مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی: با هندی ها محترمانه برخورد کردیم

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سید عطا ا… صدر مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی گفت: خدمه کشتی هندی که به سبب آلوده کردن آبهای خلیج فارس در توقیف فنی ایران است هیج مشکل خاصی ندارند و به دنبال این می باشند که هر چه زودتر به کشورشان بازگردند

خبراقتصادی: رفتار ایران با خدمه کشتی توقیفی هندی کاملا محترمانه بوده است. اما ایران در حالی با خدمه این کشتی و البته دیگر کشتیهای خارجی با احترام و طبق اصول بشردوستانه رفتار می کند که خدمه کشتی ایرانی که به دلایل نامعلوم در توقیف هندی هاست ۹ ماه است که به آنها اجازه ترک کشتی و تردد در خشکی داده نشده است اقدامی که مغایر با کنوانسیون های بین المللی و اصول اخلاقی است.

وی دربارهٔ رفتار ایران با خدمه این کشتی در طول مدتی که از توقیف این کشتی می گذرد گفت: رفتار ایران با خدمه این کشتی و البته خدمه سایر کشتی های خارجی همواره طبق اصول اخلاقی ؛حقوق بشر و همچنین کنوانسیون های بین المللی ‘ کاملا محترمانه و طبق اصول بشر دوستانه بوده است . 

معاون امور دریایی این سازمان نیز دربارهٔ قوانین و مقررات مرتبط با دریانوردان گفت: صرف نظر از اصول اخلاقی و حقوق بشری ؛درارتباط با با حقوق دریانوردان کنوانسیون های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها کنوانسیون ۱۰۸ ژنو است طبق این کنوانسیون که تمام کشورها موظف به رعایت آن می باشند دریانوردان می توانند کشتی را به منظور بهره مندی از خدمات پزشکی ؛استراحت و .. برای مدت ۷۲ ساعت ترک و درخشکی تردد کنند . 

وی افزود: علاوه براین بعضی از قطعنامه های سازمان بین المللی دریانوردی نیز کشورهای عضو این سازمان را به برخورد احترام آمیز با دریانوردان ملزم کرده است این در حالی است که هندی ها ۹ ماه است که حتی به خدمه کشتی ایرانی که در توقیف این کشور است اجازه پیاده شدن و ترک کشتی را نداده اند. 

استیری با بیان اینکه وزارت امورخارجه ایران به محض اطلاع از این ماجرا مراتب اعتراض خود را به هند اعلام کرده است گفت: هرچند ماجرای کشتی توقیفی هند در ایران و کشتی ایرانی توقیف شده در هند ارتباطی به یکدیگر ندارد اما رفتار ایران با خدمه کشتی هندی در طول این دو هفته که از توقیف آن می گذرد محترمانه و اخلاقی بوده است . 

وی با بیان اینکه خدمه کشتی هندی در این مدت با مقامات هندی وشرکت مالک این کشتی دیدار کرده اندافزود: خدمه این کشتی در طول این مدت سه بار به سفارت خود در ایران مراجعه کرده و سفیر این کشور نیز سه بار با آنها بطور خصوصی ملاقات کرده است این در حالی است که شرکت تامین تدارکات این کشتی نیز به منظور تامین مایحتاج غذایی ؛سوخت و آب آن مرتبط با این کشتی در تماس است. 

این عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی هندی در صورتی که ضمانت نامه در خواستی ارائه می شد همان دوسه روز اول رفع توقیف می شد اما هندی ها از همان ابتدا این موضوع را سیاسی کردند. 

استیری افزود: با توجه به تخلف کشتی هندی در آلودگی عمدی آبهای ایران ؛ پرونده این کشتی طبق قاون به دادگاه بندرعباس ارجاع خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی دربارهٔ آخرین اقدامات وضعیت این کشتی نیز به مانا گفت: به نظر طرف هندی گام هایی را برای همکاری با ایران در رفع توقیف این کشتی و ارائه ضمانت نامه درخواستی برداشته است که امیدواریم ظرف هفته جاری این اقدامات به نتیجه برسد و کشتی رفع توقیف شود. 

وی گفت: این ضمانت نامه یک تعهدنامه کتبی ساده است که دریافت آن در تمام دنیا و طبق کنواسیون های بین المللی مرسوم است و شرکت بیمه کشتی باید آن را ارائه دهد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.