مدیران رده بالای کشور باید آموزش زیست محیطی ببینند

به گزارش ایرنا ، ˈ علیرضا مرشدی ˈ روز یکشنبه در نخستین هم اندیشی مشترک سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست با حضور مقامات وزارت کشور در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آموزش مدیران رده بالای کشور باید رکن اصلی در برنامه ریزی های آموزشی زیست محیطی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال زمانی که قرار است جاده ای در مکانی احداث شود اگر مدیری که تصمیم بر احداث این جاده می گیرد با نکات زیست محیطی آشنا نباشد بدون شک خسارات جبران ناپذیری بر محیط زیست آن بخش وارد خواهد شد اما اگر با علم به مسایل زیست محیطی تصمیمی بگیرد بدون شک در آینده هیچ گونه مشکل زیست محیطی برای آن منطقه ایجاد نمی شود.

وی با اشاره به مشکلات زیاد زیست محیطی در بخش های مختلف کشور گفت: تصمیم گیری نادرست و غیر کارشناسی برخی مدیران در بخش محیط زیست مشکلات بعدی زیادی را ایجاد می کند.

مرشدی اظهارداشت: در واقع مشکل زیست محیطی امروزه جهانی شده و محدود به مرزهای جغرافیایی نیست ، مثلا اگر بخواهیم تغییرات آب و هوایی را کنترل کنیم باید تمام دنیا با هم دراین راستا همسو شوند و یک کشور به تنهایی نمی تواند این مشکل را برطرف کند.

وی افزود: موقعیت ایران از لحاظ زیست محیطی جزو مناطق خشک و کم آب است در واقع یک سوم بارندگی دنیا در ایران اتفاق می افتد و ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور بیابان است و بسیاری از اراضی کشور تحت تاثیر شوری و خشکی هستند و حتی برخی از اراضی زیر کشت هم تحت تاثیر دو پدیده شوری و خشکی قرار دارند.

وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی ایران مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد می کند که گذر از این مشکلات نیازمند آموزش ، پژوهش و همکاری بین سازمان های مردم نهاد ، دولتی و مردم است.

وی با بیان اینکه اگر محیط زیست در سیستم مالی کشور جایگاهی نداشته باشد از بین خواهد رفت گفت: آموزش ها باید بر اساس نتایج پژوهشی انجام و از پراکندگی موضوعات پژوهشی خودداری شود.

مرشدی افزود: ۳۱۷ پروژه و ۷۷ طرح زیست محیطی برای یک برنامه پنج ساله تعریف شده بود که با بررسی جمع بندی و در قالب شش طرح ملی و کلی با اعتبار انعقاد قرارداد ۲۲۳ میلیارد تومان تعریف شدند که در حال انجام هستند.

وی در ادامه به نقش مهم تشکل های مردم نهاد زیست محیطی اشاره کرد و گفت: این تشکل ها حلقه اتصال بین دولت و ملت هستند که اگر پاره شوند مشکلاتی ایجاد می شود که امروزه تا حدی با آن مواجه هستیم .

مرشدی در پایان تاکید کرد: محیط زیست کشور نیازمند مشارکت فعال سازمان های مردم نهاد است و اگر ارتباط تنگاتنگی بین این سازمان ها ایجاد نشود هیچ برنامه زیست محیطی به نتیجه نخواهد رسید.

نخستین هم اندیشی مشترک سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست با حضور مقامات وزارت کشور در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

علمی **۹۰۱۴**۱۵۴۴

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.