مدیریت داروخانه ها توسط اشخاص فاقد صلاحیت

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،
ممتاز نیوز : رییس انجمن داروسازان ایران گفت: بیش از نیمی از داروخانه‌های استان تهران توسط اشخاص فاقد صلاحیت مدیریت می‌شود. این اشخاص تنها با نام پزشکان مجوز تاسیس و اداره داروخانه را کسب می‌کند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ دکتر رهبر مژدهی آذر با توجه به معضل بزرگ فرار مغز‌ها به خصوص داروسازان کشور، گفت: طبق آماری که در روزنامه اطلاعات منتشر یافته سالانه حدود ۱۸۰ هزار نفر قشر تحصیل نموده به دلایل مختلف از قبیل سوء مدیریت، عدم شایسته سالاری و غیره از کشور خارج و یا تمایل به کوچ دارند.
وی با بیان عملکرد مسوولین و مالکنظران در این خصوص، اظهارداشت: متاسفانه مسوولین، مالکنظران و مردم تنها از داروسازان انتقاد می‌کنند و به ریشه یابی مشکلات نمی‌پردازند.

مژدهی آذر افزود: مشکلات داروسازان نیاز به بحث و برگزاری کنفرانس دارد تا با حضور مسوولین بازگو و ریشه یابی شود زیرا در صورت تداوم این مشکلات در ‌‌نهایت منجر به سرخوردگی داروسازان و از دست رفتن این سرمایه‌ها می‌شود.رییس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به داروسازان کشور نیاز به تغییرات دارد، تصریح کرد: آئین نامه و قوانین باید با هدف بهبودی شرایط کاری برای داروسازان و آماده سازی بستری مناسب برای جامعه جهت دسترسی به دارو دستخوش تغییراتی شود تا بتوان بر این اساس زمینه مناسب برای فعالیت این قشر را تامین نمود.

سلامت جامعه باید در اولویت سازمان‌های بیمه‌گر باشد

وی با بیان اینکه سازمان‌های بیمه گر باید بیمار محور باشند، اظهارداشت: سازمان‌های بیمه‌گر باید به جای در نظر گرفتن منافع مالی خود برای سلامت مردم جامعه تلاش کنند که در نهایت منجر می‌شود تا پزشکان و داروسازان نیز برای سلامتی جامعه به نحو مناسب‌تری عمل نمایند.

بروکراسی مراحل اداری معضل بزرگ داروسازان

مژدهی آذر پیچیدگی طی کردن مراحل ادرای در کشور را یک معضل دانست وتصریح کرد: در کشور ما به عنوان مثال اداره مالیات هر ساله مقرارت مختلفی را ارائه و طی کردن مراحل اداری را پیچیده‌تر می‌نماید این در حالی است که داروسازان مقرارت خاص خود را داشته و بر اساس قوانین نظام پزشکی عمل‌ می کنند.

وی افزود: بسیاری از قشر تحصیل نموده کشور به سبب فراهم بودن زمینه کسب و کار و سرعت مشخص شدن وضعیت شغلی از کشور خارج می‌شوند که متاسفانه امروزه شاهد افزایش از دست رفتن این سرمایه‌های گران‌قدر هستیم.

داروخانه‌ها بستری مناسب برای فعالیت داروسازان نمی باش

رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به نبود آینده شغلی مناسب و زمینه فعالیت کارآمد برای داروسازان در کشور گفت: خوشبختانه تمایل به تحصیل در رشته داروسازی و سایر زیر مجموعه‌های آن در کشور بسیار مناسب است اما گمان ‌می‌رود داروخانه‌ها برای دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بستری مناسب برای فعالیت نباشد.

وی در قسمت دیگری از سخنانش عنوان نمود: صلاحیت ادراه تاسیس و اداره داروخانه باید توسط دولت و سازمان غذا و دارو تایید و اخذ شود که متاسفانه ما در تهران شاهد هستیم که ۶۰ درصد از مجوز داروخانه‌ها تنها در ظاهر با نام پزشکان اداره می‌شود.

دکتر مژدهی آذر با توجه به حضور اشخاص فاقد صلاحیت در داروخانه‌‌ها، خاطرنشان نمود: طبق گزارش تفسیریات داروسازان کشور از فعالیت در داروخانه‌ها دور شده و اشخاص فاقد صلاحیت با نام پزشکان مجوز اداره و تاسیس داروخانه را کسب می‌ کنند که این عدم مدیریت مناسب در ‌‌نهایت منجر به افزایش سرانه مصرف دارو و ارائه دارو بدون نسخه پزشک می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.