مدیریت فضای هارد دیسک

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

چگونه فضای هارد دیسک را تجسم و مدیریت کنیم؟
شاید چند نفر از کسانی که در حال خواندن این پست هستند یادشان باشد روزگاری بود که نمی توانستیم به هیچ شکلی فضای خالی هارد دیسک مان را پر کنیم و هیچ نگرانی از بابت پر شدن هاردمان نداشتیم اما امروزه با وجود هارد دیسک های چند صد گیگابایتی و با وجود اینکه هر سال برای خرید هاردی با گنجایش بیشتر هزینه می کنیم ولی باز هم خیلی زود با پیغام Low Disk Space مواجه می شویم، واقعا چگونه گیگابایت های هارد دیسکمان پر می شوند آنهم این قدر تند و سریع؟
به هر حال می دانیم دیر یا زود هاردمان لبریز می شود و لازم خواهد بود تا به دنبال فایل هایی بگردیم که فضای آن را بلعیده اند و اضافی هایشان را کنار بگذاریم تا فضا برایمان کمی آزاد شود. اما چگونه؟ یعنی هنوز هم می خواهید اینکار را دستی انجام دهید؟ اگر جوابتان مثبت است و یک هارد صد گیگابایتی به بالا دارید خدا صبرتان بدهید، ولی برای کاری مثل این نیز ابزارها و راه حل های رایگانی تحت ویندوز، لینوکس و مک وجود دارد که قضیه را بسیار ساده و فارغ از هر نوع پیچیدگی کرده اند و قصد داریم به تعدادی از همین موارد بپردازیم.
● مجسم کننده ی وضعیت فضای هارد دیسک در ویندوز: WinDirStat
ابزار رایگان و اپن سورس WinDirStat میزان فضای استفاده شده از هارد دیسک شما را با استفاده از نقشه ای که با رنگ های مختلف کدبندی شده است به شما نشان می دهد، در اصل رنگ ها در نقشه ی مذکور بیانگر این خواهد بود که چه نوع فایل هایی و کدام فولدرها فضای بیشتری را روی هارد دیسک شما اشغال کرده اند.
با استفاده از این برنامه می توانید به سادگی قاتلین بزرگ فضای هاردتان را شناسائی کنید، پنجره ابزار مذکور دارای سه پنل می باشد: منوی شاخه ای یا tree view که به شما اجازه گشت و گذار بر روی هارد دیسک تان را می دهد(بالا سمت چپ)، لیست فرمت فایل های موجود بر روی هارد دیسک تان به همراه رنگ مرتبط به آنها در نقشه که به آن List view می گویند (بالا سمت راست)، و در نهایت نقشه ای از هارد دیسکتان که بالاتر در موردش گفتیم و به آن treemap view می گویند (پنل زیرین). (روی تصویر برای دیدن سایز بزرگتر کلیک کنید)
در treemap یا نقشه ی هارد دیسک تان که در پنل زیرین قرار داشت هر فایل با یک مربع رنگی خاص مشخص شده است هر چه مربعی بزرگتر باشد بیانگر فایلی حجیم تر بر روی هارد دیسک شما است از طرفی این مربع ها با دایرکتوری حاوی فایل و خود فایل در ارتباط هستند، یعنی مثلا اگر شما روی یک مربع حجیم کلیک کنید (فرقی ندارد روی یک کوچکش هم می توانید کلیک کنید) در پنل منوی شاخه ای یا tree view بلافاصله به شما محل استقرار فایل روی هارد دیسک تان و خود فایل را نمایش می دهد.
بر عکس قضیه بالا هم وجود دارد، اگر در منوی شاخه ای یک فولدر خاص را انتخاب کنید مجموعه ی مربع هایی که در نقشه ی هارد شما بیانگر فایل های موجود در آن فولدر هستند به شما نمایش داده می شوند و اگر روی یک فایل خاص در منوی شاخه ای کلیک کنید در نقشه ی هاردتان مربعی که بیانگر آن فایل است برای شما پررنگ می شود.
اگر در پنل بالا سمت راست یا همان List view نوع خاصی فرمت خاصی از فایل را انتخاب کنید، کلیه فایل ها با آن فرمت در نقشه نمایش داده می شوند و می توانید در یابید کدام فایل ها با آن فرمت حجیم تر هستند و در کجای هارد مستقر شده اند و البته در همه مواردی که در بالا ذکر شد شما می توانید در داخل خود نرم افزار WinDirStat فایل های مورد نظرتان را حذف یا جا به جا نمائید تا فضای هارد دیسک تان را تا حدی آزاد نموده باشید.
● مجسم کننده ی وضعیت فضای هارد دیسک در ویندوز/لینوکس/مک: JDiskReport
همانند WinDirStat نرم افزار مولتی پلتفرم JDiskReport نیز وضعیت فضای هارد دیسک شما را به صورت گرافیکی به شما گزارش می دهد البته این ابزار اینکار را با خطوط، نمودار ها و نوارهای بیشتری انجام می دهد.
از آنجایی که JDiskReport ابزاری بر مبنای جاوا است می بایستی قبل از نصب کردنش جاوا نیز بر روی سیستم شما نصب شده باشد، ضمن اینکه ابزار مذکور بیشتر به کاربران مک و لینوکس توصیه شده تا کاربران ویندوز و گزارش هایی هم وجود داشته است که با آنتی ویروس AVG بر روی ویندوز مشکلاتی دارد و AVG آن را به عنوان تروجانی با نام PSW.Lineage.PQ شناسائی می نماید. کاربران ویندوز می توانند آن را با مسئولیت خودشان نصب کنند هر چند که من نصبش کردم و مشکل خاصی هم بعد از نصب رویت نشد.

آفتاب

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر پنجشنبه ۱۳ مهر   مشاهده : ۶   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – کامپیوتر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.