مذاکرات برجامی وین در مسیر خوبی پیش می‌رود/ مذاکره کنندگان نماینده نظام هستند

یک استاد ژئوپلتیک دانشگاه با بیان این که مذاکرات وین در مسیر خوبی پیش می رود گفت: برخی تمایل دارند به بعد از انتخابات موکول شود که این کار درستی نیست زیرا اگر قبل از انتخابات هم به نتیجه برسد کسی نمی گوید صرفا کار دولت بوده است.

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص روند مذاکرات برجامی در وین اظهار کرد: تصور می کنم مسیر خوبی پیش می رود از کلیات عبور کرده و وارد بحث پیش نویس و جزییات توافق شدند البته ممکن است در این مرحله اختلاف نظرهایی پیش آید اما این اختلاف نظرها باید توسط شخصیت های بالای دو کشور و تصمیم گیران سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: موضوع حساس است هم در داخل آمریکا و هم در داخل ایران حساسیت هایی ایجاد شده که باید در مورد این حساسیت ها مسولان بالای دو کشور تصمیمات نهایی را بگیرند.

سفیر سابق کشورمان در نروژ همچنین بیان کرد: به نظر می رسد ۸۵ درصد راه را رفته‌ایم موفقیت قطعی است و تصور می‌کنم در دور بعدی که مذاکره کنندگان پس از مشورت با شخصیت‌های تصمیم گیرنده برای ادامه مذاکرات عازم شوند می‌توانیم نتیجه‌گیری خوبی داشته باشیم.

فرجی راد افزود: این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که برخی از سناتورهای آمریکایی و همچنین لابی صهیونیستی در داخل آمریکا سنگ انداززی می کنند و از طرف دیگر در داخل ایران نیز برخی معتقد هستند باید این مساله عقب بیافتد در این مورد بیانیه صادر می کنند و تمایل دارند که به بعد از انتخابات موکول شوند.

وی تصریح کرد: این قبیل اقدامات کار درستی نیست اگر قبل از انتخابات به نتیجه برسد هم کسی نمی گوید که صرفا کار دولت بوده زیرا این کار، کار نظام است تصمیم شورای عالی امنیت ملی است و باید خوب پخته شود آنها هستند که کار را پیش می برند، دولت به عنوان یک بدنه در شورای عالی امنیت ملی کار را دنبال می کند در واقع هیچ ارتباط خاص و ویزه ای با دولت ندارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: مذاکره کنندگان ایرانی نیز نماینده نظام و شورای عالی امنیت ملی هستند و آنهایی که مصاحبه می کنند این کار به چند ماه بعد موکول شود به نظرم در اشتباه هستند زیرا این مساله ارتباطی به دولت ندارد چه بسا اگر قبل از انتخابات هم به نتیجه برسد مردم خوشحال شده و تاثیر این اقدامات را می بینند در واقع به مردم روحیه می دهد ضمن این که شاید برای انتخابات هم خوب باشد.

وی در پایان با بیان این که بحث‌های کلیدی باقی مانده مباحث فنی است گفت: یکی از این موضوعات بحث ماشین‌های آی آر ۶ است که در مورد آن بحث هایی انجام شده قبلا موضوع سانتریفیوژها مطرح نبوده و فکر می کنم در این موضوع هم به توافق نسبی رسیده‌اند. مساله دیگر هم تحریم اشخاص است که ایران معتقد است این تحریم‌ها به دنبال حرکاتی است که ترامپ انجام داده و مربوط به برجام نیست لذا حساسیت هایی وجود دارد باید بحث شودتا مجددا بهانه ای برای خدشه دار کردن توافق نباشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.