سیاست‌های معاونت سیما درآمد.

او افزود: به نظر می‌آید این محدودیت‌ها در دوره جدید عصر رسانه‌ شاید جوابگو نباشد و بازنگری در قوانین نیاز باشد. وقتی شما با رسانه خانگی در ارتباط هستید و مردم قرار است مثل سینما پول دهند و محصولات را بخرند به نظر باید مثل گذشته تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد باشند.

مسعود آب پرور

آب پرور در پاسخ به این پرسش ایسنا که در صورت موافقت با درخواست صداوسیما مبنی بر در دست گرفتن شبکه نمایش خانگی، ممکن است سریال‌های شبکه خانگی هم مشابه سریال‌های تلویزیونی شوند؟ پاسخ داد: من فکر نمی‌کنم مدیران تلویزیونی آنقدر کم هوش باشند که نگاهشان به شبکه خانگی هم مثل آنتن تلویزیون باشد. حتما به سمت آن محدودیت‌ها نخواهند رفت که اگر بروند به نظرم یک فاجعه رخ می‌دهد. تماشاگران بالقوه‌ای که شبکه خانگی بالفعل درآورده و حاضرند پول بپردازند و اینترنتشان را صرف تماشای آدم‌ها و قصه‌هایی کنند که در جهان پیرامونشان به طور ملموس‌تری آن‌ها را می‌بینند به سمت جهان فانتزی و دور از واقعیتی که در تلویزیون نمایش داده می‌شود، نمی‌روند. ما اگر این حوزه پر از ماهی را بکشانیم به جایی که ماهی‌هایش را بکشیم، برکه‌ای می‌شود که برای هیچکس سودی نخواهد داشت و تماشاگر را هم از دست خواهیم داد. این فضای مناسب و پرنشاطی که پدید آمده است چه به لحاظ تماشاگر و چه به لحاظ کار و تولید از دست خواهد رفت.

او افزود: گردش اقتصادی این حوزه هم نباید از نظر دور بماند. شاید همین است که موضوع را برای دوستان جذاب کرده است و دچار کشمکش شده‌اند.

این کارگردان راه‌حل مشکل ایجاد شده را اینگونه عنوان کرد: باید وحدت رویه‌ای ایجاد شود. شاید وزارت فرهنگ و ارشاد از قدرت لازم برخوردار نیست. در حوزه سینما که وظیفه قطعی با وزارت فرهنگ و ارشاد هست هم گاهی اوقات تصمیماتی خارج از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد وارد شده و تصمیمات کلان در حوزه تئاتر، سینما و کتاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید اجماعی صورت بگیرد در ارتباط با تصمیماتی که در وزارت خانه گرفته می‌شود و اگر لازم است وزارت خانه تقویت شود.

آب پرور در پایان اعلام کرد که برای تلویزیون یکی ـ دو کار جدید دارد که پیشتر درباره شان صحبت شده است اما در راهروهای بودجه متوقف شده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.