مدیریت گونه‌های مهاجم دریایی/ شناسایی گونه‌های مزاحم در خلیج فارس

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وحید یاوری در حاشیه اولین کنفرانس علوم و فنون دریایی و اقیانوسی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست های پژوهشی این دانشگاه افزود: پروژه هایی در داخل و خارج این دانشگاه و حوزه های مرتبط در راستای مصوبات شورای عالی عطف تعریف و اجرا می گردد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان اینکه این دانشگاه این پروژه ها را با همکاری سایر ارگان های دریایی اجرا می کند، افزود: در این راستا با همکاری وزارت دفاع به منظور جلوگیری و یا کاهش حداکثری اثرات خوردگی بر روی بدنه کشتی ها با استفاده از فناوری نانو در دستور کار قرار دارد.

تولید انرژی پاک از دریا

وی با اشاره به همکاری این دانشگاه با سازمان توسعه انرژی های نو خاطرنشان کرد: در این پروژه قرار است با استفاده از جزر و مد آب دریا امکان تولید انرژی را در خلیج فارس و دریای عمان بررسی کنیم.

یاوری با اشاره به جزئیات این طرح خاطرنشان کرد: در فاز اول به صورت وسیع به بررسی وضعیت جزر و مد در نقاط مختلف ساحلی جنوبی خلیج فارس و دریای عمان پرداختیم.

وی از ادامه این مطالعات در مناطقی که دارای شکست ساحلی ( خور یا خلیج) می باشند خبر داد و اضافه کرد: نتایج این تحقیقات نشان داد که ارتفاع جزر و مد و سرعت جریانات در این مناطق به حدی است که می توانیم به صورت اقتصادی اقدام به تولید انرژی کنیم.

بررسی اثرات زیست محیطی در منطقه دارخوین

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی همکاری با سازمان انرژی اتمی را از دیگر اقدامات پژوهشی این دانشگاه ذکر کرد و گفت: در این راستا با همکاری سازمان انرژی اتمی پایگاهی برای مطالعات زیست محیطی در منطقه دارخوین احداث می کنیم.

وی با بیان اینکه دارخوین در حدود ۱۰۰ کیلومتری خرمشهر قرار دارد، یادآور شد: قبل از ورود به فاز مطالعاتی این پروژه اقدام به ایجاد پایگاه مطالعاتی در این منطقه خواهد شد که ایجاد این پایگاه مراحل نهایی خود را سپری می کند.

به گفته یاوری با اجرای این مطالعات قرار است اطلاعات کاملی از وضعیت محیط زیست و حفاظت از محیط زیست در منطقه دارخوین به دست آید.

بررسی موجودات مزاحم در آبهای خلیج فارس

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی از آغاز مطالعات این دانشگاه بر روی موجودات مزاحم خلیج فارس خبر داد و در این زمینه توضیح داد: در این پروژه که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی انجام می گردد مطالعاتی در خوزستان، بندرخرمشهر، آبادان و بندر امام ماهشهر انجام می گیرد.

وی ادامه داد: بایوفایلینگ موجودات مزاحم دریایی می باشند که آسیب های جدی به سازه های ساحلی دریا و به ویژه سازه های موجود در بنادر و اسکله ها وارد می کنند. در این پروژه اقدام به شناسایی گونه های مزاحم می گردد ضمن آنکه راهکارهای مناسبی برای به حداقل رساندن این آسیب ها در سازه های بنادر ارائه خواهد شد.

تحقیقات بین المللی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

یاوری با اشاره به گشت های تحقیقاتی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان خاطر نشان کرد: در سطح خلیج فارس و دریای عمان گشت های تحقیقاتی توسط ارکان منطقه ای راپمی ropme یا سازمان حفاظت زیست خلیج فارس و دریای عمان انجام می گردد که مقر این سازمان در کویت قرار دارد.

وی با اشاره به ایجاد کارگروه هایی در این سازمان اضافه کرد: ریاست دو کارگروه زیست دریا و فیزیک دریای این سازمان برعهده محققان دانشگاه علوم و فنون دریایی است که این محققان به صورت فعال در جشن های تحقیقاتی حضور دارند.

پروژه کلان بین المللی گونه های مهاجم

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از اجرای پروژه بین المللی با سازمان جهانی دریانوردی خبر داد و گفت: این پروژه با هدف مدیریت گونه های مهاجم دریایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اجرایی شد.

به گفته یاوری دستاوردهای این پروژه علاوه بر کشور در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مورد استفاده قرار گرفت.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.